نیسان پاترول ؛ خاطره انگیزترین شاسی بلند نیسان

نسل های نیسان پاترول
نسل های نیسان پاترول

پاترول یکی از محصولات قدیمی و مهم برند نیسان ژاپن بوده که تاکنون در نسل های مختلفی تولید شده است. در این محتوا قصد داریم به معرفی نسل های مختلف این خودروی شاسی بلند بپردازیم. 

مدیران 777 مدیران 777

نیسان یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی در دنیاست که فعالیت خود را در سال ۱۹۳۳ آغاز کرد. نیسان نیز مانند بسیاری از شرکت های ژاپنی و کره‌ای در اصل یک شرکت خوشه‌ای است که در صنایع مختلف فعالیت دارد، اما تا قبل از آغاز فعالیت نیسان شرکت داتسون بود که خودروهای مختلفی را تولید می کرد. 

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

یوشیسوکه آیکاوا یک بازرگان ژاپنی بود که برند نیهون سانگیو را در اختیار داشت. این شرکت در زمینه ساخت خودرو در ژاپن فعالیت می کرد. سرانجام در ابتدای دهه ۳۰ میلادی آیکاوا داتسون را هم خرید و پس از آن، چندین شرکت ریز و درشت صنعتی را هم از آن خود کرد تا یک شرکت خوشه‌ای را در بازار بورس ژاپن ثبت کند. این شرکت خوشه به اختصار، نیسان (نی + سان) نام گرفت که سرآغازی بر تولد برند نیسان بود. 

نیسان در شهر یوکوهاما ژاپن تأسیس شد و همان طور که پیش تر اشاره کردیم، از سال ۱۹۳۳ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. در آن زمان، آقای آیکاوا قصد داشت سالانه به تولید ۱۵ هزار دستگاه برسد و سهم فروش بالایی از بازار ژاپن و دیگر کشورها را از آن خود کند. به همین دلیل، نه تنها با نام نیسان بلکه با برند داتسون نیز اقدام به تولید خودرو کرد تا به این هدف بزرگ خود دست پیدا کند. 

نیسان رفته رفته به دلیل کیفیت و دوام بالای محصولاتش که در آن سال ها در تمام خودروهای ژاپنی دیده می شد، خیلی زود بر سر زبان ها افتاد و توانست محبوبیت زیادی را در میان مردم کسب کند. نیسان نیز مانند دیگر هموطنانش اقدام به ثبت برندی لوکس کرد و نام آن را اینفینیتی گذاشت که ابتدا برای بازار آمریکا و کانادا بود، اما پس از چند سال در دیگر کشورها، به‌خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس، نیز خودروهای اینفینیتی عرضه شد. در سال ۱۹۹۹ نیسان و رنو طی قراردادی به یک شرکت واحد تبدیل شدند و تاکنون روندی صعودی را در پیش گرفته اند. 

پاترول هم یکی از محصولات پرطرف‌دار و محبوب نیسان است که تاکنون در نسل های مختلفی تولید شده است. در ابتدا، پاترول تنها یک خودروی ساده برای بیراهه نوردی بود، اما پس از چند سال، این خودرو با حفظ ذات آفرودی خود میزبان خیل عظیمی از امکانات رفاهی شد. رقیب اصلی این خودرو تویوتا لندکروزر است که همان خودرو نیز یکی از محبوب ترین هاست. 

پاترول در ایران نیز تبدیل به خودرویی محبوب و پرطرف‌دار شد. در همان سال های اولیه به علت قیمت معقولی که این خودرو داشت جوانان علاقه زیادی به آن نشان دادند. همچنین همزمان پاترول در کنار پسر عمویش (لندکروز) در جنگ ایران و عراق تبدیل به خودرویی کاربردی شدند، اما رفته رفته با افزایش قیمت بنزین از محبوبیت پاترول در دهه ۸۰ شمسی کاسته شد و دوباره اکنون با قیمت های بالایی که خودروهای دو دیفرانسیل مدل بالا در بازار دارند، نسخه های کارکرده پاترول دوباره به بازار بازگشته است. 

نسل اول پاترول (۱۹۵۱ – ۱۹۶۰)

نسل های نیسان پاترول
نسل های نیسان پاترول

نسل اول نیسان پاترول در سال ۱۹۵۱ معرفی شد. مانند دیگر خودروی هم رده، تویوتا لندکروز، ظاهر کلی این پاترول و همچنین پلتفرم آن براساس جیپ ویلیز بود. طراحی مکعبی در کنار چراغ های دایره ای بزرگ و جلوپنجره‌ای که به جای بهره مندی از خطوط عمودی به صورت افقی طراحی شده بودند، همه و همه سبب شدند تا اولین نسل پاترول شبیه به جیپ ویلیز شود. 

این نسل نیسان پاترول از نظر فنی ابتدا به یک پیشرانه ۴ سیلندر مجهز شده بود که حداکثر می توانست ۷۵ اسب بخار قدرت را تولید کند. این نسخه به صورت دو دیفرانسیل پارت تایم تولید شد و جعبه دنده آن هم از نوع ۴ سرعته دستی بود. این نسخه تا سال ۱۹۵۵ تولید شد و سرانجام نوبت به نسخه فیس لیفت رسید. 

نسخه فیس لیفت شده پاترول نسل اول علاوه بر تغییرات ظاهری حالا به یک پیشرانه قدرتمندتر مجهز شده بود که می توانست با ۳.۷ لیتر حجم و ۴ سیلندر خطی، ۹۲ اسب بخار قدرت را تولید کند. البته چندی بعد پیشرانه دیگری بر روی آن گذاشته شد که ۱۰۵ اسب بخار قدرت داشت. سرانجام تولید این نسل با چهار کد اتاق ۴W60, 4W61, 4W65 و ۴W66 تولید شد و در سال ۱۹۶۰ به پایان خط رسید. 

نسل دوم پاترول (۱۹۶۰ – ۱۹۸۰)

نسل های نیسان پاترول
نسل های نیسان پاترول

پاترول نسل دوم خود را از سال ۱۹۶۰ آغاز کرد که برای اولین بار نیز میزبان پیشرانه ۶ سیلندر بود. این نسل پاترول ابتدا برای بازار استرالیا در نظر گرفته شد و پس از آن، نزدیک به ۷ سال هم در آمریکا عرضه شد. این خودرو در نسخه های مختلفی با فاصله بین دو محور کوتاه، متوسط و بلند تولید شد که کاربری های مختلفی نیز داشتند. 

پاترول نسل دو که با نام پاترول سری ۶۰ نیز شناخته می شود از نظر ظاهری تفاوت چندانی با نسل قبل خود نکرده بود. از نظر فنی اما پاترول ۶۰ به یک موتور ۶ سیلندر ۴ لیتری مجهز شده بود که از طریق یک جعبه دنده ۳ یا ۴ سرعته دستی نیرو را به صورت پارت تایم به هر چهار چرخ خودرو منتقل می کرد. سرانجام تولید این نسل نیز در سال ۱۹۸۰ متوقف شد تا دور به نسل جدید رسد. 

پاترول نسل سوم (۱۹۸۰ – ۱۹۸۸)

نسل های نیسان پاترول
نسل های نیسان پاترول

نسل سوم پاترول یکی از مهم ترین نسل های آن است که بالاخره برای اولین بار به صورت رسمی شاهد حضور آن در بازار ایران بودیم. این نسل با نام سری ۱۶۰ و یا کدهای MQ و MK شناخته می شود. این نسل نیز ابتدا برای بازار استرالیا معرفی شد و پس از آن به سایر نقاط دنیا نیز رفت. 

پاترول در این نسل توانست وارد بازار ایران شود و حضور خود را محک بزند. این خودروی آفرودی بی حاشیه برای اولین بار در اوایل دهه ۶۰ شمسی در اوج جنگ میان ایران و عراق وارد کشور شد و توسط پارس خودرو مونتاژ شد. مانند تویوتا لندکروز، نیسان پاترول نیز در ایران با نسخه ها و مدل های مختلفی حضور داشت که به‌خصوص نسخه آمبولانس آن خدمت زیادی را در آن سال ها انجام داد. 

نیسان از این نسل پاترول کمی به امکانات و آپشن های خودرو و همچنین ظاهر آن توجه بیش تری کرد، چراکه همزمان با آن، تویوتا نیز با لندکروز خود در اوج بود و نیسان اصلاً تمایل به عقب ماندن از هموطن خویش نداشت. برای اولین بار در این نسل فرمان هیدرولیک و کولر در نسخه فول که دولوکس نام داشت مورد استفاده قرار گرفت، همچنین تریم آبی نیز برای این خودرو قابل سفارش بود. 

پاترول سری ۱۶۰ با پیشرانه های ۴ و ۶ سیلندر نیسان در هر دو نسخه سه‌در و پنج‌در به بازار عرضه شد که گیربکس های تمام آن ها از نوع ۴ سرعته دستی بودند. همچنین برای اولین بار در این خودرو از دنده کمکی نیز استفاده شده بود. البته در برخی نسخه های این سری نیز از پیشرانه دیزلی استفاده شد که تعداد کم تری نسبت به بقیه داشتند. 

ویژگی اصلی ظاهری این نسل پاترول جلوپنجره کشیده و مستطیلی شکل بود که در دو طرف آن چراغ های دایره ای معروف نیسان پاترول قرار گرفته بودند. البته این سری در سال ۱۹۸۳ فیس لیفت شد تا چراغ های مستطیلی جایگزین مدل های قبلی بشوند. در این نسخه جدید حالا جعبه دنده ۵ سرعته نیز به کار رفته بود، که لذت رانندگی بیش تری داشت. 

پاترول نسل چهار (۱۹۸۷ – ۱۹۹۷)

نسل های نیسان پاترول
نسل های نیسان پاترول

سرانجام نیسان پاترول با تجربه بسیار خوبی که با نسل سوم به‌دست آورده بود، در سال ۱۹۸۷ به ایستگاه چهارم رسید. این نسل، که با کد Y60 شناخته می شود، حالا لوکس ترین نسل پاترول محسوب می شد و دیگر خبری از یک خودروی هوی دیوتی ساده نبود. همچنین از این نسل به بعد، نام سافاری نیز برای پاترول در نظر گرفته شد تا در برخی کشورها از جمله خود ژاپن نیز با این نام جدید به فروش برسد. 

در این نسل نیز از هر دو پیشرانه ۴ و ۶ سیلندر نیسان استفاده شده بود که قدرت بالایی برای آن در پی داشتند. در این نسل، سیستم تعلیق کاملاً به‌روز شده بود تا در مسیرهای بی‌راهه، کابین خودرو کم‌تر ضربه ای را به خود ببیند. لازم به ذکر است که برخی نسخه های این شاسی بلند نیز به قفل الکتریکی دیفرانسیل تجهیز شده بودند.

در طول عمر این نسل از پاترول دو فیس لیفت بر روی آن در سال های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۵ بر روی اعمال شده است. نسخه های جدیدتر در برخی قسمت های فنی و البته آپشن دستخوش تغییراتی شدند تا همچنان پاترول جزو پرفروش ترین ها باشد. سرانجام تولید این نسل نیز در سال ۱۹۹۷ متوقف شد. 

پاترول نسل پنج (۱۹۹۷ – ۲۰۱۰) 

نسل های نیسان پاترول
نسل های نیسان پاترول

نسل پنجم پاترول در سال ۱۹۹۷ برخلاف نسل های قبلی همزمان در تمام دنیا معرفی شد. این نسل، که با کد Y61 شناخته می شود، از نظر طراحی ظاهری کاملاً نسبت به نسل قبل دگرگون شده بود و دیگر در آن خبری از چراغ های دایره ای معروف پاترول نبود. در بخش طراحی نیسان پاترول نسل ۵ کمی شبیه به لندکروز اتاق ۱۰۰ شده بود و در بخش جلو از چراغ های مستطیلی بهره می برد. 

در بخش فنی این نسل از پاترول با پیشرانه های مختلفی مانند ۴.۸ بنزینی، ۳ لیتری توربو دیزل، ۴.۲ لیتری دیزل و… تولید می شد. همچنین در این خودرو قفل دیفرانسیل برقی به صورت فابریک در تمام نسخه های استاندارد حضور داشت. این خودرو در سال ۲۰۰۴ زیر تیغ جراحان نیسان رفت و یک فیس لیفت نسبتاً جزئی را تجربه کرد.

معروف ترین پیشرانه به کاررفته بر روی پاترول نسل ۵ پیشرانه TB48DE بود که کیفیت و بازدهی فوق العاده ای داشت. این پیشرانه برای تیونرها نیز یکی از بهترین گزینه ها برای انجام و اعمال تغییرات بود. به عنوان مثال، این پیشرانه توانایی این را داشت که تنها با اصلاح برخی وارد و قطعات قدرتی بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار را به راحتی تولید کند و تبدیل به یک سوپرخودرو شود. سرانجام تولید این خودرو در سال ۲۰۱۰ در بیش‌تر کشورها متوقف شد، اما تا سال ۲۰۱۴ همچنان برخی بازارها میزبان آن بودند. 

پاترول نسل شش (۲۰۱۰)

نسل های نیسان پاترول
نسل های نیسان پاترول

در سال ۲۰۱۰ نیسان نسل جدید خودروی آفرودی محبوبش، پاترول، را معرفی کرد که تولید آن همچنان با تجربه تنها یک فیس لیفت کلی ادامه دارد. این نسل پاترول با کد Y62 شناخته می شود و از نظر ظاهری همچنان شبیه به خودروی همسان خود، لندکروز اتاق ۲۰۰۰، است. این خودرو در بازار آمریکای شمالی با نام نیسان آرمادا به فروش می رود و همچنین نسخه لوکس آن نیز اینفینیتی QX80 است. 

نیسان در این نسل پاترول، انقلابی توفانی را تجربه کرد، چراکه این نسل با نسل های قبلی از هر نظر متفاوت است و رده ای بسیار بالا دارد. در بخش فنی، نیسان پاترول جدید به یک پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۶ لیتری تنفس طبیعی مجهز شده است که در حالت عادی می تواند حداکثر ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. همچنین یک جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک وظیفه دارد نیروی پیشرانه را به هر چهار چرخ خودرو منتقل کند.

این نسل از نیسان پاترول، تاکنون مجلل ترین و لوکس ترین نسخه بوده است و امکاناتی همچون حافظه صندلی راننده، کول باکس، سیستم صوتی Bose با ۱۳ بلندگو، دو نمایشگر ۸ اینچی برای صندلی‌های عقب با هدفون و ریموت کنترل، نمایش هوشمند نمای عقب، درِ صندوق برقی، ریل‌های روی سقف، سانروف، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو و تنظیم برقی ستون فرمان را درون خود دارد. 

پاترول در سال ۲۰۱۴ توسط طراحان نیسان دچار تغییراتی بنیادین و بزرگ شد تا بیش‌تر افراد تصور کنند که نسل بعدی پاترول معرفی شده است، اما از این خبرها نبود و فیس لیفت نسل ۶ وارد بازار شد. همچنان نیسان نسل جدیدتر این خودروی محبوب خود را معرفی نکرده است و هر سال با به‌روز کردن برخی اجزای ظاهری و اضافه کردن برخی امکانات، نسخه جدید نسل ۶ را معرفی می کند. لازم به ذکر است که این نسل یک نسخه NISMO نیز دارد که نسخه ای خاص از پاترول محسوب می شود و در تمام بخش ها از تیپ استاندارد پاترول سطح بالاتری دارد. 

۴.۲ امتیاز از ۱۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.