کمپانی ب ام و از کانسپت جدید خود با نام اسکای تاپ پرده برداشت

کانسپت ب ام و اسکای تاپ
کانسپت ب ام و اسکای تاپ

کمپانی ب ام و درخصوص کانسپت جدید خود، که اسکای تاپ نام دارد، بیان می کند که این مدل با الهام از مدل های محبوب و معروف Z8 و ۵۰۳ طراحی شده است، اما آن چه برای بیننده بیش تر مشهود است، کانسپت اسکای تاپ همان سری ۸ است که سقف آن برداشته شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

برند آلمانی ب ام و طبق یک قاعده کلی در چند سال اخیر، همیشه یک کانسپت برای سال های آینده خود معرفی کرده است، این برند امسال هم از این قاعده پیروی کرده، ب ام و در سال ۲۰۲۴ از کانسپت اسکای تاپ (Skytop) پرده برداشته است، که یک خودروی کوپه دونفره بدون سقف است که به گفته کمپانی سازنده با الهام از محصولات پرطرف‌دار گذشته این برند طراحی شده است.

آدریان ون هویدونک، رئیس طراحی گروه BMW، بیان کرده است: «مفهومی BMW اسکای تاپ یک طراحی کاملاً منحصربه‌فرد و خاص است، این کانسپت ترکیبی از دینامیک و رانندگی لذت بخش را در بالاترین سطح ارائه می‌دهد، و قابل مقایسه با اجداد تاریخی خود مانند BMW Z8 یا BMW 503 است.»

در بخش طراحی کانسپت ب ام و اسکای تاپ با ب ام و رودستر Z8 شباهت های زیادی دارد. چراغ‌های باریک عقب و قسمت جلویی با دهان کوسه‌مانند اسکای تاپ، بخشی از طراحی الهام گرفته شده از مدل Z8 است، که این رودستر در اوایل دهه ۲۰۰۰ معرفی شده است. همچنین طراحی کاپوت، چراغ‌های کوچک و قسمت عقب طولانی، مسطح و منحصربه‌فرد نیز ما را به یاد ۵۰۳ اواخر دهه ۱۹۵۰ می‌اندازد.

با نگاهی اجمالی، به نظر می‌رسد اسکای تاپ فقط یک بدنه دوباره طراحی شده از سری ۸ است. این خودرو نسبت‌های مشابهی دارد و از موتور V8، با حجم ۴.۴ لیتری ۶۱۷ اسب بخاری از M8 Competition استفاده می‌کند. با توجه به این مشخصات فنی، نباید تعجب کرد که BMW صرفاً از M8 به عنوان یک نسخه پایه استفاده کرده باشد و طراحی بیرونی این کانسپت را با یک بازطراحی، دوباره معرفی کرده باشد.

کمپانی BMW مشخصات فنی دیگری از کانسپ اسکای تاپ خود نگفته است، اگر چه می توان حدس زد اسکای تاپ از گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته و سیستم چهار چرخ محرک M8 Competition نیز استفاده کند.

در بخش کابین کانسپت ب ام و اسکای تاپ، طراحی داشبورد خودرو به نظر به طور کامل از سری ۸ کپی برداری شده است، مخصوصاً کنسول مرکزی، صفحه نمایش لمسی کوچک و دسته‌دنده همگی کابین یک ب ام سری ۸ را برای ما یادآوری می کنند. در حالی که صندلی‌ها با روکش چرمی و طراحی جذاب فرمان زیبا به نظر می‌رسند، اما مشخص است که همه آن ها از مدل های دیگر ب ام و به این کانسپت منتقل شده اند.

اما یک طاقی به منظور ایمنی و زیبایی در پشت صندلی به شکل منحصربه‌فردی طراحی شده است که این بخش اتفاقاً به طور سفارشی برای کانسپ اسکای تاپ طراحی شده است و در سایر مدل های ب ام و چنین سبک طراحی را تاکنون ندیده بودیم، همچنین در کابین خودرو کلیدهای کنترلی برقی برای حالت دادن در جهت های مختلف به این طاقی وجود دارد. سقف خودرو نیز از دو قطعه تشکیل شده است که می‌توان به صورت دستی آن را جدا و در محفظه صندوق عقب قرار داد.

در حالی که اسکای تاپ احتمالاً بر پایه و پلتفرم سایر محصولات کمپانی ب ام و ساخته خواهد شد، هنوز به طور کامل مشخص نیست که این کانسپت جذاب به خط تولید کمپانی سازنده خواهد رسید یا خیر.

۴ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.