معرفی رنو ۵ دیاموند؛ الماسی برای جشن تولد ۵۰ سالگی رنو ۵

رنو ۵ دیاموند
رنو ۵ دیاموند

رنو به مناسبت پنجاهمین سالگرد رونمایی‌ از خودروی رنو ۵ از نسخه بازطراحی شده و برقی آن رونمایی کرده است که رنو ۵ دیاموند نام دارد.

مدیران 777 مدیران 777

به احتمال بسیار زیاد زمانی که طراح فقید رنو، میشل بووئه (Michel Boué) در زمان فراغت، به عنوان یک اسکچ روزانه و جهت گذران وقت در حال نقش زدنِ رنو ۵ بر روی کاغذ بود، هرگز نمی دانست که طرحش در گذر زمان به یکی از دوست داشتنی ترین و نوستالژیک‌ ترین خودروهای تاریخ رنو مبدل می‌گردد و از آن گذشته به هیچ عنوان فکرش را هم نمی‌کرد که آن قدر عمرش کفاف نکند که نظاره گر رونمایی رنو ۵ باشد و آن‌را از نزدیک لمس کند!

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

با این مقدمه کوتاه به سراغ بررسی رنو ۵ دیاموند، که به مناسبت ۵۰ سالگی رنو ۵ رونمایی شده است، می رویم.

رنو ۵ در سال ۱۹۷۲، یعنی دقیقاً یک سال پس از مرگ طراح این خودرو، میشل بووئه، به بازار آمد. رنو ۵ را در زمان رونمایی می توان در سه کلمه توصیف کرد: ساده و اقتصادی اما مدرن.

رنو ۵ به علت فاکتور مدرن بودن و تفاوت در طراحی نسبت به خودروهایی چون رنو ۴، خیلی زود توانست جایگاه خود را در میان مشتریان برند رنو باز کند و نسبت به رقبایش عملکرد بسیار بهتری را ارائه دهد.

بی شک رنو ۵ را باید سندی عینی مبنی بر چیره دست بودن فرانسوی ها در عرضه هاچ‌بک‌های کامپکت در جهان دانست. رنو ۵ در سال ۱۹۷۳ کاندید خودروی سال اروپا نیز شد و با اختلاف اندکی نسبت به آئودی ۸۰، در رتبه دوم ایستاد.

رنو ۵ دیاموند

نخستین چیزی که در خصوص این نسخه از رنو ۵ خودنمایی می کند حفظ حالت کلی بدنه و درآمیختن حالت نوستالژیک آن با برخی جزییات مدرن است. رنگ بسیار خاص بدنه خودرو نیز از دیگر نکات حائز اهمیت در خصوص رنو ۵ دیاموند است.

رنو ۵ دیاموند
رنو ۵ دیاموند

در بدنه این نسخه از رنو ۵ شاهد بازطراحی بخش هایی چون چراغ ها، جلوپنجره، آینه های کناری، رینگ ها و سپرها هستیم و اکثر این موارد با رنگی طلایی در ترکیب با رنگ صورتی بدنه، حالتی دلنشین را ایجاد کرده اند.

رنو ۵ دیاموند

در بخش لوگوی جلو شاهد ترکیب نشان رنو با دو حرف P و G هستیم که این دو حرف مربوط به ابتدای نام طراح این کوچولوی دوست داشتنی، Pierre Gonalons، است.

رنو ۵ دیاموند

در بخش داخلی شاهد استفاده از برخی المان های روز همچون تعبیه فضایی برای قرار دادن گوشی های هوشمند هستیم.

کابین رنو ۵ دیاموند

فرمان خودرو شکل و شمایلی بسیار عجیب دارد و جنس آن از نوعی سنگ مرمر فرانسوی است. جنس متریال داشبورد و صندلی ها از یال اسب است. دستگیره درها، کنترلرهای پنجره ها و اهرم دنده از ورق طلا پوشیده شده اند که به نوعی هم کلاسیک است و هم بسیار با دوام.

کابین رنو ۵ دیاموند

اما بخش جالب توجه رنو ۵ دیاموند (R5 Diamant) در زمینه مدرنیته را باید دستگیره در این خودرو با حسگر اثر انگشت دانست.

رنو ۵ دیاموند
رنو ۵ دیاموند

مشخصات فنی

رنو برای این کانسپت دوست داشتنی از قوای فنی صددرصد الکتریکی استفاده کرده، اما هنوز هیچ اطلاعاتی در خصوص توان خروجی و ظرفیت باتری های آن ارائه نکرده است.

رنو ۵ دیاموند

رنو ۵ دیاموند قرار است در هفته های آینده در یک حراجی معروف به بالاترین قیمت به فروش برسد و درآمد حاصل از آن صرف امور خیریه خواهد شد.

رضا صفرآبادی فراهانی

پایگاه خبری اسب بخار

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.