مقایسه شاین مکس و جی ای سی امپو؛ جدال تازه واردهای شرقی

مقایسه شاین مکس و جی ای سی امپو
مقایسه شاین مکس و جی ای سی امپو

شاین مکس و جی ای سی امپو دو سدان وارداتی جدید به بازار ایران هستند که نگاه های بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. در این مقاله به مقایسه این دو محصول چینی وارداتی پرداخته و در پایان به این نتیجه خواهیم رسید که هر کدام چه برتری ها و البته ضعف هایی دارند. 

آریزو 8 آریزو 8

با تصویب دوباره واردات خودرو البته با وجود برخی قوانین عجیب و غریب، شاهد ورود طیف وسیعی از خودروهای مختلف هستیم و همین مورد نوید بازاری با رونق بهتر از قبل را خواهد داد. اگرچه درصد بالایی از این خودروهای وارد شده به کشور محصولاتی از کشور دوست و همسایه، چین است اما باید به این نکته اشاره کنیم که در میان همین چینی های رنگ و وارنگ هستند خودروهایی که حرف های زیادی برای گفتن دارند. محصولاتی که علاوه بر عرضه و استقبال در بازار بزرگ و وسیع چین، در بسیاری از کشورهای دیگر هم توانسته‌اند سری میان سرها در آورده و حرف هایی برای زدن داشته باشند. 

بررسی شاین مکس بنزینی
بررسی شاین مکس بنزینی

شاین مکس ایران خودرو جدیدترین سدانی است که آبی پوشان جاده مخصوص به سراغ وارد کردن آن رفته و حالا پس از گذشت مدتی از معرفی شاهد تردد آن در معابر شهری هستیم. دانگ فنگ آئولوس یی شوئن مکس که ایران خودرویی ها بخاطر سختی تلفظش آن را شاین مکس نامیده‌اند سدانی نسبتا لوکس در میان انبوه تولیدات برند نام آشنای دانگ فنگ بوده که ابتدا با تیپ بنزینی وارد کشور شده و قرار است تا در مرحله بعدی ایران خودرو نمونه هیبرید آن را هم وارد میهن کند. نشان آئولوس یکی از زیرمجموعه های نسبتا جدید دانگ فنگ است که وظیفه دارد تا محصولاتی نسبتا لوکس را تولید و روانه بازارهای هدف این برند چینی کند. 

جی ای سی امپو (گک امپو)
جی ای سی امپو (گک امپو)

جی ای سی امپو هم این سوی میدان دیگر سدان اسپرت وارداتی جدید به بازار کشور است که راسا موتور خاورمیانه آن را در کنار چند محصول ریز و درشت دیگر ژاپنی و چینی وارد ایران می کند. جی ای سی یا به اختصار گک، یکی از خوشنام ترین برندهای چینی در سراسر دنیاست که محصولاتش به سبب کیفیت مناسب و قیمت رقابتی توانسته‌اند به فروش موفقیت آمیزی دست پیدا کنند. امپو هم یکی از همین خودروهاست که به سبب چهره جذاب و جوان پسندانه در کنار مشخصات فنی با پرفورمنس نسبتا بالا دل بسیاری را ربوده است. 

طراحی ظاهری 

هر دو خودرو در بخش طراحی ظاهری واقعا چهره و نمای جذابی دارند البته با وجود تفاوت هایی بزرگ و محسوس! همین تفاوت ها سبب شده تا هر خودرو قشر بخصوصی را مد نظر قرار داده و بیشتر آن ها را مجذوب خود کنند. البته باید بگوییم که نظر در مورد طراحی ظاهری امری کاملا سلیقه‌ای است و در این مورد نمی توان گفت کدام یک برتری خاصی نسبت به دیگری دارد. 

شاین مکس ایران خودرو از نظر نوع طراحی کاملا شبیه به سدان های فست بک بوده و این را می توان از زاویه تند و تیز ستون C و کشیدگی آن دریافت. نمای جلو بواسطه سبک طراحی چراغ های اصلی خشن و جدی بوده و جلوپنجره هم به صورت مشبک درصد زیادی از نمای جلو را از آن خود کرده است.

همچنین وجود برخی کروم کاری های مختلف زیر سپر و چراغ ها و میانشان جلوه لوکسی را هم به شاین مکس بخشیده‌اند. در نمای عقب هم که مطابق انتظار چراغ های اصلی متصل بهم طراحی شده و گرافیک جذابی نیز دارند. روی سپر هم خطوطی کرومی همچنان به کار رفته که شبیه به خروجی اگزوز هستند. 

گک امپو هم مانند خودروی رقیب در رسته سدان های فست بک قرار گرفته اما خبری از ظاهری کلاسیک و ساده نیست و واقعا با یک خودروی اسپرت و جوان پسند روبروییم. نمای جلو چراغ های اصلی کشیده و نسبتا باریک طراحی شده که به کار رفتن دو خط موازی در کنار بخش های مشبک نارنجی رنگ به کار رفته در دو طرف جلو پنجره و زیر چراغ ها اسپرت بودن خودرو را بیشتر به رخ بکشند. 

در نمای عقب هم همچنان با یک خودروی اسپرت مواجهیم که در آن خبری از ترند روز طراحی دنیا نیست و چراغ های اصلی جدا از هم طراحی شده و مشابه همتایانشان در جلو باریک و بسیار کشیده هستند. زیر چراغ ها دو خروجی هوای عمودی باریک قرار گرفته و همچنین بر روی سپر عقب هم یک دیفیوزر مشکی رنگ جذاب به همراه دو خروجی دایره‌ای شکل دوگانه تعبیه شده که واقعی هستند و جذابیت این سدان اسپرت چینی را دوچندان کرده‌اند. 

طراحی داخلی و کابین

دانگ فنگ شاین مکس داخل کابین خود خودرویی بسیار لوکس و جذاب بوده که در عین سادگی، داشبوردی ساده و ارگونومیک دارد. در داشبورد این خودرو خبری از بهم پیوستگی کلاستر و مانیتور سیستم مالتی مدیا نیست و همچنین دانگ فنگ سعی داشته تا استفاده از کلیدهای فیزیکی را به حداقل برساند. صفحه نمایش سیستم مالتی مدیا با زاویه اندکی به سمت راننده کشیده شده و دورتادور آن کلیدهای کنترلی به صورت لمسی تعبیه شده‌اند. 

فرمان شاین مکس به صورت D کات طراحی شده و غربیلک آن به صورت دو شاخه بوده تا به خودروهای لوکس بیشتر شبیه شود. نسخه‌هایی که تاکنون توسط ایران خودرو وارد شده با تریم دو رنگ مشکی – سفید به همراه دوخت های نارنجی رنگ بوده که جذابیت بیشتری دارند. کیفیت متریال به کار رفته سطح مطلوبی داشته و همچنین فضای کابین در هر دو ردیف جادار و مناسب بوده و برای خانواده گزینه مناسبی خواهد بود. 

جی ای سی امپو در بخش کابین اما نسبت به خودروی رقیب رنگ و بوی متفاوتی داشته و همان چهره اسپرت بیرونی هم به داخل خودرو منتقل شده است. برخلاف خودروی رقیب کلاستر و سیستم مالتی مدیا به صورت یکپارچه بوده و بسیاری از بخش ها و آپشن های خودرو نیز از همین بخش قابل دسترسی و کنترل هستند. اما پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع به صورت فیزیکی در میان داشبورد به کار رفته است. 

مقابل راننده یک فرمان D کات خوش دست قرار گرفته که در دل خود یک غربیلک سه شاخه با کلیدهای کنترلی جذاب قرار گرفته تا حس اسپرتی را به درستی به راننده القا کند. نسخه وارد شده امپو راسا موتور با تریم تمام مشکی به همراه دوخت های زرد رنگ بوده و همچنین متریال به کار رفته در جای جای کابین این خودرو کیفیت قابل قبولی دارند. جی ای سی امپو همانطور که اشاره کردیم یک سدان اسپرت بوده و فضای کابین به نسبت فضایی جادار است اما نسبت به شاین مکس به مراتب ردیف عقب کمتری دارد. 

مشخصات فنی‌

پیشرانه آئولوس یی شوئن مکس
پیشرانه آئولوس یی شوئن مکس

شاین مکس ایران خودرو در بخش فنی ابتدا با نسخه تمام بنزینی وارد کشور شده و طبق اعلام ایران خودرو در مراحل بعدی نمونه هیبریدی این محصول هم وارد خواهد شد. زیر کاپوت لوکس ترین محصول وارداتی آبی پوشان جاده مخصوص یک پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر توربوشارژ قرار گرفته که به سیستم پاشش سوخت مستقیم نیز مجهز شده است. این قلب تپنده توانایی تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را داشته که از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تر تنها به چرخ های جلو منتقل می شود. 

شتاب اعلام شده از سوی شرکت مادر این خودرو حدود ۷.۴ ثانیه بوده و همچنین مصرف سوخت شاین مکس هم نزدیک به ۶.۲ لیتر به صورت ترکیبی است. مهمترین نکته در رابطه با این خودرو استفاده از بنزین با کیفیت است چرا که سیستم توربوشارژ در کنار سیستم پاشش سوخت مستقیم نیازمند چنین شرایطی است و این احتمال وجود دارد که در بلند مدت در صورت استفاده نکردن از بنزین با کیفیت و یا اکتان مرغوب موتور خودرو دچار مشکل شود. 

جی ای سی امپو (گک امپو)
جی ای سی امپو (گک امپو)

جی ای سی امپو راسا موتور نیز این سوی میدان مشابه خودروی رقیب به یک پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر توربو شارژ به همراه سیستم GDi یا همان تزریق سوخت مستقیم مجهز شده که توان تولیدی آن ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور است. این قدرت و گشتاور از طریق یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تر به محور جلو امپو ارسال شده تا ظرف مدت حدود ۷ ثانیه این سدان اسپرت چینی را از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساند. همچنین حداکثر سرعت این خودرو هم نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. 

تعلیق جلوی جی ای سی امپو مانند شاین مکس از نوع مک فرسون بوده و تعلیق عقب آن نیز از نوع مولتی لینک است تا علاوه بر نرمی بیشتر چسبندگی بهتری هم سر پیچ ها داشته باشد. با اینکه امپو نسبت به شاین مکس قدرت و گشتاور کمتری دارد اما وجود کیت اگزوز فابریک سبب می شود تا رانندگی با آن برای جوانان لذت بخش تر باشد. مصرف سوخت این خودرو حدود ۶ لیتر به صورت ترکیبی بوده و همچنان مانند شاین مکس دانگ فنگ به کیفیت بنزین حساس است. 

امکانات رفاهی و ایمنی

دانگ فنگ آئولوس شاین مکس در بخش امکانات همانطور که اشاره کردیم لوکس ترین سدانی است که توسط ایران خودرو تاکنون به بازار کشور عرضه شده و از جمله امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو می توان به مواردی همچون سنسور نور، شیفتر دنده الکترونیکی، صندلی های جلوی zero gravity، سنسور باران، سقف پانورامیک، شش ایربگ، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم ورود و استارت بدون کلید، صندلی راننده برقی ۶ حالته به همراه تنظیم گودی کمر و سردکن و گرم‌کن، صندلی شاگرد برقی با تنظیم چهار جهت به همراه گرم‌کن، کول باکس، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ترمز اضطراری خودکار، رادار نقطه کور و… اشاره کرد.

جی ای سی امپو راسا موتور هم جزو فول ترین خودروهایی است که به صورت وارداتی تجربه حضور در کشور را خواهد داشت. این سدان اسپرت چینی هم به مواردی همچون شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار خط خوان، تهویه اتوماتیک، پاکسازی هوای کابین، سانروف برقی، تریم داخلی چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی، جلو آمپر دیجیتال، رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، رادار تابلو خوان، نوربالای اتوماتیک، فناوری LED چراغ ها، سنسور نور، سنسور باران، رینگ آلومینیومی، استارت دکمه ای، نورپردازی کابین، فرمان کمکی برقی، صندلی های جلوی برقی با سرد کن اتوماتیک، ترمز پارک برقی، تنظیم حالت رانندگی، دسته دنده الکتریکی، کیت اگزوز، شارژر بیسیم تلفن همراه و دنده پشت فرمان مجهز شده که رقابت را تنگاتنگ خواهد کرد. 

مزایا و معایب شاین مکس ایران خودرو

طراحی قابل قبول 

امکانات رفاهی و ایمنی بالا

خدمات پس از فروش خوب

فضای مناسب کابین 

حساسیت پیشرانه به کیفیت بنزین

نبود برخی امکانات پیش پا افتاده

مشخص نبودن بازار

مزایا و معایب جی ای سی امپو راسا موتور

طراحی اسپرت و جوان پسند

کابین جذاب

امکانات قابل قبول 

عملکرد فنی مناسب

مشخص نبودن خدمات پس از فروش

حساسیت پیشرانه به کیفیت بنزین

نداشتن برخی امکانات

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.