لاماری ایما هیبرید یا فونیکس تیگو ۷ پرو e پلاس؛ تقابل خودروهای پاک بازار

ایما هیبرید جدیدترین محصول لاماری و آرین پارس موتور بوده که پس از فروش موفقیت آمیز لاماری ایما وارد بازار شد. تیگو ۷ پرو e پلاس نیز دومین محصول پاک گروه فونیکس، یکی از زیرمجموعه های مدیران خودرو بوده و مانند برادر بزرگترش محصولی پلاگین هیبرید است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

آلودگی هوا و گرم شدن زمین از جمله دلایلی است که سبب شده تا انسان ها در سراسر این کره خاکی به دنبال راه حل های رفع و بهبود آن بروند. بسیاری از کارشناسان، خودروهای با سوخت فسیلی را یکی از بزرگترین دلایل آلودگی هوا خصوصا در کلانشهرها دانسته و یکی از دلایل رفع آن را خودروهای برقی می دانند. اما در این حین که بیشتر شرکت های دنیا بر روی خودروهای برقی کار می کردند سگمنت های جدید بوجود آمد که از جمله آنها می توان به خودروهای پلاگین هیبرید اشاره کرد. 

پلاگین هیبریدها یا به اختصار PHEV در واقع نسخه تکمیل‌تر خودروهای هیبریدی بوده که کمی سیستم کار آنها با خودروهای هیبریدی متفاوت است. نحوه کار خودروهای پلاگین هیبرید یا PHEV به این صورت است که موتور برقی وظیفه تامین نیروی محرکه خودرو را داشته و حرکت دادن خودرو بر عهده موتور برقی است، در نتیجه موتور احتراقی هیچ دخالتی در حرکت خودرو ندارد. اما خودروهای هیبریدی سیستم ساده تری نسبت به پلاگین هیبرید ها داشته و همچنان موتور بنزینی وظیفه حرکت دادن خودرو را دارد. لازم به ذکر است که نظر آلودگی، پلاگین هیبریدها از خودروهای هیبریدی وضعیت بهتری داشته و همچنین شعاع حرکتی آنها هم نسبت به خودروهای هیبریدی بیشتر است. 

لاماری ایما هیبرید سومین عضو خانواده لاماری ایما است که در سال ۱۴۰۲ توسط آرین موتور رونمایی شد. لاماری ایما یک خودروی کراس اوور سایز متوسط است و در اصل محصولی از شرکت دانگ فنگ چین با نام اصلی T5 EVO بوده که نسخه هیبرید آن Forthing T5 HEV نام دارد. لاماری ایما خودرویی است که از همان ابتدای کار به علت طراحی چشم نواز و متفاوت نسبت به سایر رقبایش در راس نگاه اقشار مختلف جامعه قرار گرفت و طرفداران بسیاری را پیدا کرد. 

تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید عضو جدید خانواده تیگو ۷ کمپانی بزرگ چری است که توسط فونیکس در ایران تحت عنوان تیگو ۷ پرو e پلاس در سال ۱۴۰۲ رونمایی شده و بزودی عرضه خواهد شد. تا قبل از تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید یا همان PHEV، تیگو ۷ و تیگو ۷ پرو در ایران تولید و عرضه شده که توانستند طرفداران بسیاری را پیدا کنند. تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید در دسته کراس اوورهای سایز متوسط قرار گرفته و قرار است تا به صورت مونتاژی به دست مردم رسد. این امکان وجود دارد که با توجه به سابقه خوب دو خودروی قبلی خانواده تیگو ۷ از این محصول جدید نیز استقبال خوبی شود.

طراحی ظاهری

از نظر طراحی ظاهری با دو خودرو کاملا متفاوت روبروییم که یکی ظاهری کاملا اسپرت و خشن داشته و دیگری کلاسیک و ساده است. اما از نظر کلاس بندی هر دو خودرو ابعاد و اندازه نسبتا یکسانی داشته و هر دو در دسته خودروهای کراس اوور سایز متوسط قرار می گیرند.

لاماری ایما هیبرید نسبت به ایما معمولی تغییرات جزئی پیدا کرده و این تفاوت ها سبب شده تا چهره آن جذاب تر و البته اسپرت تر از قبل شود. در نمای جلوی این کراس اوور تازه وارد شمای کلی نسخه قبلی حفظ شده اما اضافه شدن برخی قطعات مانند خط کرومی کنار چراغ ها و البته جلوپنجره بزرگتر باعث شده تا چهره خودرو تهاجمی تر شود. در نمای عقب ایما هیبرید اما تغییرات به اوج خود رسیده که از جمله آنها می توان به اضافه شده دو خروجی هوا زیر چراغ های اصلی و باز طراحی دیفیوزر عقب که سبب شده تا این نما نیز اسپرت تر از قبل شود اشاره کرد. 

تیگو ۷ پرو e پلاس اما همانطور که اشاره کردیم چهره و ظاهر کلاسیکی نسبت به خودروی رقیب داشته و از این رو بیشتر مورد انتخاب خانواده هاست. طراحی این خودرو تفاوت چندانی با نسخه قبلی نداشته و در نمای جلو همان جلو پنجره بزرگ و چسبیده به چراغ های باریک به کار رفته که البته با خطوط کرومی در اطراف چراغ ها همراه شده، همچنین طرح سپر جلو نیز متفاوت شده و شاهد خطوطی آبی بر روی آن هستیم. در نمای عقب هم که بزرگترین تفاوت پیوسته شدن چراغ ها به یکدیگر بوده و همچنین نشان فونیکس هم حذف شده اما باقی بخش ها ثابت مانده‌اند. 

کابین

در بخش کابین نیز همچنان مانند نمای بیرونی با دو خودروی نسبتا متمایز روبروییم که در آن همچنان لاماری ایما هیبرید المان های اسپرت فراوانی داشته اما تیگو ۷ پرو e پلاس سادگی را اولویت کار خود قرار داده است. همچنان نظر به اینکه کدام خودرو در این بخش برتری دارد کار درستی نبوده چرا که این مورد نیز یک امر سلیقه‌ای است. اما به صورت کلی همچنان کابین لاماری ایما هیبرید با اینکه فضای کافی برای چهار تا پنج سرنشین را دارد بخاطر سبک طراحی‌اش بیشتر مورد انتخاب قشر جوان جامعه است اما تیگو ۷ پرو e پلاس همچنان خودرویی است که می تواند برای خانواده ها گزینه بسیار خوبی باشد.

لاماری ایما هیبرید در بخش کابین و اجزای کلی تفاوتی با لاماری ایما معمولی نداشته اما بزرگترین تمایز آن نسبت به نسخه بنزینی به کار رفتن خطوط سبز فسفوری در بخش هایی از داشبورد، رودری ها و صندلی هاست و همچنین بر روی سقف پانورامای آن نیز المان هایی مانند ستاره به کار رفته است. داشبورد کاملا بر اساس ترند روز دنیا طراحی شده و البته متریال به کار رفته در بخش های مختلف آن نیز سطح متوسط رو به بالایی داشته و تا حدودی انتظارات را پاسخ می دهد. از نظر فضای کابین نیز همانطور که اشاره کردیم برای چهار تا پنج سرنشین فضای کافی و مناسبی حکم فرماست. 

تیگو ۷ پرو e پلاس اما در بخش کابین نسبت به نسخه بنزینی کاملا داشبورد متفاوتی داشته و خوشبختانه مدرن تر از قبل شده است. داشبورد میانی این کراس اوور جدید بسیار شبیه به تیگو ۸ پرو بوده اما تریم داخلی با رنگ های تیره همچون مشکی همراه شده است. فضای کابین تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید کاملا پاسخگوی نیاز خانواده تا بوده و فضا برای نشستن چهار تا پنج نفر بسیار کافی و مناسب است. همچنین متریال به کار رفته در داشبورد و اتاق کیفیت رو به بالایی داشته و در بلند مدت با افت کیفیت کمی مواجه خواهند شد.

مشخصات فنی

تیگو ۷ پرو e پلاس و لاماری ایما هیبرید در بخش فنی اما بیشترین و البته مهمترین تفاوت ها را با یکدیگر دارند. همانطور که ابتدای متن گفتیم نماینده فونیکس یک خودروی پلاگین هیبرید بوده اما فرزند جدید آرین پارس موتور خودرویی هیبریدی است. تفاوت این دو در این مورد است که نمونه پلاگین هیبرید ظرفیت باتری بیشتری داشته و به صورت مجزا هم شارژ می شود اما هیبرید ها ظرفیت باتری و توان حرکتی کمتری در حالت برق داشته و تنها با بازیافت انرژی و موتور احتراقی شارژ می شوند. 

تیگو ۷ پرو e پلاس مانند برادر بزرگترش، تیگو ۸ پرو e پلاس زیر کاپوت خود یک پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر توربوشارژ را داشته که در ترکیب با دو موتور برقی مجموعا توانایی تولید ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک گیربکس ۳ سرعته DHT که مخصوصا خودروهای هیبریدی است به چرخ های جلو منتقل می شود. ظرفیت باتری های این کراس اوور فول سایز ۱۹.۲۷ کیلووات ساعت بوده و شارژ کامل آنها با برق شهری بین ۳ تا ۴ ساعت زمان می برد. در حالت ترکیبی برق و بنزین تیگو ۷ پلاگین هیبرید مصرف سوخت ترکیبی تنها ۱.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته اما در حالت بنزینی این عدد به ۸.۲ لیتر خواهد رسید. 

لاماری ایما هیبرید اما به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتر توربو شارژ به همراه سیستم پاشش سوخت مستقیم یا همان GDi تجهیز شده که در مجموع با یک پیشرانه برقی ۱۲۵ کیلوواتی توان تولید ۱۶۸ تا ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ تا ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. قدرت این خودروی هیبریدی از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک E-CVT که مخصوص خودروهای هیبرید است به چرخ های جلوی آن منتقل شده و همچنین باتری های این کراس اوور هیبرید نیز در انتهای خودرو قرار دارند. مصرف سوخت لاماری ایما هیبرید به صورت ترکیبی حدود ۵.۳ لیتر بوده و به سیستم خنک کننده باتری ها به صورت مجزاست که سبب می شود تا راندمان باتری ها و عمرشان بهبود چشمگیری پیدا کند. 

امکانات ایمنی و رفاهی

تیگو ۷ پرو e پلاس در بخش امکانات خودرویی بسیار مجهز و پر آپشن بوده که از جمله امکاناتش می توان به سیستم‌های ایمنی از جمله کروز کنترل تطبیقی، سیستم پیشگیری از تصادف، ترمز اضطراری، سقف پانورامیک، صندلی برقی راننده و شاگرد، امکان تنظیم صندلی شاگرد از ردیف دوم، گرمکن صندلی های ردیف اول و دوم، سرد کن صندلی های ردیف اول، پنل دیجیتالی سیستم تهویه، ۶ ایربگ، سیستم ضد سرقت موتور، دوربین ۳۶۰ درجه HD، دوربین عقب داینامیک، سنسور نور و باران، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی و کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل فشار باد تایرها، کروز کنترل تطبیقی، تنظیم ارتفاع نور خودکار، کلاستر دیجیتالی، سیستم صوتی SONY با ۸ بلندگو، گرمکن فرمان، اپل کارپلی و اندروید اتو، سیستم فرمان بر صوتی، کول باکس، استارت و ورود بدون کلید اشاره کرد.

لاماری ایما هیبرید نیز نسبت به نسخه قبلی امکانات بیشتری داشته و آن خودرو هم جزو فول آپشن های بازار کراس اوورهای چینی است. از جمله امکانات این خودرو می توان به لاماری ایما هیبرید در بخش امکانات نیز خودروی نسبتا دست پری بوده و به امکاناتی نظیر کروز کنترل، کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سنسور عقب، ترمز کمکی، ترمز ضد قفل، ترمز اضطراری، ترمز پارک برقی، اتولایت، دی لایت، کلاستر و مانیتور یکپارچه، سنسور باران، دوربین عقب، کیسه های ایمنی هوا، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتومات، صندلی برقی راننده، تنظیم صندلی شاگرد از ردیف دوم، آینه های کناری برقی مجهز به گرمکن و سقف پانوراما با قسمت بازشو مجهز شده است. 

نتیجه گیری

لاماری ایما هیبرید و تیگو ۷ پرو e پلاس دو خودروی پاک این روزهای بازار ایران هستند که می توان روی آن ها حساب ویژه‌ای باز کرد. از جمله مزایای لاماری ایما هیبرید نسبت به نماینده فونیکس می توان به طراحی جذاب تر و کیفیت متریال داخلی بهتر اشاره کرد اما در مقابل مصرف سوخت ترکیبی بیشتر و همچنین ظرفیت محدودتر باتری ها نسبت به تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید از جمله نقاط ضعفش هستند. نکته منفی که در هر دو خودرو دیده می شود تک دیفرانسیل بودن آن هاست.

۳.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.