مقایسه فوتون G7 و دایون Y7 ؛ پیکاپ یا شاسی بلند دو دیفرانسیل؟

مقایسه فوتون G7 و دایون Y7
مقایسه فوتون G7 و دایون Y7

فوتون G7 و دایون Y7 دو خودروی دو دیفرانسیل جدید بازار کشور است، که در دو کلاس متفاوت اما در یک محدوده قیمتی در بازار حضور دارند. در این محتوا قصد داریم به مقایسه این دو هموطن چینی بپردازیم و ببینیم کدام خودرو ارزش خرید بالاتری دارد، پیکاپ فوتون G7 با امکانات زیاد یا دایون Y7 با سواری راحت تر؟

مدیران 777 مدیران 777

در این محتوا قصد داریم به مقایسه دایون Y7 و فوتون G9 دو نسخه صفرکیلومتر و تازه‌وارد بازار خودروی کشور بپردازیم و ببینیم کدام یک ارزش خرید بالاتری دارند. 

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

خودروهای دو دیفرانسیل سالیان سال است که طرف‌داران بسیاری داشته است و اقشار مختلفی از جامعه به سراغ خرید آن ها می روند، خودروهایی که به دلایل مهمی همچون قابلیت های بی‌راهه‌نوردی و یا آفرود در کنار قدرت بالا توانسته اند جای خود را خیلی زود در بازار پیدا کنند. از جمله خودروهای آفرودی می توان به SUVها یا همان شاسی بلندهای واقعی و البته خودروهای پیکاپ اشاره کرد که هر کدام مزایا و معایبی دارند.

دایون یکی از خودروسازان فعال چینی است که در سال های اخیر، چند محصول را در بازار ایران داشته است. از مکث کلوت گرفته، که همان دایون V5 است، تا دایون Y5 و Y7، که ایلیا موتور آن ها را به بازار عرضه کرده است و نسخه Y7 در اصل نمونه به‌روزشده و قوی‌تر شده دایون Y5 محسوب می شود. شرکت خودروسازی ایلیا یا همان ایلیا موتور، که اکنون مونتاژ شاسی بلندهای دایون را بر عهده دارد، یکی از برندهای خانواده منصوری است که تا قبل از آن با برند کیان موتور وارنا اقدام به واردات محصولات بورگوارد می کردند. 

فوتون G7 یا همان تونلند G7 نیز در این سوی میدان یکی از جدیدترین پیکاپ‌ های لوکس بازار ایران است، که توسط ایران خودرو دیزل در بازار ایران به فروش تولید و عرضه می شود. فوتون یکی از خودروسازان بزرگ چینی است که نام آن در دیگر کشورهای دنیا به علت ساخت خودروهای کار و تجاری بسیار شناخته شده و مطرح است. فوتون G7 در واقع نسل جدید پیکاپ تونلند فوتون است، که در سال ۱۴۰۱ بر روی خط تولید ایران خودرو دیزل آمد و توانست تبدیل به یک پیکاپ لوکس صفرکیلومتر در بازار شود. 

مقایسه فوتون G7 و دایون Y7 در بخش ظاهری

از نظر طراحی ظاهری با دو خودروی پرطرف‌دار در دو کلاس مختلف البته با یک قابلیت مشترک و آن هم توانایی بی‌راهه‌نوردی روبه‌رو هستیم. دایون Y7 از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با برادر دیگرش، دایون Y5، ندارد و طراحی بسیار ساده ای دارد که مشابه آن را در مکث کلوت قبل تر مشاهده کرده بودیم. در نمای جلوی این خودروی شاسی بلند چراغ‌ های اصلی ظاهر و ابعادی نسبتاً باریک و کشیده دارد، که تا قسمتی از جلوپنجره بزرگ و عریض خودرو ادامه یافته اند. بر روی سپر جلو نیز چراغ‌ های مه شکن داخل یک قاب مشکی رنگ تعبیه شده‌ و یک دیفیوزر نسبتاً ساده نیز انتهای سپر واقع شده است. 

در نمای عقب دایون Y7 همچنان همان طراحی قبلی را شاهدیم، که البته نسبت به جلوی خودرو نمای بهتری دارد، اما همچنان ساده و بی آلایش است. چراغ‌ های اصلی در این قسمت کمی بزرگ‌تر و با خطوط تند و تیزتری از چراغ‌ های جلو طراحی شده است که تا نیمه های درِ صندوق کشیده شده اند. همچنین بر روی درِ صندوق نیز تنها محل نصب پلاک قرار گرفته و همچنین بر روی سپر عقب هم داخل بخش مشکی رنگ تنها دو چراغ مه شکن تعبیه شده است. 

این سوی میدان، فوتون G7 به مراتب ظاهر جذاب تر و مدرن تری از دایون دارد، که البته امری طبیعی است، چراکه خودروی جدیدتری نسبت به دایون Y7 است. فوتون G7 در نمای جلو میزبان چراغ‌ هایی با طراحی کشیده و نسبتاً باریک است که در بالاترین قسمت نمای جلو قرار گرفته‌اند. جلوپنجره نیز با ظاهر عریض و بزرگ خود از دو طرف به چراغ های اصلی متصل شده و همچنین بر روی سپر جلو هم چراغ‌ های مخصوص روز و مه شکن و همچنین ورودی هوای ثانویه به همراه یک دیفیوزر نسبتاً ساده قرار گرفته است. 

در نمای کناری اما تنها برجستگی گلگیرها به چشم می خورد، که سبب شده است پیکاپ فوتون عضلانی تر به نظر برسد. با رسیدن به نمای عقب فوتون اتوماتیک مانند بیش‌تر پیکاپ‌ها شاهد چراغ‌ هایی یک‌تکه و عمودی البته با گرافیکی به‌روز و جذاب هستیم. همچنین بر روی درِ قسمت بار مانند جلو عبارت FOTON بسیار بزرگ نقش بسته است، اما سپر، ظاهری بسیار ساده را دارد که هیچ بخش بر روی آن قرار ندارد.

مقایسه فوتون G7 و دایون Y7 در بخش کابین

در قسمت کابین نیز مانند نمای بیرونی شاهد دو طراحی و البته اتاق متفاوت هستیم. با ورود به کابین دایون Y7 همچنان شاهد یک داشبورد نسبتاً ساده ای هستیم که در داشبورد میانی ابتدا یک صفحه نمایش بزرگ برای سیستم مالتی مدیا قرار داده شده است و پس از آن نیز دریچه‌ های تهویه مطبوع قرار گرفته اند. پس از آن هم پنل کنترل تهویه مطبوع تعبیه شده که مانند مکث کلوت اتوماتیک به صورت تمام لمسی طراحی شده است. 

صفحه کیلومترشمار مقابل راننده به صورت آنالوگ است و تنها یک کامپیوتر سفری میان عقربه‌ های آن قرار گرفته است. فرمان ظاهر ساده ای دارد و غربیلک آن نیز به صورت سه شاخه طراحی شده است، که بر روی آن کلیدهای کنترل سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل قرار گرفته است. همچنین تریم داخلی نیز به صورت تمام مشکی با خطوط و قطعات دکوراتیو کرومی است. 

اما بزرگ‌ترین تفاوت این خودرو با فوتون اتوماتیک فضای کابین آن است، که بسیار جادار و بزرگ است و تنها به صورت هفت‌نفره عرضه می شود و همچنین سرنشینان ردیف دوم نیز امکان تنظیم سیستم تهویه مطبوع را به صورت مجزا دارند. البته در صورت باز بودن ردیف سوم صندلی ها فضای صندوق عملاً از بین می رود. همچنین متریال به کاررفته در داشبورد و اتاق نیز کیفیت مطلوبی دارند. 

این سوی میدان با ورود به کابین فوتون G7 شاهد یک طراحی نسبتاً به‌روز و جذاب نسبت به خودروی رقیب هستیم که در داشبورد میانی به سبک بسیاری از خودروهای اروپایی صفحه نمایش بزرگ و عریض مالتی مدیا بیرون زده از داشبورد طراحی شده است و زیر آن هم دریچه‌ های سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته‌اند. انتهای داشبورد نیز پنل سیستم تهویه مطبوع خودرو و کلیدهای کنترل سیستم مالتی مدیا تعبیه شده‌اند. همچنین تریم داخلی نیز به صورت دورنگ است که یک نکته مثبت محسوب می شود. 

مقابل راننده فرمان خودرو به صورت Dکات طراحی شده و در دل خود یک غربیلک سه شاخه به همراه کلیدهای کنترلی کروز کنترل و سیستم مالتی مدیا را جای داده است. صفحه کیلومترشمار این خودرو به صورت دوگانه است و در میان عقربه‌ های آنالوگ یک صفحه نمایش قرار گرفته است. یکی از نکات مثبت فوتون تونلند G7 استفاده از لیور دنده الکتریکی است که امروز در خودروهای روز دنیا رایج شده است و در خودروی رقیب وجود ندارد. 

متریال به کاررفته درون داشبورد و اتاق این پیکاپ بسیار باکیفیت و خوش ساخت است و همچنین فضای کابین در ردیف جلو کاملاً جادار و مناسب ارزیابی شده، اما در ردیف عقب کمی تنگ و کوچک است و ممکن است سرنشینان را آزرده کند. در کنار متریال باکیفیت، ارگونومی کابین نیز بسیار خوب است و راننده اشراف کامل به تمامی ادوات خودرو را دارد. مهم ترین تفاوت این خودرو با خودروی رقیب، سواری به مراتب خشک تر آن است، که با توجه به ذات پیکاپ بودن آن امری طبیعی است و به همین دلیل دایون Y7 سواری نرم تری دارد. 

مقایسه فوتون G7 و دایون Y7 در بخش مشخصات فنی

پیشرانه دایون Y7
پیشرانه دایون Y7

دایون Y7 در بخش فنی به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربوشارژ ساخت میتسوبیشی مجهز شده است که با کد ۴K22 شناخته می شود. این پیشرانه توانایی تولید ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد، که از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ خودرو منتقل می شود و امکان انتقال قدرت به هر محور به صورت برقی نیز در این خودروی شاسی بلند تعبیه شده است. شتاب این شاسی بلند چینی حدود ۱۱.۵ ثانیه اعلام شده است و حداکثر سرعت آن هم تا ۱۸۰ کیلومتر خواهد بود. 

مصرف سوخت ترکیبی دایون Y7 نزدیک به ۱۰.۱ لیتر و حجم باک آن نیز ۷۲ لیتر است. همچنین سیستم تعلیق این خودرو همچنان مشابه نسخه قبلی خود، دایون Y5، است که در چرخ های جلو از نوع جناغی دوبل و در چرخ های عقب از نوع مولتی لینک به همراه فنر لول است. این سیستم تعلیق سبب شده است سواری دایون Y7 به مراتب از خودروی رقیب نرم تر و راحت تر باشد.

فوتون G7
فوتون G7

این سوی میدان، فوتون تونلند G7 در بخش مشخصات فنی خودرویی به مراتب قدرتمندتر از خودروی رقیب است. این پیکاپ دو دیفرانسیل به یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز شده است، که برخلاف بسیاری از پیکاپ‌ های چینی با تکنولوژی بورگوارد ساخته شده و به فناوری GDi هم مجهز شده است. این قلب تپنده برای فوتون تونلند اتوماتیک ۲۳۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور را به همراه دارد که عددی بسیار مناسب است. 

قدرت تولیدشده در نماینده ایران خودرو دیزل توسط یک جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT ساخت شرکت ZF به هر چهار چرخ خودرو در صورت نیاز منتقل خواهد شد. نکته مثبت در فوتون جدید این است که انتقال قدرت به صورت الکتریکی صورت می‌پذیرد. تعلیق این خودرو اما مشابه بسیاری از رقبای هم‌رده اش در جلو از نوع جناغی دوبل و در عقب از نوع فنر تخت به همراه دیفرانسیل یک پارچه است، که سبب شده است سواری خشک تری نسبت به دایون داشته باشد. 

امکانات رفاهی و ایمنی

دایون Y7 در بخش امکانات نیز نسبت به قبل به‌روز شده است و علاوه بر امکاناتی همچون سیستم کنترل پایداری برند بوش آلمان، دو ایربگ سرنشینان جلو، روکش چرمی تزیینات داخلی و صندلی‌ ها، تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت، شاگرد در چهار جهت، سانروف برقی، ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، فرمان هیدرولیک مجهز به کلید‌های کنترلی، سیستم مولتی مدیا با نمایشگر لمسی ۸.۰ اینچی به همراه هشت بلندگو و مجهز به سیستم دوربین دید عقب، سیستم مسیریابی جهانی (GPS)، آینه‌ های کناری تاشو با گرم‌کن‌ برقی، تهویه مطبوع دیجیتال با قابلیت کنترل جداگانه ویژه سرنشینان عقب، قابلیت انتخاب نوع سواری نرمال، اسپرت یا برفی به موارد دیگری همچون چراغ های روز، سنسور نور و باران، سامانه پایش فشار باد تایرها و سیستم کنترل پایداری هم تجهیز شده است. 

فوتون G7 هم از نظر امکانات رفاهی و ایمنی جزو معدود پیکاپ‌ های فول و پر آپشن بازار محسوب می‌ شود. این پیکاپ به امکاناتی نظیر سیستم تهویه اتوماتیک، ۶ کیسه هوا، دوربین ۳۶۰ درجه، آینه های تاشو برقی، سنسور دنده عقب، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی لمسی مالتی مدیا، سنسور نور و باران، تنظیم حالت انتقال قدرت (AUTO-2H-4H-4L)، تنظیم حالت رانندگی اسپرت، عادی و اکونومی، صندلی شش حالته برقی راننده، گرم‌کن صندلی های جلو، کروز کنترل، استارت دکمه ای، پدل شیفتر (تعویض دنده از پشت فرمان)، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، رول بار، کنترل حرکت در سراشیبی و قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب مجهز شده است.

مزایا و معایب دایون Y7

  • اتاق جادار و بزرگ
  • سواری نرم تر
  • قابلیت های آفرودی بالا
  • متریال متوسط کابین
  • حساسیت پیشرانه به کیفیت بنزین
  • طراحی قدیمی

مزایا و معایب فوتون G7

  • طراحی زیبا
  • کابین جذاب
  • امکانات رفاهی و ایمنی بالا
  • جعبه دنده AT
  • فضای کم کابین نسبت به رقیب
  • حساسیت پیشرانه به کیفیت بنزین
  • سواری خشک تر نسبت به رقیب
۴.۱ امتیاز از ۱۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.