تناقض در آمار ISQI

تناقض در آمار ISQI
این روزها رسانه های خودرویی برای استفاده از اطلاعات درست، از گزارش های رسمی و تایید شده سازمان ها استفاده می کنند.
یکی از این گزارش ها، اطلاعاتی است که سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حوزه خودرو منتشر می کند و بخش های محتلفی دارد. ولی با ارزش گذاری کیفیت خودرو بر مبنا ستاره و یا امتیاز، بدون ارائه مراحل سنجش، گاهی اشتباهات بسیاری در برداشت مخاطب ایجاد می شود. از طرفی ارائه تنها یک صحفه گزارش بدون شفاف سازی، باعث شده تا تناقض های خبری در اطلاعات ISQI دیده شود.
یکی از این تناقض ها، اعلام کیفیت برخی خودروهای چینی است. به عنوان مثال خودرویی چون ام وی ام ۱۱۰S به عنوان یک محصول مونتاژ داخل شناخته می شود که در رده قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان تنها یک ستاره کیفی را دارد. در این رده قیمتی خودروهایی هستند که با ۴ ستاره کیفی به بازار عرضه می شوند و بدیهی است که بخاطر اعتبار برند، می توانند سطح بالاتری از کیفیت اولیه را به نمایش بگذارند. اما وقتی بحث رضایت مشتری از خودروهای بازار ایران می شود و شرکت ISQI این پارامتر را بررسی می کند، نتیجه ای گاهاً معکوس دیده می شود. طبق گزارش رضایت مشتریان از خودروها، می بینید ام وی ام ۱۱۰S که تنها یک ستاره کیفی دارد، به مراتب بهتر از خودروهای سه ستاره کیفی ظاهر شده و گاهی فراتر از برخی چهار ستاره ها حضور دارد. همچنین در بخش رضایت مشتریان در بخش فروش و خدمات پس از فروش، امتیاز خودروهای تک ستاره ای چون ام وی ام ۱۱۰S به مراتب بالاتر از رقبای ۳ ستاره و ۴ ستاره است.
برخی شنیده ها حاکی از آن است که در بخش کیفیت خودرو سنجش آن، گاهی ستاره تشویقی به خودروهای شرکت های دولتی تعلق می گیرد. اما در گزارش های رسمی هیچگاه تفاوتی میان ستاره تشویقی و ستاره سنجشی قائل نمی شود. این روزها به خاطر این سبک از فعالیت ISQI در سنجش کیفیت خودروها، انتقادهایی از جانب کارشناسان و شرکت ها وجود دارد. یکی از این انتقادها تناقض اطلاع رسانی بخش های مختلف صنعت خودرو از جانب ISQI است.

مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.