هوندا سیویک تایپ R مدل 2023؛ جذاب و قدرتمند

هوندا سیویک تایپ R مدل 2023
سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳

هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳ سرانجام از راه رسید. نسخه ای قوی و قدرتمند از سیویک که مهم ترین محصول هوندا برای علاقه مندان به این نشان محسوب می شود.

مدیران 777 مدیران 777

در سال ۱۹۹۷ بود که اولین نسل از هوندا سیویک تایپ R معرفی شد و حالا ششمین نسل از این خودرو را می بینیم. نسل ششم تایپ R براساس نسل یازدهم از سیویک ساخته شده اما در ظاهر، شباهت های این خودرو به نسل قبل بیش تر است. البته دلیل این شباهت شاید استقبال خوب از نسل قبل باشد و هوندا سعی داشته است در این مورد خطر نکند و طراحی را محافظه کارانه پیش ببرد. معنی دیگر این است که حالا، برخلاف سیویک Si، با یک هاچ‌بک طرف هستیم. هاچ‌بکی اسپرت و قوی که عملکردی عالی در جاده دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

مشخصات فنی هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳

هوندا سیویک تایپ R مدل 2023
سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳

در ماه های اخیر شایعاتی مبنی بر دودیفرانسیل بودن تایپ R جدید وجود داشت. همچنین ادعا می شد که قرار است پیشرانه هیبرید و گیربکس دوکلاچه را برای این هاچ‌بک اسپرت داشته باشیم، اما در نهایت، هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳ ساده تر و شبیه تر به نسل قبل معرفی شد. در تایپ R جدید پیشرانه جذاب K20 را داریم که یک موتور ۲ لیتر توربو است و قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. کمپانی هوندا اعداد مربوط به خروجی پیشرانه را منتشر نکرده است، اما می دانیم که این موتور از پیشرانه قبلی، که نهایت قدرت ۳۰۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر را داشت، قوی تر است.

هوندا سیویک تایپ R مدل 2023
سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳

در مورد عملکرد فنی هم هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست و حتا وزن این خودرو هم منتشر نشده است تا بتوانیم تخمین هایی از شتاب‌گیری آن داشته باشیم. البته با در نظر گرفتن این نکته که نسل قبل در ۴.۹ ثانیه شتاب‌گیری می کرد، می توان گفت که می بایست عملکرد بهتری را در نسل جدید داشته باشیم. علاوه بر این، می دانیم که هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳ رکورد جدیدی را در پیست سوزوکای ژاپن ثبت کرده، پس خودرویی بسیار سریع است. اگرچه نه آن قدر سریع که بتواند رکورد کانسپت لینک اند کو را در این کلاس و در مسیر نوربرگ رینگ بشکند.

کابین هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳

کابین هوندا سیویک تایپ R مدل 2023
کابین سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳

اگر در تایپ R جدید به دنبال قابلیت های اسپرت باشید و آن را در مسیر پیست برانید، از اطلاعاتی که در بخش اسپرت آن موسوم به هوندا لاگ R پایش می شود لذت خواهید برد. در این تنظیمات شما مدت زمان پیمایش پیست را خواهید دید و وضعیت خودرو در لحظه به شما گزارش می شود. علاوه بر این، صندلی های اسپرت و جیر به رنگ قرمز به خوبی حس اسپرت بودن را به راننده منتقل می کند. دسته دنده در این خودرو فلزی است که در نسل قبل هم همین سبک طراحی را داشتیم اما دیگر جزییات همگی جدید هستند.

طراحی داشبورد سبک جدید طراحی های هوندا را دارد؛ در وسط، صفحه نمایش ۱۰.۲ اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی را در دسترس قرار می دهد و یک صفحه نمایش دیگر جلوآمپر دیجیتال را نمایش می دهد که حالت های مختلفی برای نمایش آن قابل تنظیم است. در هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳ روکش چرم را برای فرمان داریم و نشان تایپ R را در نقاط مختلف کابین می بینیم.

طراحی بدنه هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳

هوندا سیویک تایپ R مدل 2023
سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳

کمپانی هوندا هنوز اطلاعاتی در مورد تغییرات شاسی تایپ R نسبت به نسل یازدهم سیویک منتشر نکرده است، اما خیلی مختصر اشاره شده که این خودرو سبک تر و چابک تر عمل می کند و تقویت سیستم تعلیق و فرمان پذیری رانندگی لذت بخشی را در این خودرو رقم می زند. در تصاویر مربوط به چرخ کلیپرهای مخصوص برمبو را می بینیم که قرمزرنگ هستند و رینگ ها ۱۹ اینچی شده اند. رینگ ها در نسل قبل ۲۰ اینچی بودند و این یعنی در نسل جدید رینگ ها کوچک تر اما تایرها پهن تر شده است، که این نکته تأثیر قابل توجهی در عملکرد و هندلینگ این خودرو خواهد داشت.

هوندا سیویک تایپ R مدل 2023
سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳

با وجود کوچک شدن چرخ ها در هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳، اما گلگیرها به خوبی روی چرخ ها هماهنگ شده اند و تغییراتی اساسی را در طراحی ورودی های هوای پایین سپر می بینیم که باعث شده اند جزییات نسبت به نسل قبل بهبود داشته باشد. در عقب اگزوز سه گانه را در پایین دیفیوزر می بینیم که جذابیت این هاچ‌بک جذاب را دوچندان کرده است. در مقایسه با نسل قبل در تایپ R جدید المان های اسپرت ساده تری را داریم و همین باعث می شود بعضی از علاقه مندان به این خودرو حس خوبی نسبت به نسل جدید نداشته باشند، اما هوندا سعی کرده است با ارائه طیف رنگ های مختلف دل هواداران تایپ R را به دست آورد.

پیشرانه هوندا سیویک تایپ R مدل 2023
پیشرانه سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳

قرار است عرضه هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳ در پاییز انجام شود و مشخصات نهایی و قیمت آن در تاریخی نزدیک به عرضه مشخص خواهد شد. انتظار می رود قیمتی حدود ۴۰ هزار دلار را به عنوان قیمت پایه این هاچ‌بک اسپرت ژاپنی داشته باشیم تا باز هم این خودرو گزینه ای به صرفه تر نسبت به گلف R باشد.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

منبع: Carscoops

۳.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.