همه چیز درباره اپیروس

اپیروس
کیا اپیروس

«کیا اپیروس» را می توان جزو اولین تلاش های جدی کمپانی «کیا» در راستای ارائه یک خودروی بزرگ و لوکس دانست. خودرویی که در سال ۲۰۰۳ به بازار معرفی و عرضه شد و هر چند در ابتدا با طراحی نه چندان زیبای خود تیغ انتقادها را به روی خود دید، رفته رفته و با یک بازنگری بسیار مثبت در سال ۲۰۰۷ جای خود را در میان مشتریان باز کرد. فیس لیفت این کره ای کشیده نیز در میانه دهه هشتاد وارد ایران شد و علیرغم فرصت کمی که برای ورود به بازار داشت خوش درخشید، و هم فروش خوبی را تجربه کرد و هم نامی خوب از خود به جای گذاشت.

مدیران 777 مدیران 777

ویژگی های فنی کیا اپیروس

اپیروس های موجود در ایران از یک موتور ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپ با حجم ۳۷۷۸ سی سی تنفس طبیعی بهره می برند که قابلیت تولید ۲۶۶ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ و گشتاور ۳۵۳ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰ را دارند. قدرت موتور نیز توسط یک گیربکس ۵ سرعته تیپ ترونیک به محور جلو منتقل می شود تا شتابی معادل ۷.۵ ثانیه را به این سدان ۱۸۰۰ کیلوگرمی هدیه دهد. مصرف سوخت نیز به صورت ترکیبی معادل ۱۰.۹ لیتر عنوان شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8
اپیروس
موتور کیا اپیروس

امکانات ایمنی و رفاهی

اپیروس همچنان که گفته شد جزو اولین تلاش های کیا برای ارائه یک سدان لوکس پس از ورشکستگی اواخر قرن پیش است. به همین دلیل در این خودرو نسبت به سن و سالش شاهد امکانات خوبی هستیم. از جمله:

به این فهرست پرده برقی عقب و کناری و یا گرم کن صندلی هم اضافه کنید تا اپیروس برای بازار ۱۰ سال بعد ایران هم گزینه ای جذاب از نظر آپشن باشد.

اپیروس
کابین کیا اپیروس

اپیروس چشم نواز نه چندان زیبا

ظاهر اپیروس بیش تر به سدان های بزرگ آمریکایی می خورد تا یک سدان لوکس کره ای. شاید چندان جوان پسند نباشد اما به واقع با خودرویی هماهنگ طرف هستیم. شماتیک اجزای بدنه حالت تخم مرغی دارد و کشیدگی کاملاً جلب توجه می کند. شاید یکی از عوامل موفقیت نسبی اش در ایران هم همین کشیدگی است. در نمای جلو دو چراغی که به سبک «بنز» و «لینکلن» های دهه قبل طرح شده است و آن روزها حسابی بازارش داغ بود، با فرم کاپوت نمایی تهاجی ساخته است. راهنمای بزرگ هم در زیر سپر، کشیده و ساده است که با یک زه سعی شده متفاوت باشد، همچنین بسیار جلب توجه می کند.

اپیروس
کیا اپیروس

در نمای کناری سادگی بدنه کاملاً جلب توجه می کند که خوب سلیقه ای است و می توانید برداشت آزاد داشته باشید که زیبا هست یا نه، اما در مجموع، اضافه کاری دیده نمی شود و بیش تر شبیه سدان های بزرگ تشریفاتی است. اما کیفیت زه ها و قطعات پلاستیکی چندان بالا نیست. ستون ها نیز زیبا هستند و به خصوص ستون c خبر از آرامش درون کابین می دهد.

اپیروس
کیا اپیروس

نمای پشتی نیز کپی خوبی از آمریکایی های مشهور است،‌ اما طرح قابل تأملی است. قطعات کرومی بیش از هر چیزی جلب توجه می کنند و سراگزوزها نیز، به خصوص  زمانی که اتومبیل روشن است، جذابیت کار را دوچندان می کنند. اما سپر مانند سپر جلو در نهایت سادگی کار شده است و اصلا ًهیجان انگیز نیست. درِ صندوق هر چند فرم زیبایی دارد، اما می شد ورودی بهتری برای فضای صندوق عقب بزرگش داشته باشد. چراغ ها و گرافیک آن ها اما نقطه عطفی هستند، زیرا هم زیبا هستند و هم متفاوت و در شب کاملاً متمایز جلوه می کنند.

اپیروس
کیا اپیروس

کابین آرام و باوقار

درون خودرو آرامش خاصی دارد. کیفیت مواد به کاررفته چندان بالا نیست، اما راضی کننده است. مونتاژ نیز در حد و اندازه سایر هموطنانش است. در نگاه اول، دکمه های زیاد آن شما را کمی گیج می کند، اما پس از مدتی ارگونومی خوب شما را کاملاً آشنا خواهد کرد. صفحه نمایش کوچک میان داشبورد با پس زمینه آبی رنگ، اطلاعات مفیدی به شما می دهد. دسته دنده و فرمان خوش دست هستند، اما کیفیت چرم فرمان چندان بالا نیست. در مقابل، کیفیت تریم چوب آن بیش از بقیه قسمت هاست. صندلی ها اصطلاحاً ایرانی پسند هستند و نسبت به رقبایی چون «آزرا» و «سوناتا» راحت تر به نظر می رسند. فضای عقب نیز برای ۳ سرنشین با جثه متوسط خوب است.

هیجان در آرامش اپیروس

اپیروس با یک موتور ۶ سیلندر قلدر، که به نظر نسبت به حجم ضعیف به نظر می رسد، به شما اثبات می کند که بهترین پیشرانه ممکن را برای خود برگزیده است. در ابتدای امر سیستم تعلیق الکترونیکی با کمک های گازی آن شاید شما را به یک رانندگی پر از آرامش دعوت می کند، اما در حقیقت، پس از فشار به پدال گاز درخواهید یافت با یک یاغی طرف هستید. نقطه ضعف آن را می توان هم در مصرف بالا دید و هم در سیستم فرمان که برخلاف شاسی یکپارچه و تعلیق خوبش آن چنان که باید و شاید اطلاعات درستی از مسیر به شما نمی دهد. کابین آرامش خاصی دارد، اما در سرعت های بالا صدای باد به گوش می رسد. سیستم صوتی باکیفیتی دارد و خودرو، سواری نرمی ارائه می دهد. می توان گفت اپیروس به غیر از طراحی ظاهری اش، تمامی معیارهای لازم برای موفقیت در ایران را داشته است، اما واردات محدود و رقبایی که خیلی سریع به روز شده اند مانع از موفقیت ادامه دار اپیروس شد.

کیا اپیروس با چه سطح ایمنی عرضه شده است؟

اپیروس از مؤسسه معتبر ایمنی “IIHS” امتیاز کامل را کسب کرد و در تست تصادف از کنار، حائز بالاترین امتیاز ممکن شد.

آیا قطعات یدکی اپیروس در بازار یافت می شوند؟

خوشبختانه با وجود نمایندگی رسمی و فروش خوب محصولات کیا، قطعات این کمپانی در بازار ایران و در شهرهای بزرگ یافت می شوند. طبق بررسی ها قطعات بدنه و موتوری آن نیز، به خصوص در تهران، با کمی جست‌وجو موجود هستند اما ثبات قیمتی اصلاً وجود ندارد و بسته به انصاف فروشنده قیمت گذاری می شوند.

مصرف سوخت اپیروس چه قدر است؟

در کاتالوگ خودرو عدد ۱۰.۹ لیتر به صورت ترکیبی عنوان شده است، اما با گذشت بیش از یک دهه از عمر این ماشین و با وجود بنزین نه چندان باکیفیت و همچنین موتور یورو ۳ قدیمی آن، گاه تا ۱۳ لیتر مصرف سوخت هم از مالکان گزارش شده است.

۴.۶ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.