سیستم محدود کننده سرعت چیست ؟

سیستم محدود کننده سرعت را بشناسید

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

بسیاری از خودروهای جدید دارای پیشرانه قدرتمندی هستند که حداکثر سرعت آن‌ها از مرز ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت نیز فراتر می‌رود اما سیستم محدود کننده سرعت اجازه نمی‌دهد که سرعت شما از حد معینی بیشتر شود، علت این امر چیست؟

به گزارش خودروکار، خودروهایی مانند مرسدس بنز، ب ام و، فراری، بوگاتی و غیره دارای موتور‌هایی آن چنان پرتوان هستند که به سادگی به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسند اما آیا این سرعت لازم است؟

واقعیت این است که حتی اگر در یک صبح روز کاری هم شما دیر به محل کار خود خواهید رسید، باز هم سرعت زیاد کمک چندانی به شما نخواهد کرد.

بر همین اساس شرکت‌ها دستگاه‌هایی بر روی خودروها با نام “محدود کننده سرعت” یا “Speed Limiter” نصب می‌کنند که به خودروهای شهری این اجازه را نمی‌دهد که از موتور حداکثر توان را بکشد.

این سیستم به این صورت عمل می‌کند که یک سری حسگر‌ سرعت شما را در هر لحظه اندازه گیری می‌کنند و اطلاعات را به کامپیوتر پیشرانه می‌فرستند. هنگامی که شما به حداکثر سرعتی که برای سیستم تعریف شده است می‌رسید، کامپیوتر میزان سوخت و هوای وارد شده به موتور را محدود می‌کند و همین امر از افزایش سرعت موتور جلوگیری می‌کند.

دلایل استفاده از محدود کننده سرعت

۱- امنیت: اولین مورد به کار بردن محدود کننده های سرعت در خودروها امنیت راننده و سرنشینان است. هرچه سرعت خودرو بیشتر می‌شود، ناخواسته احتمال بروز حادثه بیشتر می‌شود.

۲- محافظت از پیشرانه: افزایش سرعت و دور موتور به معنای کار کشیدن شدید از پیشرانه است. هرچه بیشتر به پیشرانه فشار بیاورید، عمر آن کاهش می‌یابد و زودتر از زمان پیش بینی شده دچار مشکل می‌شود و ممکن است هزینه‌های سنگینی به همراه داشته باشد.

۳- محافظت از تایر‌ها: یکی از عددهای درج شده بر روی تایر‌ها میزان سرعت مجازی است که تایر می‌تواند تحمل کند. اگر سرعت خودرو از آن حد مجاز بیشتر شود، میزان چرخش تایر بیش از حد تحمل آن می‌شود و احتمال ترکیدن در آن به وجود می‌آید که در این صورت خطری بسیار جدی برای سرنشینان به وجود می‌آید.

۴- محیط زیست: هرچه سرعت خودرو افزایش بیابد، میزان آلایندگی آن نیز بیشتر می‎‌شود. برای مثال، اگر بوگاتی ویرون با حداکثر سرعتش حرکت کند، باک ۱۰۰ لیتری آن تنها طی ۹ دقیقه خالی می‌شود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.