دلایل خرابی بخاری خودرو چیست؟

بخاری خودرو
دلایل خرابی بخاری خودرو چیست؟

خرابی بخاری یکی از مشکلاتی است که میتواند در فصول سرد سال مشکل ایجاد کند. اما این بخش گاهی دچار مشکل می شود و نمی تواند به خوبی فضای کابین را گرم کند. در این متن به دلایل درست کار نکردن بخاری خودرو می پردازیم.

مدیران 777 مدیران 777

یکی از بخش های مهم خودرو که در روزهای سرد سال بسیار پرکاربرد است و می تواند فضای درون کابین را گرم کند بخاری است. بخاری یکی از قدیمی ترین آپشن های خودرو محسوب می شود و به دلیل مکانیزم ساده تری که نسبت به کولر دارد از دیرباز بر روی بیش تر خودروها استفاده می شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

طرز کار بخاری این گونه است که آب و ضد یخ گرم از موتور به رادیاتور کوچکی که مخصوص بخاری است وارد می شود، سپس جریان هوای تولیدشده توسط فن سیستم تهویه به پره های رادیاتور بخاری برخورد می کند و طی تبادل حرارتی صورت گرفته گرم می شود. در نهایت، جریان هوای گرم وارد کابین می شود و کابین را گرم می کند.

اساس مکانیزم عملکردی بخاری خودرو از گذشته تا امروز تغییر زیادی نکرده است، اما با پیشرفت تکنولوژی امکاناتی مانند تنظیم اتوماتیک و تهویه دو یا چند کاناله به آن اضافه شده است که در نهایت، همه این امکانات موجب می شوند راننده و سرنشینان به دمای دلخواه خود برسند.

حتماً بخوانید:

بخاری خودرو چگونه کار می کند؟

تهویه دستی، تهویه اتوماتیک، تهویه چندکاناله

دلایل درست کار نکردن بخاری خودرو چیست؟

بخاری خودرو از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که با بروز مشکل در هر کدام از این بخش ها امکان درست کار نکردن آن بالا می رود و نمی تواند به خوبی فضای درون کابین را گرم کند. از این رو، بهتر است با مشکلات شایعی که ممکن است برای بخاری به وجود آید آشنا شوید تا بتوانید عیب سیستم را بیابید.

۱. گرفتگی یا خرابی رادیاتور بخاری (Heater Core)

بخاری خودرو
بخاری خودرو

با گرفتگی درون رادیاتور بخاری و یا خراب شدن آن، مخلوط آب و ضد یخ گرمی که از موتور به آن وارد می شود نمی تواند به خوبی در تمام مجراهای درون آن رفت و آمد کند. به این ترتیب، جریان هوایی که به رادیاتور بخاری برخورد می کند نمی تواند به خوبی با آن تبادل حرارتی کند. به همین دلیل، بادی که از دریچه های درون کابین خارج می شود به اندازه کافی گرم نیست.

در برخی اوقات به دلیل کیفیت پایین رادیاتور بخاری برخی از خودرو های داخلی شاهد آن بودیم که رادیاتور ترکید و آب داغ از پشت داشبورد بر روی پای راننده و سرنشین جلو ریخت.

حتماً بخوانید: رادیاتور خودرو چیست؟

۲. گرفتگی شلنگ ها

یکی از مشکلات دیگری که ممکن است برای بخاری به وجود آید گرفتگی شلنگ های ارتباطی بین موتور و رادیاتور بخاری است. در صورتی که مایع خنک کننده موتور فقط از آب تشکیل شده باشد و به عبارتی خبری از ضد یخ نباشد، درون این لوله ها، که قطر کمی دارند، رسوب تشکیل می شود. تشکیل رسوب نیز موجب می شود جریان گرم به درون رادیاتور راه نیابد و بخاری خودرو نتواند گرمای کافی را به کابین تحویل دهد.

۳. خرابی و یا سوختن فن (Blower Or Fan)

فن خودرو
فن خودرو

اگر بخاری خودرو را روشن کردید و صدای فن یا دمنده نیامد به احتمال زیاد مشکل از فن است. سوختن فیوز و یا رله فن، سوختن خود فن و یا مشکلات برقی می تواند از دلایل کار نکردن فن سیستم تهویه خودرو باشد.

در این شرایط رادیاتور بخاری به اندازه کافی گرم می شود و مشکلی از آن بابت نیست، اما جریان هوایی وجود ندارد که بتواند با آن تبادل حرارت داشته باشد و گرما را به درون کابین هدایت کند.

۴. کم بودن میزان مخلوط خنک کننده

رادیاتور بخاری
دلایل خرابی بخاری خودرو

در صورت کم بودن میزان سطح آب و ضدیخ در سیستم خنک کاری، رادیاتور بخاری به خوبی گرم نمی شود و گرمای کافی توسط بخاری تولید نمی شود.

حتماً بخوانید:

سیستم خنک کاری موتور، اجزای تشکیل دهنده و وظایف آن ها

ضد یخ (Coolant) چیست؟ + انواع آن

۵. ترموستات (Thermostat)

ترموستات
خرابی بخاری

عملکرد ترموستات به این گونه است که اجازه ورود آب و ضدیخ را در صورت گرم شدن به اندازه کافی به رادیاتور اصلی خودرو می دهد. با خرابی و قفل کردن ترموستات مسیر جریان مخلوط خنک کننده همیشه باز می ماند و توسط رادیاتور اصلی خودرو خنک می شود. در این صورت، مخلوط مورد نظر دائماً در حال خنک شدن است و به همین دلیل، رادیاتور بخاری خودرو به خوبی گرم نمی شود. به این ترتیب، بخاری به خوبی گرمای مورد نظر را تولید نمی کند.

حتماً بخوانید: ترموستات خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

۶. به کارگیری ترموستات نامناسب

یکی دیگر از دلایل گرم نکردن بخاری این است که ترموستات دما پایین بر روی خودرو نصب است. این قضیه موجب می شود دمای مخلوط آب و ضدیخ پس از کمی گرم شدن سریعاً خنک شود. با کاهش مکرر دمای مخلوط آب و ضدیخ، گرمای لازم برای عملکرد بخاری فراهم نمی شود و این بخش نمی تواند به خوبی کار کند.

۷. تنظیم نبود بخش های کنترلی بخاری

بخاری خودرو
بخاری خودرو

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما برخی از راننده و سرنشینان، تنظیمات بخاری خودرو را به خوبی بلد نیستند و به همین دلیل بخاری خودروی‌شان گرمای مورد نظر را تولید نمی کند. در تهویه های اتوماتیک باید دمای سیستم تهویه به اندازه کافی بالا باشد تا گرمای کافی تولید شود، اما در تهویه های دستی باید درجه و اهرمی که در دو ناحیه آبی و قرمز بازی می کند را به سمت ناحیه قرمز ببرید تا سیستم تهویه در حالت بخاری قرار بگیرد و کابین را گرم کند.

نکته دیگر در مورد تنظیم بخاری این است که دریچه های خروجی نیز باید درست تنظیم شوند تا باد گرم خروجی از بخاری، محل مورد نظر از کابین را گرم کند. برخی از افراد دریچه خروجی را فقط به سمت شیشه جلو تنظیم می کنند، در این حالت، گرمای حاصل از بخاری فقط شیشه را گرم می کند و از تشکیل بخار آب روی آن جلوگیری می کند. به همین دلیل، بقیه نقاط درون کابین خودرو به اندازه کافی گرم نمی شوند و راننده و سرنشینان فکر می کنند که بخاری مشکل دارد.

۸. روشن کردن دکمه A/C

بخاری خودرو
خراب شدن بخاری خودرو

اگر بخاری خودرو روشن بود و خروجی باد هم به سمت شیشه جلو بود، اما بخار روی شیشه ها با سرعت کمی از بین می رفت مشکل از بخاری نیست؛ در این زمان باید دکمه A/C را روشن کنید تا عملکرد کمپرسور کولر موجب خشک شدن هوای درون کابین شود و سرعت بخارزدایی شیشه ها افزایش یابد.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

بخاری خودرو چگونه کار می کند؟

طرز کار بخاری این گونه است که آب و ضد یخ گرم از موتور به رادیاتور کوچکی که مخصوص بخاری است وارد می شود، سپس جریان هوای تولیدشده توسط فن سیستم تهویه به پره های رادیاتور بخاری برخورد می کند و طی تبادل حرارتی صورت گرفته گرم می شود. در نهایت، جریان هوای گرم وارد کابین می شود و کابین را گرم می کند.

دلایل خراب شدن بخاری خودرو چیست؟

۱- گرفتگی یا خرابی رادیاتور بخاری (Heater Core) 2- گرفتگی شلنگ ها ۳- خرابی و یا سوختن فن (Blower Or Fan) 4- کم بودن میزان مخلوط خنک کننده ۵- خرابی ترموستات (Thermostat) 6- به کارگیری ترموستات نامناسب ۷- تنظیم نبود بخش های کنترلی بخاری ۸- روشن کردن دکمه A/C.

۴.۳ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.