خودروسازان و وزارت صنعت به توقف تولید خودروهای غیر استاندارد توجهی نمی کنند

خودروسازان و وزارت صنعت به توقف تولید خودروهای غیر استاندارد توجهی نمی کنند
با اینکه وعده داشته بود که سایپا و ایران خودرو از اواخر سال ۱۳۹۷ پراید و پژو ۴۰۵ را از رده خارج نمایند، اما می بینیم که هیچ کدام از این خودروسازها توجهی به وعده های خود ندارند و وزارت صنعت نیز در کنار خودروسازان، الزام های قانونی را جدی نمی گیرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

سال گذشته با اعلام استانداردهای جدید، باید خودروهایی چون پراید، پژو ۴۰۵، رنو تندر۹۰ و برخی محصولات قدیمی دیگر از خطوط تولید خارج می شدند. در آن موقع خودروسازان با وعده ی خروج این خودروها در زمستان ۹۷ پیروی خود را از استانداردهای جدید اعلام نمودند. اما این روزها از گوشه و کنار خبر می رسد که خودروسازان سعی دارند تا با اعمال فشار و لابی، سازمان استاندارد را برای عدم اجرای قوانین جدید راضی کنند. حتی احتمال دارد تا با تعویض ناگهانی مدیر این نهاد نظارتی و معرفی مدیری جدید، با دلایلی چون شرایط اضطراری صنعت و بازار خودرو سعی کنند تا دوباره سازمان استاندارد قوانین اجرایی را به همان حالت قدیمی و بندهای ۵۵ گانه برگرداند. با اینکه این مطالب در حد حدس و گمان است و خودروسازان دولتی کشور هیچگاه چنین رویکردی را تایید نمی کنند، اما می بینیم که ایران خودرو و سایپا بدون توجه به قول های خود و قوانین، پیش فروش پراید و پژو ۴۰۵ و بسیاری از خودروهای غیر استاندارد ( بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه ) را همچنان در پیش فروش های خود برای تحویل در اواخر سال ۹۸ و اوایل ۹۷ ثبت نام می کنند.

حال در نظر بگیرید که زور خودروسازان بیشتر از نهادهای نظارتی باشد و بتوانند با حمایت دولت و وزارت صنعت، از اجرای قوانین جدید استاندارد جلوگیری کنند. این اتفاق باعث می شود تا فشار برای ارتقای خودروسازان از بین برود و همچنان آن ها به تولید خودروهای قدیمی با افتخار ادامه دهند. با اینکه حتی کارشناسان صنعت خودرو، نقدهایی را به استانداردهای جدید دارند و برخی از بخش های آن را حتی فراتر از سطح استانداردهای جهانی می دانند، اما اجرای آن کمک می کند تا خودروی نا امن و قدیمی حاضر در خطوط تولید کشور کم کم بازار را ترک کنند. اما این اتفاق می تواند صدمه ی زیادی به دو خودروساز بزرگ کشور بزند و بدیهی است که در شرایط فعلی، بسیاری علاقه ای به وقوع این اتفاق ندارند.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.