آیا ثبات قیمت خودروها در بازار آزاد ادامه دارد؟

تحویل به‌موقع خودرو‌های سایپا فقط به عده‌ای خاص
با آغاز هفته کاری نخست در سال ۱۳۹۸، شاهد بودیم که بازار ارز، سکه و طلا با نوسان های قابل توجهی رو به رو شدند. اما بازار خودرو در این هفته هیچ تاثیری از بازار هم راستای خود نگرفت و بهای بسیاری از خودروها با تغییر کمتر از یک میلیون تومان در جایگاه خود باقی ماند.

مدیران 777 مدیران 777

بر خلاف برخی پیش بینی ها که احتمال افزایش قیمت خودروها را با آغاز سال ۱۳۹۸ می داد، شاهد هستیم که در اولین هفته کاری فرودین ماه قیمت تمام خودروها نسبت به اسفند ۹۷ کاهش پیدا کرده است. این کاهش قیمت در حالی اتفاق افتاده که رکود بازار خودرو بیشتر شده و همچنان تعداد معاملات ثبت شده در هر روز، پایینتر از زمستان ۹۷ گزارش می شود.
اما یکی از دلایل ثبات قیمت خودروها در روزهای گذشته، تعداد کم خودروهای موجود برای فروش در بازار صفر کیلومترها بوده است. در حال حاضر بسیاری از نمایشگاه داران و دلالان آگهی های کمتری را در فضای مجازی ثبت می کنند و فعالیت خود را کاهش داده اند. از سویی این اتفاق هنوز به اندازه میزان تقاضا نرسیده و برای همین، با کاهش فروشندگان رشد قیمت خودروها رخ نداده است. این در حالی است که اگر چنین اتفاقی در بهار و تابستان سال گذشته رخ می داد، به سرعت قیمت خودروها به خاطر تقاضای بازار افزایش پیدا می کرد.
با نگاهی به آمار و ارقام ثبت شده در رسانه های تحلیلی چون پایگاه خبری اسب بخار، می بینیم که تعداد آگهی های خرید و فروش خودروها در فروردین ۹۸ حدود ۴۵ درصد نسبت به بازه مشابه در اسفند ۹۷ کاهش پیدا کرده و با این وجود، قیمت خودروها همچنان در مرحله ثبات و نوسان جزئی قرار دارد. زمانی که تعداد فروشندگان خودرو نسبت به ماه های قبل نصف می شود و همچنان تقاضا به نسبت عرضه کمتر است، می توان نتیجه گرفت که رکورد فعلی بازار خودرو ادامه دارد و حداقل در هفته های جاری به خاطر کاهش عرضه از جانب دلالان و فروشندگان آزاد، بهای خودروها افزایش نخواهد یافت.
اما در صورتی که خودروسازان کشور افزایش قیمت رسمی را برای محصولات پرفروش اعلام کنند، بدیهی است که دلالان بی کار نمی نشینند و قیمت خودروها را پله به پله افزایش می دهند. از سویی بر اساس تحلیل کارشناسان بازار خودرو، اگر افزایش قیمت ارز و طلا در هفته آینده ادامه دار باشد، بدیهی است که سرمایه گذاران بزرگ بازار خودرو تغییرات اجباری را برای خودروها رقم می زنند و قطعا این تغییرات با رشد بهای بازار آزاد اکثر خودروها دیده خواهد شد.
از نظر برخی کارشناسان خودرو و حتی فعالان این بازار، با توجه به غیر ممکن بودن کاهش قیمت محسوس خودروها در هفته های جاری، شرایط فعلی زمینه ای مناسب برای خرید خودروهای مختلف است. البته که اگر همچنان جو رکود در بازار خودرو ادامه داشته باشد و از سویی عواملی چون نوسان بازار ارز و قیمت گذاری خودروسازان بهای خودروها را بالا نبرد، می توان توقع کاهش قیمت مجدد حدود ۳ تا ۶ در صدی را برای بهای بازار آزاد خودروها داشت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.