آیا تجمع مقابل شرکت های خودرویی برای مطالبه حقوق مشتریان قانونی و مفید است؟

آیا تجمع مقابل شرکت های خودرویی برای مطالبه حقوق مشتریان قانونی و مفید است؟
همین ابتدا باید بگوییم بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی، تشکیل‏ اجتماعات‏ و راه‏ پیمایی‏ ها، بدون‏ حمل‏ سلاح‏، به‏ شرط آن‏ که‏ مخل‏‏ مبانی‏ اسلام‏ نباشد آزاد است‏. اما می خواهیم به این نکته بپردازیم که باید چه گونه تجمع مشتریان در مقابل شرکت های خودروساز و واردکننده را مطابق با قانون و تأثیرگذار برگزار کنیم؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

با توجه به تأخیرهای پیش آمده در تحویل خودروها و زمزمه ابطال قرارداد برخی مشتریان محصولات داخلی و وارداتی، موج اعتراض های عمومی و تجمع های مطالبه گرانه مقابل شرکت های خودرویی رو به افزایش است. اما هنوز بسیاری از مشتریان نمی دانند چه گونه باید این تجمع ها را کنترل کنند تا نتیجه مفید از آن حاصل شود. در برخی موارد هم شاهد بودیم که این اعتراض ها در مقابل شرکت های خودرویی با دخالت نیروهای امنیتی کنترل و باعث شده درگیری های پیش آمده از بین برود.
تفسیرهایی که برای اصل ۲۷ قانون اساسی وجود دارد و باعث می شود تجمع ها به عنوان تخلف اعلام نشود این است که اگر برگزاری آزاد اجتماعات که به ضرر مردم و مخل اقتصاد نباشد و البته مبانی اسلام را زیر سوال نبرد ایرادی ندارد؛ به عبارتی حمایت از فعالیت های مدنی محسوب می شود.
پس می توان نتیجه گرفت، اگر می خواهیم اعتراض خود را به عملکرد یک خودروساز و واردکننده اعلام نماییم و حق قانونی خود را مطالبه کنیم، نباید در شعارها، دست نوشته ها، متون اعتراضی و… به زیر سوال بردن شخصیت های حقوقی و حقیقی اقدام کنیم و از سویی باید چهارچوب نظام اسلامی و دینی را رعایت نماییم. در پیشینه برگزاری چنین تجمع هایی اثبات شده که اگر ناگهان فردی از معترضان اقدام به ایجاد خسارت مالی کند یا فحاشی را پیش بگیرد، مجموع کل آن اعتراض زیر سوال می رود و به جای متهم شدن خودروساز و واردکننده، این مشتریان هستند که در نهایت محکوم می شوند. پس هیچ گاه در اعتراض های خود دست به این کارها نزنید و اگر می بینید فردی از مشتریان می خواهد با سر و صدا و فحاشی حقوق خود را مطالبه کند، بی درنگ مانع از رفتار سلبی او شوید.
بیش تر در تجمع های اعتراضی، برخی افراد هستند که به اصطلاح زود جوگیر می شوند و به جای مطالبه حق خود، دنبال تلافی کردن هستند. به عنوان مثال شروع به سر و صدا می کنند و می گویند که با تجمع و اعتراض خود می خواهیم کاری کنیم که کسی از شما خودرو نخرد! این طرز بیان مصداق ضربه به اقتصاد است. در اصل تجمع مشتریان باید برای رسیدن به حق قانونی شان باشد. پس هیچ گاه چنین جمله هایی را به کار نبرید و همیشه بگویید تنها به دنبال حق قانونی خود هستیم.
آیا تجمع مقابل شرکت های خودرویی برای مطالبه حقوق مشتریان قانونی و مفید است؟
در صورتی که موارد گفته شده را رعایت نمایید، بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی شما اقدام غیر قانونی انجام نداده اید و بارها ثابت شده که دستگاه امنیتی و قضایی برخوردی با چنین تجمع هایی ندارد، زیرا بر پایه قانون و اخلاق انجام می شوند.
اما چه کار باید کرد که این تجمع ها مفید و راه گشا باشد؟ بدیهی است حضور مقابل خودروسازی ها و شرکت های وارد کننده باعث نمی شود همان لحظه مشتریان به حقوق خود برسند و تمام مشکلات حل شود، مگر این که به عنوان مثال خودروسازی یادش رفته باشد که باید به مشتریان خود خودرو تحویل دهد! پس پیش از برگزاری تجمع، اهداف خود را مشخص کنید و در راستای اعتراض های حضوری در مقابل شرکت ها، به دنبال رسیدن به هدف های خود باشید. این روزها مشتریان می توانند اهداف اصلی تجمع های خود را در راستای شفاف سازی وضعیت تولید و عرضه خودروی شان، قیمت گذاری محصول، اعلام دقیق وضعیت کسری قطعه، دلیل ایجاد تأخیرها و زمان قطعی رسیدن به خودرو، برگزار کنند.
حال که هدف های خود را مشخص کردید، می توانید با برگزاری تجمع قانونی به حقوق خود نزدیک تر شوید، اما این جا پایان راه نیست. شما باید برای رسیدن به حقوق خود، در کنار رعایت موارد گفته شده، نمایندگانی از میان مشتریان برای برگزاری جلسه هایی پس از تجمع با شرکت ها انتخاب کنید. پیشنهاد این است که هیچ گاه یک نماینده برای پیگیری حقوق مشتریان انتخاب نکنید و حداقل سه نفر را به عنوان نماینده جمع معترض معرفی کنید. بهتر است که این افراد آشنا به قوانین و مسائل حقوقی باشند و در بحث روابط عمومی قوی ظاهر شوند. توجه کنید که ویژگی اصلی یک نماینده خوب، دید وسیع به مشکلات مشتریان و از سویی اخلاق مناسب است. اگر قرار باشد فردی به عنوان نماینده معترضان به داخل شرکت برود و آن جا شروع به داد و بیداد و دعوا کند، بدیهی است که تمام ماجرا زیر سوال می رود. بنابراین افراد با شخصیت را در اولویت نماینده شدن قرار دهید.
آیا تجمع مقابل شرکت های خودرویی برای مطالبه حقوق مشتریان قانونی و مفید است؟
هنگامی که نمایندگان شما پیش از برگزاری تجمع اعتراضی مشخص شد، می توانید به رسانه های مختلف با اعلام جزییات و تضمین رعایت اصل ۲۷ قانون اساسی، اطلاع رسانی لازم را برای برگزاری تجمع خود داشته باشید. بدیهی است که هیچ رسانه ای نمی تواند پیش از برگزاری تجمع، مردم را به شرکت در اجتماع دعوت کند. پس نباید چنین توقعی را از رسانه ها داشت و آن ها می توانند در کنار شما و نمایندگان تان، از دید خبری مسأله را پیگیری کنند.
حال که تجمع اعتراضی شما بر اساس قانون است و حقوق مشتریان از طریق نمایندگان مردمی و رسانه ها پیگیری می شود، می توانید برای رسمی کردن این اتفاق، بیانیه ای درباره این تجمع منتشر نمایید. توجه کنید که این بیانیه باید کوتاه و بر اساس مسائل قانونی و حقوقی باشد. پس پیشنهاد می شود بیانیه تجمع خود را به قلم افرادی بسپارید که آشنا به مسائل حقوقی و اقتصادی هستند و می توانند در متنی کوتاه، حقوق شما را بیان کنند.
هنگامی که شما مشتریان بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی در محل خودروسازی ها و واردکنندگان خودرو تجمع می کنید، برای خود نماینده انتخاب می نمایید و هدف های مشخص دارید، با حضور رسانه ها و خواندن متن بیانیه، خودروساز و شرکت واردکننده را ملزم به پاسخ گویی صریح می کنید. درست برگزار شدن یک تجمع اعتراضی با چهارچوب گفته شده در متن، می تواند روند رسیدگی نهادهای نظارتی بر عملکرد شرکت ها را سریع تر کند. این روزها بارها مشاهده شده که اگر تجمع مشتریان اصولی و قانونمند مقابل شرکت ها اتفاق افتد، خودروسازان و واردکنندگان هم سعی در آرامش بخشیدن به مشتریان می کنند و با آن ها جلسه های مختلفی را برگزار می کنند. در نهایت می توان گفت این جلسه ها باعث شده تعداد قابل توجه ای از مشتریان زودتر به حقوق خود برسند، اما هیچ گاه پیش نیامده با تجمع های غیر قانونی که گاهی با تخریب اموال عمومی، فحاشی، زد و خورد و… همراه می شود، مشتریان توانسته باشند به حقوق خود برسند.
امروز اگر مشتریان منتظر خودرو، تجمع های اعتراضی را به صورت قانونی و اصولی برگزار کنند، حداقل این است که تکلیف خود را در تحویل خودروهایی همچون دنا پلاس، پژو ۲۰۷i، کوییک و ساینا اتوماتیک، رنو ساندرو، تندر۹۰ پلاس و… متوجه خواهند شد و به شرکت های خودرویی اثبات می کنند که از حقوق خود در چهارچوب قانون عقب نشینی نخواهند کرد.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.