آیا اضافه کردن استارت دکمه ای به صورت غیر فابریک، منطقی است؟

آیا اضافه کردن استارت دکمه ای به صورت غیر فابریک، منطقی است؟
استارت دکمه ای و سامانه ورود بدون کلید به داخل خودرو، یکی از مرسوم ترین و جذاب ترین آپشن های خودروهای امروز به حساب می آید. این آپشن که در حال حاضر به صورت پایه و در دسته امکانات اصلی بسیاری از خودرو عرضه می شود، در بازار ایران بسیار پرطرف دار است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اما همچنان برخی خودروهای وارداتی، مونتاژ داخل و تولید داخل هنوز به استارت دکمه ای مجهز نشده اند که البته تعدادشان هم کم نیست. نبود استارت دکمه ای به صورت رسمی و فابریک روی بسیاری از خودروهای متوسط و ارزان قیمت، باعث شده بسیاری از آپشن فروشان به سراغ عرضه این قطعه بروند. بدیهی است که علاقه بیش تر مشتریان ایرانی به آپشن های بیش تر و تجهیز خودروهای شان، باعث می شود نسبت به خرید این قطعه تمایل نشان دهند، اما از نگاه بسیاری از کارشناسان فنی و همچنین خودروسازان خارجی و داخلی، اضافه کردن استارت دکمه ای به صورت غیر فابریک روی خودروها، کار درست و منطقی ای نیست، زیرا از نگاه آن ها امنیت و ضد سرقت بودن خودرو خلاف تصور بسیاری از مالکان از بین می رود.
توجه داشته باشید که استارت دکمه ای فابریک هیچ گاه ضد سرقت بودن یک خودرو را زیر سوال نمی برد یا عملکرد سیستم های ایمنی آن را نسبت به نمونه کلیدخور کاهش نمی دهد، بلکه در نمونه فابریکی استارت دکمه ای، اطمینان خاطر از ضد سرقت بودن خودرو بیش تر از نسخه سوییچی است.
نقد اساسی بیش تر کارشناسان فنی مخالف با نصب استارت دکمه ای به صورت غیر فابریک یا به قولی اَفتر مارکت این است که هیچ گاه نمی توان قطعه غیر رسمی را به شکل فابریک و رسمی به خودرو اضافه کرد. اما چرا آن ها این دلیل را می آورند؟ برای این مسأله پرسش هایی را از برخی مهندسان خودرو، متخصصان برق خودرو، کامپیوتر خودرو و… انجام دادیم که در نهایت به این نکته ها رسیدیم.

۱- در بسیاری از موارد استارت دکمه ای غیر فابریک حتا درست و اصولی نصب نمی شود!
آیا اضافه کردن استارت دکمه ای به صورت غیر فابریک، منطقی است؟
این روزها هستند شرکت های عرضه کننده استارت های دکمه ای خودرو که به شما تضمین کیفیت و خدمات را می دهند، اما در این میان برخی افراد که شاید تخصص و آموزش کافی را برای نصب این قطعه ندیده اند، به سراغ واردات و عرضه این قطعات آمده اند و با قیمتی مناسب تر از نمونه های قابل قبول تر، خودروی سوییچی شما را به قابلیت استارت دکمه ای و ورود بدون کلید مجهز می نمایند. اما مشکل اصلی این است که آن ها کار نصب این قطعه را با ظرافت انجام نمی دهند و به راحتی به سیستم برق خودروی شما آسیب می زنند. نصب استارت دکمه ای در بسیاری از موارد، می تواند جان راننده را بگیرد. زیرا تنها کافی است که نصاب این قطعه، کم حوصله باشد و به جای اصولی کار کردن، سریع ترین راه و راحت ترین کار را بر اساس فکر خود انجام دهد و براساس اصول و نقشه پیش نرود. در برخی موارد مشاهده شده که نصب استارت دکمه ای غیر فابریک باعث شده هنگام حرکت به ناگاه خودرو خاموش شود و فرمان آن قفل شود. در این حالت هم بیش تر خودروها، ترمزگیری قوی و کنترل خود را از دست می دهند و حتا برخی عملگرهای امکانات ایمنی مانند سیستم کنترل پایداری و کیسه های هوا دیگر به صورت کامل عمل نمی کنند.
پس می توان نتیجه گرفت که شاید نصب استارت دکمه ای کمی آسایش بیش تر را به شما بدهد و برای تان جذاب باشد، اما می تواند با نصب غیر اصولی جان شما را بگیرد. پس پیشنهاد می شود که پیش از خرید این قطعه تحقیقات لازم را انجام دهید و به سراغ فردی مطمئن بروید. این نکته به افرادی توصیه می شود که قصد اضافه کردن استارت دکمه ای به صورت غیر فابریک را دارند و چندان دلایل کارشناسان را برای انجام ندادن این کار قبول ندارند. پس حداقل برای حفظ امنیت و سلامت خودروی خود، به سراغ فردی مطمئن و با سابقه بروید.

۲- بدترین استارت دکمه ای فابریک، بهتر از بهترین استارت دکمه ای غیر فابریک است
از نگاه بسیاری از مهندسان خودرو و برق خودرو، حتا استارت دکمه ای ارزان ترین خودروی اتوماتیک بازار ایران یعنی کوییک و ساینا اتوماتیک به مراتب مطمئن تر و قابل اعتمادتر از بهترین برند استارت دکمه ای غیر فابریک است که روی خودروهای گران قیمت ژاپنی، آلمانی، فرانسوی، کره ای و… نصب می شود، زیرا یک استارت دکمه ای فابریک، تمام امنیت ضد سرقت بودن خودرو را حفظ می کند و از سویی دیگر ایمنی کامل تری را در کنار آسایش بیش تر به مالک خودرو می دهد. در تمام شرکت های خودروسازی، استارت های دکمه ای فابریک، الگوریتم مخصوص به خود را دارند و تمام سامانه های امنیتی آن ها در کامپیوترهای مرکزی خودرو تعریف شده است. از سویی ضریب خطای آن ها به دلیل اتصال یکپارچه به کامپیوترهای خودرو بسیار پایین است و با توجه به هر خودرو، عملکردی به نسبت متفاوت را در این سیستم شاهد هستیم. اما استارت های دکمه ای غیر فابریک، همیشه در سیستم برق خودرو دستکاری را به بار می آورند و برای اتصال کامل به عملگرهای مختلف، برخی سیستم های امنیتی خودروها را دور می زنند و از بین می برند. همچنین با این که می شود استارت های دکمه ای غیر فابریک را بر اساس هر خودرو تا حدی تنظیم کرد، اما متاسفانه برخی از شرکت های عرضه کننده و سازنده این قطعه برای کاهش هزینه ها و زمان، این کار را انجام نمی دهند. بنابراین در نظر گرفتن یک سیستم مشابه برای استارت دکمه ای غیر فابریک و سازگار با تمام خودروها، باعث می شود به مرور زمان به سیستم های برق رسانی اولیه برای آغاز به کار موتور فشار مضاعف وارد شود. حتا اگر فشار زیادتر هم به قطعه هایی همچون استارت، باتری و… نیاید، دستکاری در عملکرد این سامانه های برقی می توانند در کوتاه مدت یا بلند مدت، صدمه هایی را به خودرو وارد کند.
آیا اضافه کردن استارت دکمه ای به صورت غیر فابریک، منطقی است؟
با توجه به اصول متفاوت در ساختار امنیتی و برخی قطعه های خودروهای استارت دکمه ای فابریک نسبت به نسخه های سوییچی، هیچ کمپانی سازنده خودرویی پس از ساخت یک خودروی سوییچی، حتا در نمایندگی های خود امکان نصب استارت دکمه ای را فراهم نمی کند و اگر مشتری این آپشن را می خواهد، باید در زمان سفارش ساخت به کمپانی اعلام نماید. اگر اضافه کردن استارت دکمه ای به یک خودروی سوییچی استاندارد و اصولی بود، امروز بیش تر خودروسازان جهان برای محصولات قدیمی یا به روز خود در نمایندگی های شان در کنار فروش قطعات اضافی همچون کنسول وسط، یخچال، نمایش گر و… استارت دکمه ای را هم می فروختند.

۳- سرقت خودروهایی با استارت دکمه ای غیر فابریک بسیار آسان تر و سریع تر از یک خودروی سوییچی است!
هنگامی که نصاب استارت دکمه ای می خواهد این قطعه را به جای سوییچ خودروی شما اضافه کند، باید بتواند این عملگر و سامانه های آن را به کامپیوتر خودرو و سیستم ضد سرقت یا همان ایموبلایزر خودرو معرفی کند. با توجه به این که امکان این کار وجود ندارد، بسیاری از نصاب ها سیستم ضد سرقت خودرو را قطع می کنند و تنها با نصب این کلید در جایگاه مورد نظر و انجام برخی سیم کشی ها و اتصال ها، قابلیت استارت دکمه ای را به خودروی تان اضافه می کنند. حال برخی دیگر که حرفه ای تر عمل می کنند، برای شناساندن استارت دکمه ای به خودرو، یک عدد از سوییچ های شما را در سیستم استارت دکمه ای در قسمتی از خودرو مخفی می کنند و با این کار به سیستم ضد سرقت خودرو می فهمانند که سوییچ اصلی در خودرو است. شاید بهتر باشد این قسمت را ساده تر توضیح دهیم. فکر کنید که همیشه سوییچ خودروی تان در محل استارت قرار دارد و شما هربار برای روشن و خاموش کردن خودرو، به جای چرخاندن سوییچ، فقط یک دکمه را می زنید. با این تفاوت که هیچ وقت نمی توانید سوییچ خود را از خودرو در آورید، زیرا نصاب، استارت دکمه ای غیر فابریک آن را در خودرو مخفی کرده و نمی شود هر بار آن را در محل مخصوصش قرار داد و بعد از استفاده بیرون آورد!
با این کار انگار همیشه خودروی شما با سوییچ پارک شده و فقط چند سیستم امنیتی نه چندان پیچیده مخصوص به استارت دکمه ای غیر فابریک، تا حدی امنیت آن را تضمین می کنند. از نگاه کارشناسان خودرو و برق، این کار اشتباه محض است که فکر کنیم، نصب استارت دکمه ای غیر فابریک امنیت خودروی مان را بیش تر می کند، زیرا با این کار در واقع سیستم ضد سرقت خودرو را از کار انداخته ایم و به مراتب سرقت خودرو را برای دزدان آسان کرده ایم.
برخی دیگر از نصاب های استارت دکمه ای، برای رفع انتقادها در کنار زدن دکمه استارت برای روشن شدن خودرو، دکمه مخفی دیگری هم در خودرو در نظر می گیرند که با این کار به قول خودشان سرقت خودرو سخت تر می شود. اما در نظر بگیرید که یک دزد بداند، استارت دکمه ای باعث می شود که سیستم ضد سرقت خودرو از بین برود. آن موقع است که می تواند به راحتی خودروی به روز شما را که تنها به استارت دکمه ای فابریک مجهز نبوده و شما خود این آپشن غیر رسمی را در آن نصب کرده اید، مانند خودروهای ده ها سال پیش با یک سیم به سیم کردن یا ایجاد اتصال برق، روشن کند و ببرد، زیرا شما سوییچ اصلی خودرو را که حاوی اطلاعات مخصوص به ضد سرقت بودن است، همیشه در خودرو گذاشته اید.
برخی دیگر از نصاب های استارت دکمه ای غیر فابریک، به شما پیشنهاد می کنند که در کنار نصب این قطعه، از امکاناتی مانند رهیاب ماهواره ای نیز استفاده کنید. اما مسأله این جاست که اگر شما رهیاب ماهواره ای هم داشته باشید، بالاخره سرعت سرقت خودرو را کم کرده اید و کار دزدها را آسان تر! از سویی دیگر با توجه به فعالیت سیستم های رهیابی خودرو با سیم کارت، دستگاهی باب میل سارقان در بازار وجود دارد که با نصب آن به فندکی خودرو یا روشن کردن شان، تمام سیگنال های مربوط به سیم کارت های اطراف از بین می رود. یعنی شما نمی توانید خودروی تان را ردیابی کنید.
اگر در کنار این که می خواهید خودروی تان فول آپشن تر باشد، به فکر افزایش ایمنی آن هم هستید به هیچ وجه فکر نکنید که نصب استارت دکمه ای غیر فابریک می تواند موثر ظاهر شود، بلکه برعکس عمل می کند و به طور کل کار سارقان را با این کار آسان می کنید.
در حال حاضر بسیاری از استارت های دکمه ای غیر فابریک، این قابلیت را می دهند که با نزدیک شدن یا دور شدن از خودرو و همراه داشتن ریموت، در خودرو به صورت خودکار باز و بسته شود. همچنین از طریق اتصال با سیم کارت به این قطعه های غیر فابریک، می توانید از راه دور با تلفن همراه هوشمندتان دستورهایی مانند روشن و خاموش شدن به خودرو بدهید. این ویژگی می تواند روی ریموت غیر فابریک مخصوص به استارت دکمه ای هم نصب باشد و شما با ریموتی که نصاب به شما می دهد، این کار را انجام می دهید. همچنین با این امکانات جدید می توانید برخی اطلاعات مربوط به خودرو را روی تلفن همراه داشته باشید. اما در کنار این ویژگی ها، همیشه مسأله ای به نام ضعف امنیتی در استارت دکمه ای غیر فابریک وجود دارد که غیر قابل انکار است. هر چه قدر هم که این سیستم ها پیشرفت کنند، اما به صورت غیر رسمی و غیر اصولی به خودروی شما اضافه می شوند و برای فعالیت شان مجبور هستند تمام سیستم های امنیتی فابریک و منحصر به فرد هر خودرو را از بین ببرند.
در پایان باید اشاره کرد که نصب استارت دکمه ای غیر فابریک در بیش تر نقاط جهان ممنوع نیست، اما مسئولیت آن با مالک خودرو است و در دوره گارانتی بسیاری از تضمین های الکتریکی کمپانی سازنده خودرو را از بین می برد. همچنین در بسیاری از نقاط جهان و حتا در برخی مواقع، آن چنان سرقت خودرو شایع نیست و اضافه شدن ویژگی های نام برده در کنار نصب اصولی استارت دکمه ای غیر فابریک، می تواند افراد بسیاری را به سمت این قطعه بکشاند، اما چه قدر خوب است که در شرایط کنونی ایران و با توجه به سلیقه مشتریان ایرانی، خودروسازان کشور محصولات شان را با استارت دکمه ای فابریک عرضه کنند تا هم به جذابیت های خودرو از نگاه مشتری اضافه شود و هم امکان سرقت و دستکاری های غیر اصولی در خودرو کم تر به چشم آید.

گروه مستند اسب بخار

۴.۲ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.