آغاز حذف فرانسوی ها از خودروسازان داخلی

پژو 206
قراردادهای منعقد شده در دوران برجام، آغاز تحریم های آمریکا و بدعهدی شرکای خارجی باعث شده تا امروز فرایند حذف فرانسوی ها از صنعت خودروی کشور آغاز شود. مسئله ای که ضربه قابل توجهی را به خودروسازان فرانسوی وارد می کند و احتمال مقابله داخلی با این موضوع پیش بینی می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در قراردادهای برجامی با پژو، رنو و سیتروئن بحث هایی در مورد خرید سازه و پلتفرم مطرح شده و از سویی برخی فایل های تولید اجزای خودروهای مختلف طبق قانون در اختیار خودروسازان داخلی قرار دارند و شرکت های ایرانی می توانند با توجه به خرید امتیاز این اطلاعات، از پلتفرم های مختلف برای ساخت خودروهای داخلی و بدون نشان فرانسوی اقدام کنند. اگر خودروسازان داخلی از این امتیاز خود در قراردادها استفاده کنند، دیگر نیازی نیست که برای خودروهای مشابه به فرانسوی ها (که نشان فرانسوی ندارد و نام و نشان ملی بر روی آن ها حک شده)، هزینه مشارکت و یا به اصطلاح «رویالیتی» بپردازند. پس اجازه استفاده از پلتفرم های خارجی برای ساخت خودروهای ملی، این امکان را به خودروسازان ایرانی می دهد که به طور کل از تولید هر خودرویی با نشان فرانسوی در ایران جلوگیری کنند و با این کار، درآمد حاصل از دریافت رویالیتی را برای پژو، رنو و سیتروئن به صفر به رسانند. این اتفاق می توانند ضربه قابل توجهی را به اقتصاد خودروسازان فرانسوی وارد کند. اما نباید فراموش کرد که همیشه فرانسوی ها مدافعان داخلی دارند و هیچگاه نمی گذارند تا به آسانی سهم مالی فرانسوی ها از بازار ایران به صفر برسد.
در حال حاضر شنیده ها حاکی از آن است که پلتفرم خانواده پژو ۲۰۶، ۳۰۱ و ۲۰۰۸ به ایران خودرو واگذار شده و این شرکت می تواند بر روی این سازه های جهانی محصولاتی با نشان خود را عرضه نماید. از سویی نقشه هایی مربوط به برخی محصولات رنو نیز به گروه سایپا واگذار شده و این شرکت می تواند از اصول آن ها برای ارتقای محصولات خود استفاده کند.
در چند ماه اخیر برخی منابع خبری اعلام می کنند که ایران خودرو کراس اووری را بر مبنای پلتفرم PF1 و پژو ۲۰۰۸ طراحی کرده و قرار است تا این خودرو به عنوان کراس اوور ملی معرفی شود. از سویی سدان جدیدی بر اساس همین پلتفرم و اصول سازه پژو ۳۰۱ با نشان ملی ساخته شده که می توان آن در آینده نزدیک به مدار تولید وارد کرد. خانواده پژو ۲۰۶ هم سال هاست که در جمع خود، محصولی ملی با نام رانا را می بینند و حال رانا قرار است تا با ارتقای سطح کیفیت و عملکرد، بازار پژو ۲۰۶ صندوقدار را به خود اختصاص دهد. با طراحی و معرفی محصول ملی و جایگزین پژو ۲۰۶ هاچبک، عملا سهم اصلی گروه پژو-سیتروئن از بازار ایران به شدت کاهش پیدا می کند و حال آن ها باید برای تامین منافع خود به جنگ های برجامی وارد شوند.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.