کمربند ایمنی خودرو ؛ اختراعی که جان بسیاری را نجات داد

کمربند ایمنی خودرو
کمربند ایمنی خودرو

کمربند ایمنی خودرو را می توان یکی از مهم ترین و مؤثرترین اختراعاتی دانست که با ساختار تقریباً ساده اش توانست جان بسیاری از راننده ها و سرنشینان را در دنیا نجات دهد. در ادامه با تاریخچه این اختراع بیش تر آشنا می شویم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

تاریخچه کمربند ایمنی

برای اولین بار فردی به نام جرج کِیلی نوعی کمربند ایمنی را برای گلایدر خود طراحی کرد تا بتواند شخص را هنگام پرواز ثابت نگه دارد و از جابه‌جایی هایش کم کند. البته کمربند طراحی شده توسط جرج دارای فرم خاصی بود که نمی شد از آن برای خودروها بهره برد.

مدیران 777 مدیران 777

در سال ۱۸۸۵ بود که ادوارد کلاگرن توانست اولین سری از کمربندهای ایمنی را، که فقط روی پای شخص را پوشش می دادند، طراحی کند. از این نوع کمربندها برای تاکسی های نیویورک استفاده شد، اما این به‌کارگیری به حدی نبود که بیش تر مردم دنیا و دیگر خودروسازان با آن آشنا شوند و از آن برای خودروها خود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: انواع کمربندهای ایمنی به کاررفته در خودروها

کمربند ایمنی جمع شونده (retractable seat belt)

پس از گذشت حدود ۶۰ سال، دکتر شِلدِن، عملکرد کمربندهای ایمنی آن روزها را قبول نداشت و حس می کرد نمی توانند آرامش فرد هنگام رانندگی را فراهم کنند، به همین دلیل، کمربندهای ایمنی جمع شونده را طراحی کرد. طرز کار کمربندهای جمع شونده (retractable) به گونه ای بود که یک فنر پیچشی همیشه درگیر بود و شخص برای بستن کمربند می بایست آن را از قرقره بیرون می کشید و در سگک قرار می داد. به این ترتیب، کمربند همیشه بر روی ران پا (Lap) به صورت کشیده شده باقی می ماند و این در حالی بود که سفتی اش شخص را اذیت نمی کرد. در صورت بروز تصادف و پرت شدن ناگهانی فرد هم فنر پیچشی قفل می کرد و کمربند کاملاً سفت می شد تا پرت شدن شخص به سمت جلو در اثر نیروی اینرسی جلوگیری کند.

از این نوع کمربندهای جمع شونده برای اولین بار در خودروهای مسابقه ای، که احتمال بروز تصادف بیش تر بود، استفاده می شد و مدتی بعد قانون نصب آن بر روی خودروها در برخی از کشورها اجباری شد.

کمربند ایمنی سه نقطه ای (۳-Point)

به تمام کمربندهای مرسومی که این روزها در خودروها می بینیم سه نقطه ای می گویند، زیرا در صورت بسته بودن، از سه نقطه ثابت می شود. سگک، بالای ستون خودرو و همچنین پایین ستون، آن سه نقطه ای هستند، که در صورت بسته شدن کمربند موجب سفت شدن آن می شوند. به این ترتیب، علاوه بر کمر و پای شخص، نیمه بالایی بدن نیز پوشش داده می شود.

اولین بار این نوع از کمربندهای ایمنی را دو آمریکایی در سال ۱۹۵۵ طراحی کردند، اما مدتی بعد، کمپانی خودروسازی ولوو توانست آن را تجاری سازی کند و بر روی محصولات خود قرار دهد.

نقش ولوو در گسترش به کارگیری کمربند ایمنی چه بود؟

ولوو
ولوو

نکته مهم در مورد کمربندهای ایمنی سه نقطه ای این است که کمپانی ولوو از آن جایی که این سیستم ایمنی را ثبت کرد و به تولید انبوه رساند، می توانست از تمام شرکت های خودروسازی، که از همان سال ها تاکنون از کمربند ایمنی برای محصولات‌شان استفاده می کنند، هزینه دریافت کند اما به دلیل فراگیر شدن این نوع کمربندها و همچنین نجات جان بسیاری از مردم، این کار را نکرد و از این بابت حق بزرگی به گردن تمام خودروسازان دنیا دارد.

منبع: gomechanic.in

طرز کار کمربند ایمنی جمع شونده (retractable seat belt) چگونه است؟

طرز کار کمربندهای جمع شونده به گونه ای بود که یک فنر پیچشی همیشه درگیر بود و شخص برای بستن کمربند می بایست آن را از قرقره بیرون می کشید و در سگک قرار می داد. به این ترتیب، کمربند همیشه بر روی ران پا (Lap) به صورت کشیده شده باقی می ماند و این در حالی بود که سفتی اش شخص را اذیت نمی کرد.

طرز کار کمربند ایمنی سه نقطه ای (۳-Point) چگونه است؟

به تمام کمربندهای مرسومی که این روزها در خودروها می بینیم سه نقطه ای می گویند، زیرا در صورت بسته بودن، از سه نقطه ثابت می شود. سگک، بالای ستون خودرو و همچنین پایین ستون، آن سه نقطه ای هستند که در صورت بسته شدن کمربند، موجب سفت شدن آن می شوند. به این ترتیب، علاوه بر کمر و پای شخص، نیمه بالایی بدن نیز پوشش داده می شود.

نقش ولوو در گسترش به کارگیری کمربند ایمنی چه بود؟

از آن جایی که، کمپانی ولوو این سیستم ایمنی را ثبت کرد و به تولید انبوه رساند، می توانست از تمام شرکت های خودروسازی، که از همان سال ها تاکنون از کمربند ایمنی برای محصولات‌شان استفاده می کنند، هزینه دریافت کند اما به دلیل فراگیر شدن این نوع کمربندها و همچنین نجات جان بسیاری از مردم، این کار را نکرد و از این بابت حق بزرگی به گردن تمام خودروسازان دنیا دارد.

۵ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.