آموزش تنظیم چراغ خودرو در خانه

تنظیم چراغ خودرو در خانه
تنظیم چراغ خودرو در خانه

تنظیم چراغ خودرو یکی از اقداماتی است که هر راننده ای می تواند به کمک چند ابزار ساده آن را در خانه انجام دهد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

یکی از مشکلاتی که این روزهای حتی خودروهای صفر تحویلی به مشتریان نیز به آن دچار هستند تنظیم نبودن چراغ های جلوی آن ها است. این عدم هماهنگی در نورپردازی می تواند علاوه بر روشن نکردن مناسب مسیر رانندگی موجب اذیت و آزار دیگر راننده ها نیز شود و بینایی آن ها را برای چند ثانیه کم کند. از این رو بهتر است متن زیر را بخوانید و با روند تنظیم چراغ خودرو در خانه آشنا شوید.

آموزش تنظیم چراغ خودرو در خانه

تنظیم چراغ های جلوی خودرو کار سختی نیست و شما می توانید به راحتی آن را در پارکینگ خانه خود انجام دهید. برای شروع به کار نیاز است تا لوازمی مانند پیچ گوشتی، نوار چسب کاغذی و متر را حاضر کنید و با استفاده از آن ها مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

۱- یک فضای خالی و صاف به طول حدوداً ۱۰ متر را انتخاب کنید که در جلوی آن یک دیوار و یا در پارکینگ باشد. توجه داشته باشید که در صورت محدود بودن فضایی که در اختیار دارید می توانید فاصله خودرو از دیوار را تا ۵ متر هم کاهش دهید.

تنظیم چراغ خودرو در خانه

۲- خودروی خود را در نزدیکی از دیوار قرار دهید و چراغ های نور پایین (Low Beam) خودرو را روشن کنید.

۳- خط کات آف چراغ (Headlight Cut-off Light) یا پرنور ترین نقطه نور بر روی دیوار را را با استفاده از نوار چسب کاغذی مشخص کنید.

تنظیم چراغ خودرو در خانه

۴- خودرو را ۱۰ یا ۵ متر عقب تر ببرید.

۵- میزان باد تایرهای خودرو را تنظیم کنید و تمام وزن های اضافی که در رانندگی روزمره توسط خودرو جابجا نمی شوند را از آن خارج کنید. سپس درجه تنظیم ارتفاع برقی چراغ ها را در حالت صفر یا خط صاف قرار دهید (بعضی از خودرو های چنین آپشنی را ندارند) و در صورت امکان از یک نفر بخواهید تا پشت فرمان بنشیند.

۶- با خواندن دفترچه راهنمای خودرو و یا نوشته ای که بر روی چراغ خودرو درج شده است می توانید یک عدد را پیدا کنید و متناسب با آن چراغ خود را تنظیم کنید. به این عدد Slope چراغ و یا شیب چراغ می گویند. اگر عدد مورد نظر ۱.۲ باشد یعنی به ازاء هر متری که خودروی شما عقب تر می رود ، نور چراغ ۱.۲ سانتی متر پایین تر می آید. برای مثال در عدد Slope 1.2 اگر فاصله خودروی شما از دیوار ۱ متر باشد و ارتفاع نتطه نور در ۵۰ سانتی متری از سطح زمین باشد ، پس از ۵ متر عقب رفتن خودرو ، ارتفاع نقطه نور باید ۶ سانتی متر پایین بیاید و در ۴۴ سانتی متری از سطح زمین قرار گیرد.
اسلوپ ۱ : ۱۰ متر = ۱۰ سانتی متر / ۵ متر = ۵ سانتی متر
اسلوپ ۱.۱ : ۱۰ متر = ۱۱ سانتی متر / ۵ متر = ۵.۵ سانتی متر
اسلوپ ۱.۲ : ۱۰ متر = ۱۲ سانتی متر / ۵ متر = ۶ سانتی متر
اسلوپ ۱.۳ : ۱۰ متر = ۱۳ سانتی متر / ۵ متر = ۶.۵ سانتی متر
اسلوپ ۱.۴ : ۱۰ متر = ۱۴ سانتی متر / ۵ متر = ۷ سانتی متر
اسلوپ ۱.۵ : ۱۰ متر = ۱۵ سانتی متر / ۵ متر = ۷.۵ سانتی متر

۷- به میزان عددی که در طول ۱۰ یا ۵ متر عقب رفتن از ارتفاع نور چراغ کم می کند، در زیر خط اول پایین بیایید و دوباره با نوار چسب آن جا را علامت بزنید. برای مثال اگر عدد Slope شما ۱.۲ بود باید در ۵ متر عقب رفتن ۶ سانتی متر پایین بیایید و با نوار چسب علامت گذاری کنید.

۸- سپس چک کنید و ببینید که خط کات آف چراغ بر روی نوار چسب پایین قرار دارد یا نه. اگر قرار داشت که چراغ شما تنظیم است، اگر قرار نداشت شما باید با استفاده از پیچ گوشتی، پیچ های تنظیم چراغ را طوری بچرخانید تا خط کات آف چراغ در حالت دوم بر روی خط علامت گذاری شده پایینی قرار گیرد. در این مرحله، تنظیم کردن ارتفاع چراغ راحت تر است اما برای تنظیم چپ و راست چراغ باید دقت بیشتری به خرج دهید.

آیا احتمال اشتباه کردن در تنظیم چراغ وجود دارد؟

بله با توجه به این که احتمال بروز خطا در فرآیند تنظیم چراغی که توسط شخص انجام می شود وجود دارد و این کار به صورت دقیق انجام نمی شود، بهتر است آن را توسط مراکز تنظیم چراغ انجام دهید تا این کار را با دقت بیشتری برای شما انجام دهند.

نتایج تنظیم نبودن چراغ های جلو خودرو

تنظیم نبودن چراغ های خودرو موجب می شود تا آن ها به صورت ناهماهنگ کار کنند و موجب شوند نتوانیم مسیر روبروی خود را به خوبی ببینیم. برای مثال ممکن است چراغ سمت راننده و سمت شاگرد در ارتفاع مناسب نباشند که این اختلاف موجب می شود تا نتوانند به طور اصولی و درست مسیر را روشن کنند.

اختلاف ارتفاع چراغ ها در برخی حالات موجب می شود تا راننده ای که از روبرو به خودروی شما نزدیک می شود اذیت شده و به صورت مقطعی نتواند جلوی خود را ببیند (Dazzled)، این اتفاق می تواند بسیار خطر آفرین باشد و منجر به بروز تصادفات شدید شود. پس با توجه به دلایل گفته شده بهتر است چراغ های خودروی خود را تنظیم کنید تا هم بهتر ببینید و هم بهتر دیده شوید.

۳.۷ امتیاز از ۱۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.