رادار هشدار خروج از پارک چیست و چگونه کار می کند؟ + ویدیو

رادار هشدار خروج از پارک
رادار هشدار خروج از پارک

رادار هشدار خروج از پارک (RCTA) یکی از امکانات ایمنی به‌کاررفته در خودروهای جدید است که می تواند در خروج از پارک هایی که به صورت دنده عقب صورت می گیرد به راننده کمک کند و او را از نزدیک شدن دیگر خودروها آگاه کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

این روزها با معرفی خودروهای جدید، متوجه مجهز شدن آن ها به آپشن های ایمنی به‌روزتری می شویم که می توانند در شرایط مختلف، به کمک راننده بیایند و احتمال بروز تصادف را کاهش دهند. در میان تمام امکانات ایمنی پیشگیری کننده ای که در خودروهای جدید استفاده می شود، یک دسته وجود دارد که با سیستم های پیشرفته کمک راننده یا advanced driver assistance system (ADAS) شناخته می شوند و اساس کار آن ها با رادار است.

مدیران 777 مدیران 777

رادار هشدار خروج از پارک یا Rear Cross Traffic Alert هم یکی از امکانات ایمنی ایست که در گروه ADAS قرار می گیرد و می تواند هنگام خروج از پارک به صورت دنده عقب، به راننده کمک کند و اطلاعات بیش تری از محیط اطراف خودرو در اختیارش قرار دهد.

بیشتر بخوانید: رادار نقطه کور (Blind Spot Radar) چگونه کار می کند؟

چرا برای خودروها از رادار هشدار خروج از پارک استفاده می کنند؟

یکی از موقعیت هایی که تقریباً همه راننده ها در آن قرار می گیرند زمانی است که می خواهند به صورت دنده عقب از پارک خارج شوند. هنگام انجام این کار نیاز است دید خوبی از عقب خودرو داشته باشید تا بتوانید آن را به راحتی از پارک خارج کنید، اما این روزها، وضع رانندگی مردم تعریفی ندارد و اصلاً به همدیگر راه نمی دهند چه برسد به این که بخواهند برای خروج یک خودرو از پارک، کمی از سرعت خود کم کنند و منتظر بمانند. از این رو، یک سیستم ایمنی برای برخی از خودروهای جدید در نظر گرفته شده است که هنگام خروج از پارک به صورت دنده عقب، فعال می شود و با تشخیص خودروهای اطراف، در صورت لزوم به راننده هشدار می دهد تا بیش تر مراقب باشد.

رادار هشدار خروج از پارک یا RCTA چیست؟

رادار هشدار خروج از پارک

این رادار وقتی که گیربکس خودرو در حالت دنده عقب قرار می گیرد فعال می شود و با استفاده از ابزار تشخیص دهنده ای که دارد، اشیا، خودروها و به طور کلی وسایل نقلیه ای که با سرعت قابل توجهی در حال نزدیک شدن می باشد را تشخیص می دهد و شروع به هشدار دادن می کند. به این ترتیب، راننده می تواند با خیالی راحت تر و با آرامش بیش تری از پارک خارج شود.

چرا از این آپشن برای جلوی خودرو استفاده نمی شود؟

از آن جایی که هنگام خروج از جلو، راننده دید کافی و لازم را دارد، بنابراین نیازی نیست رادار هشدار خروج از پارک برای قسمت جلوی خودرو نیز استفاده شود.

رادار هشدار خروج از پارک (RCTA) چگونه کار می کند؟

همان طور که از نام این آپشن ایمنی پیداست، برای عملکردش نیاز به رادارهایی دارد که در پشت خودرو و در دو گوشه سپر عقب نصب می شوند. این دو رادار قرار گرفته در دو طرف خودرو، امواجی از خود منتشر می کنند و با کمک همین امواج می توانند، اشیای متحرکی که سرعت هایی بیش تر از ۵ کیلومتر بر ساعت دارند و به خودروی شما نزدیک می شوند را شناسایی کنند و سپس سیستم مرکزی، هشدارهای لازم را به شما بدهد.

در این رابطه لازم است بدانید که برای سیستم هشدار خروج از پارک از همان رادارهای سیستم هشدار نقطه کور استفاده می شود و نیازی به قطعه مجزا برای فعال کردن این آپشن نیست.

این آپشن چگونه راننده را از وجود خطر آگاه می کند؟

رادار هشدار خروج از پارک

این سیستم ایمنی در صورت وجود خطر، هم هشدار صوتی را فعال می کند و هم بصری، به این شکل که در بسیاری از خودروها راننده صدای بیپ مکرر را می شنود و از طرفی با چراغ های خطر مربوط به این آپشن که ممکن است در آینه های کناری، آینه وسط و یا مولتی مدیا نمایش داده شوند نیز روبه‌رو خواهد شد.

رادار هشدار خروج از پارک با سنسور پارک عقب چه تفاوتی دارد؟

رادار هشدار خروج از پارک

تفاوت اصلی رادار هشدار خروج از پارک با سنسور عقب در این است که سنسور، بازه محدودی از عقب خودرو را پوشش می دهد و به همین دلیل نمی تواند اشیا و خودروهای نزدیک شوند از فاصله دورتر را شناسایی کند و به راننده هشدار دهد. برای مثال، سنسور عقب وقتی می تواند یک شی نزدیک شونده را تشخیص دهد که دیگر کار از کار گذشته و احتمال برخورد بسیار بالا رفته است.

رادار هشدار خروج از پارک

از طرفی دیگر، رادار هشدار خروج از پارک فقط اشیای متحرک را شناسایی می کند و نمی تواند در مورد موانع ثابت به شما هشدار دهد. برای مثال، اگر یک گلدان در پشت خودرو شما باشد و شما هم به آرامی در حال خروج از پارک باشید، رادار هیچ هشداری در مورد آن گلدان به شما نمی دهد و به همین دلیل احتمالاً با آن برخورد کنید. بنابراین عملکرد این دو آپشن مخالف و یا عیناً شبیه هم نیست، بلکه می توان گفت همدیگر را تکمیل می کنند و نقاط ضعف یکدیگر را از بین می برند.

رادار هشدار خروج از پارک در چه شرایطی به خوبی کار نمی کند؟

رادار هشدار خروج از پارک

اول از همه باید بدانید که عملکرد این رادار برای اشیا و یا خودروهای نزدیک شوند از گوشه های سپر عقب است، زیرا راداری در وسط سپر وجود ندارد تا بتواند اشیایی را که با خودروی شما در یک راستا قرار دارند و در حال نزدیک شدن هم هستند، تشخیص دهد و سپس در صورت لزوم هشدار سیستم را بشنوید.

رادار هشدار خروج از پارک

علاوه بر این حالت، اگر خودرو در پارکینگ های مورب پارک شده بود و قصد خروج داشت، این آپشن دیگر نمی تواند به خوبی اشیای محرک و خطرآفرین را تشخیص دهد، زیرا خودروهای کناری در مسیر امواج رادار قرار می گیرند و اجازه تشخیص درست را به سیستم نمی دهند.

یکی دیگر از مشکلات RCTA یا رادار هشدار خروج از پارک برخی از خودروها این است که فقط قادر به تشخیص اشیای متحرکی اند که محدوده خاصی از سرعت را دارا هستند (مثلاً سرعت‌شان بین ۵ تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت باشد). در این صورت اگر خودرو و یا وسیله نقلیه دیگری با سرعت بیش از ۳۰ کیلومتر بر ساعت در حال نزدیک شدن به شما باشد، این آپشن عمل نمی کند و احتمال تصادف بالا می رود.

لازم به ذکر است عملکرد این آپشن در شرایط بد جوی مانند زمانی که برف و باران شدید در حال بارش است نیز دچار ضعف می شود و به خوبی نمی تواند وسایل متحرک را تشخیص دهد. 

کدام یک از خودروهای موجود در ایران به RCTA مجهز هستند؟

یکی از قدیمی ترین خودروهای موجود در ایران که به این آپشن مجهز است سری آخر لکسوس ES350 واردشده است. مدتی بعد با ورود NX و C-HR، به تعداد خودروهایی که این آپشن را دارند اضافه شد تا این که حالا محصولات چینی مدیران خودرو مانند، آریزو ۶ پرو، تیگو ۷ و ۸ پرو، و فونیکس FX هم دارای RCTA هستند.

ویدیوی رادار هشدار خروج از پارک چیست و چگونه کار می کند؟

رادار هشدار خروج از پارک یا RCTA چیست؟

این رادار وقتی که گیربکس خودرو در حالت دنده عقب قرار می گیرد فعال می شود و با استفاده از ابزار تشخیص دهنده ای که دارد، شی ها، خودروها و به طور کلی هر چیزی که با سرعت قابل توجهی در حال نزدیک شدن می باشد را تشخیص می دهد و شروع به هشدار دادن می کند.

رادار هشدار خروج از پارک چگونه راننده را از وجود خطر آگاه می کند؟

این سیستم ایمنی در صورت وجود خطر، هم هشدار صوتی را فعال می کند و هم بصری، به این شکل که در بسیاری از خودروها راننده صدای بیپ مکرر را می شنود و از طرفی با چراغ های خطر مربوط به این آپشن که ممکن است در آینه های کناری، آینه وسط و یا مولتی مدیا نمایش داده شوند، نیز روبه‌رو خواهد شد.

چرا جلوی خودروها رادار هشدار خروج از پارک ندارند؟

از آن جایی که هنگام خروج از جلو، راننده دید کافی و لازم را دارد، بنابراین نیازی نیست رادار هشدار خروج از پارک برای قسمت جلوی خودرو نیز استفاده شود.

۳ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.