ب ام و : به مسیر نگاه کن وگرنه مانیتور را خاموش می کنم!

حواس پرتی راننده
حواس پرتی راننده

به مسیر نگاه کن وگرنه مانیتور را خاموش می کنم! این جمله‌ای‌ست که خودروهای ب ام و با زبان بی زبانی خطاب به راننده می گویند تا حواسش را بر روی رانندگی متمرکز کند و از نگاه کردن به صفحه مانیتور بپرهیزد زیرا در غیر این صورت مانیتور، توسط خودرو خاموش می شود.

مدیران 777 مدیران 777

یکی از مهم ترین علل بروز تصادف در خیابان های شهر و جاده ها حواس پرتی راننده است که موجب می شود از اطراف خودرو اطلاعات کافی نداشته باشد و به همین دلیل در زمان مناسب نتواند اقدام و عکس العمل لازم را از خود نشان دهد. در این صورت، احتمال بروز یک حادثه بسیار بالا می رود و حتا ممکن است جان بسیاری از افراد حاضر در آن ناحیه، چه پیاده و چه سواره، به خطر افتد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

مهم ترین دلایل حواس پرتی راننده کدام اند؟

حواس پرتی راننده می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد که هر کدام از آن ها یک بحث مربوط به خود را دارند، اما جدا از نگاه کلی به قضیه، دو عامل مهم ترین دلایل حواس پرتی راننده هستند که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند.

۱. تلفن همراه

یکی از مهم ترین دلایل جلب توجه راننده هنگام رانندگی تلفن همراه است که موجب می شود راننده حداقل یکی از دستانش مشغول به کار با تلفن شود و از طرفی دیگر، نگاهش هم به صفحه گوشی متمایل شود. به این ترتیب، احتمال بروز حادثه در این شرایط بسیار بالا می رود.

۲. مولتی مدیا یا مانیتور به‌کاررفته در خودرو

این روزها برخلاف سابق که فقط تعداد کمی از خودروهای لوکس به مانیتور و یا مولتی مدیا مجهز بودند، تعداد زیادی از خودروهای داخلی و خارجی به این آپشن مجهز شده اند. از قضا این صفحه های نمایش در معرض دید راننده هم قرار دارند و حس بینایی راننده را به خود معطوف می کنند و موجب می شوند راننده از مسیری که در آن رانندگی می کند اطلاعات تصویری دریافت نکند. به این ترتیب، امکان بروز تصادف بالا می رود. حال اگر صفحه نمایش خودرو در حال پخش فیلم و یا ویدیو باشد، اوضاع وخیم تر می شود، زیرا راننده بیش تر از حالت عادی تحریک می شود تا به مانیتور نگاه کند.

برای از بین بردن مهم ترین عوامل حواس پرتی چه باید کرد؟

برای حل مشکل تلفن همراه می شود از هندزفری، بلوتوث خودرو و ساعت هوشمند استفاده کرد، اما حل مشکل حواس پرتی توسط مانیتور پیچیده تر است که برخی از خودروسازان توانسته اند آن را حل کنند.

کمپانی ب ام و چگونه از حواس پرتی راننده جلوگیری کرده است؟

در سری iX ب ام و از دوربینی استفاده شده است که درون کابین قرار دارد و از رانند تصویربرداری می کند. این دوربین چشم های راننده را دائماً تعقیب می کند و در صورتی که زاویه دید راننده برای مدت زمان نسبتاً طولانی در مسیر نباشد، مولتی مدیا یا مانیتور به‌کاررفته در خودرو برای مدت کوتاهی خاموش می شود. با این کار، هم راننده از هشدار خودرو آگاه می شود و هم دیگر سرنشینان حاضر در خودرو. به این ترتیب، راننده حواسش را معطوف به مسیر می کند و در صورت عدم انجام این کار، دیگر سرنشینان به او هشدار می دهند تا تمرکز خود را بر روی رانندگی بگذارد.

البته برای هشدار دادن راه های دیگری مانند تار کردن تصویر و همچنین کم نور کردن صفحه نمایش هم می توانست انجام بگیرد، اما احتمال داشت در آن صورت راننده و بقیه سرنشینان حس کنند که سیستم مولتی مدیا دچار مشکل شده است و هشدار داده‌شده را جدی نگیرند. به همین دلیل در نهایت، سخت گیرانه ترین راه، یعنی خاموش کردن مانیتور توسط کمپانی ب ام و انتخاب شد.

در این هنگام، صدای فیلم و یا ویدیویی که در حال پخش است می تواند ادامه داشته باشد و یا قطع شود تا کسانی که فیلم را دنبال می کنند برای این که ادامه آن را ببینند، راننده را تحت فشار قرار دهند تا چشم از مانیتور بردارد و تصویر دوباره برای بقیه نمایان شود.

دیگر کمپانی ها برای جلوگیری از حواس پرتی راننده توسط مانیتور چه‌کار می کنند؟

کمپانی کنتیننتال (Continental) برای حل این مشکل یک حالت خصوصی (Private Viewing) برای مولتی مدیا قرار داده است که با یک دکمه فعال می شود و در صورت فعال شدن، راننده تصویری تار از مانیتور می بیند که این تصویر تار پس از چند ثانیه موجب دلسردی او می شود و در نهایت، راننده دوباره بر روی مسیر تمرکز می کند.

برای خودروهایی که این آپشن پیشگیری را ندارند چه اقدامی می توان انجام داد؟

مدتی است برچسب یا گلسی آمده است که وقتی بر روی یک صفحه نمایش قرار می گیرد موجب می شود افرادی که در زاویه قرار می گیرند نتوانند به خوبی تصویر را ببینند و فقط شخصی که روبه‌روی صفحه است تصویر را واضح ببیند. شما می توانید با تهیه این برچسب و نصب آن بر روی مولتی مدیای خود از حواس پرتی راننده جلوگیری کنید.

منبع: carbuzz.com

مهم ترین دلایل حواس پرتی راننده کدام اند؟

۱- تلفن همراه ۲- مولتی مدیا یا مانیتور به‌کاررفته در خودرو.

کمپانی ب ام و چگونه از حواس پرتی راننده توسط مانیتور جلوگیری کرده است؟

دوربین استفاده‌شده در سری iX ب ام و، چشم های راننده را دائماً تعقیب می کند و در صورتی که زاویه دید راننده برای یک مدت زمان نسبتاً طولانی در مسیر نباشد، مولتی مدیای به‌کاررفته در خودرو برای مدت کوتاهی خاموش می شود. با این کار هم خود راننده از هشدار خودرو آگاه می شود و هم دیگر سرنشینان حاضر در خودرو.

دیگر کمپانی ها برای جلوگیری از حواس پرتی راننده توسط مانیتور چه‌کار می کنند؟

کمپانی کنتیننتال (Continental) برای حل این مشکل یک حالت خصوصی برای مولتی مدیا قرار داده است که با یک دکمه فعال می شود و در صورت فعال شدن، راننده تصویری تار از مانیتور می بیند که این تصویر تار پس از چند ثانیه موجب دلسردی او می شود و در نهایت راننده دوباره بر روی مسیر تمرکز می کند.

۴.۳ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.