سایپا شاهین G چه ویژگی هایی دارد؟

سایپا شاهین G
سایپا شاهین G

سایپا شاهین G جدیدترین سدان بازار است که روز گذشته دعوتنامه های آن برای مشتریانش صادر شد. سایپا با توجه به مصوبه شورای رقابت، قیمت این خودرو را با جمع مالیات ها، نزدیک به ۲۶۸ میلیون تومان به حواله داران شاهین اعلام کرده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، در نیمه اول سال جاری شاهد بودیم که سایپا اولین پیش فروش شاهین دنده ای را انجام داد. در همان روزهای ابتدایی پیش فروش این خودرو، به خاطر موضوع امکانات نسخه تحویلی به مشتریان، حواشی در فضای مجازی ایجاد شد. اما پس از چند روز قائم مقام مدیرعامل این خودروساز در حوزه فروش و خدمات پس از فروش نسبت به این حواشی واکنش نشان داد و اعلام کرد که شاهین با تیپ G به خط تولید می آید. پیش از این گفته می شد که شاهین در دو تیپ اِس و جی به بازار خواهد آمد و همین مسئله باعث شده بود تا برخی به خاطر سطح امکانات پایه شاهین S، نسبت به پیش فروش سایپا انتقادهایی داشته باشند. اما به هر حال مدیریت سایپا تصمیم گرفت تا فعلا از تولید شاهین S صرف نظر کند و در گام نخست، شاهین دنده ای را با امکانات بیشتر و در تیپ جی به دست مشتریان برساند.

مدیران 777 مدیران 777

حتماً بخوانید: تست و بررسی ویدیویی سایپا شاهین در اسب بخار + تست شتاب

حواشی قیمت گذاری سایپا شاهین

در چند ماه گذشته نیز بحث قیمت گذاری های شورای رقابت حواشی را برای خودروسازان ایجاد کرد و بدیهی است که سایپا هم به خاطر قیمت گذاری شاهین توسط این سازمان با حواشی گوناگون برخورد داشته است. در این مدت شاهد بوده ایم که شورای رقابت خودروهایی را مانند دنا پلاس توربو دنده ای، دنا پلاس توربو اتوماتیک، سورن پلاس، رانا پلاس، پژو ۲۰۷i دنده ای پانوراما، سایپا شاهین G و… قیمت گذاری کرده و از سویی عددی فراتر از انتظار مشتریان این خودروها را اعلام نموده است.

با توجه به اتفاق های اوایل سال جاری و سلب اختیار در بحث قیمت گذاری خودروهای پرتیراژ از خودروسازان، می بینیم که از نظر قانونی سایپا و ایران خودرو در فرایند قیمت گذاری دخیل نبوده اند و از سویی شورای رقابت هم با تایید عدم دخالت خودروسازان، این قیمت ها را بسیار مناسب و منطقی می داند و تمام قد از قیمت گذاری های خود دفاع می کند.

سایپا شاهین G
سایپا شاهین

در چند وقته اخیر شاهد بوده ایم که مشتریان خودروهایی مانند دنا پلاس توربو اتوماتیک، رانا پلاس، شاهین، سورن پلاس، ۲۰۷i پانوراما و… به نارضایتی خود را به قیمت گذاری های شورای رقابت اعلام کرده اند و می گویند که خودروسازان باید حداکثر عددی معادل پیش پرداخت اولیه را برای تکمیل وجه از آن ها دریافت کنند. زیرا مبلغ ودیعه طبق قواعد ثبت نام خودرو، ۵۰ درصد از قیمت تمام شده خودرو است. اما با وجود این اعتراض ها شاهد هستیم که دستگاه های نظارتی مانند سازمان بازرسی، اینگونه دیدگاه ها را رد می کند و با بررسی های خود اعلام می کند که شورای رقابت امکان این قیمت گذاری ها را دارد.

آن چه که بسیاری از مشتریان معترض به آن دقت نمی کنند، بحث قراردادهای ثبت نام خودرو است و این روزها می بینیم با وجود انتقاد کارشناسان و صاحب نظران، وزارت صمت که متولی تنظیم این قراردادها است، به روز رسانی را برای قراردادها انجام نمی دهد. بر اساس قراردادها و آن چه که در کمیته خودرو، هیئت وزیران و سازمان حمایت تعریف شده است، خودروسازان می توانند حداکثر ۵۰ درصد بهای محاسبه شده بر اساس شرایط روز ثبت نام را از مشتریان دریافت کنند.

اما در هنگام تکمیل وجه می توانند قیمت خودرو را بر اساس شرایط روز تحویل محاسبه کنند که این روزها، تعیین قیمت توسط شورای رقابت انجام می شود. به عبارت ساده تر اگر قیمت مصوب خودرویی در روز ثبت نام ۱۰۰ میلیون تومان باشد، خودروساز می تواند حداکثر ۵۰ میلیون تومان از مشتری دریافت کند. اما اگر در زمان تحویل خودرو قیمت مصوب تغییر کند و در قرارداد عبارت “قیمت مصوب روز تحویل” و یا عبارت های این چنینی وجود داشته باشد، خودروسازان می تواند دعوتنامه را بر اساس قیمت مصوب روز تحویل برای مشتریان صادر کند و با توجه به اینکه تمام مشتریان پیش از تکمیل وجه باید قراردادها را امضا و تایید کنند، عملا امکان هرگونه اعتراض به فرایند رخ داده از مشتری گرفته می شود.

وکلا در مورد قرارداد شاهین چه می گویند؟

یکی از کارشناسان کانون وکلا در گفت و گو با خبرنگار اسب بخار به این موضوع اشاره کرد و گفت: « در چند ماه اخیر شاهد بودیم که قیمت خودروها افزایش پیدا کرد و بخشی از مشتریان هم ناراضی بودند و می خواستند تا با اعتراض و ثبت شکایت قیمت خودروها را کاهش دهند. اما در واقعیت دیدیم که به خاطر تعیین قیمت شورای رقابت، عملا امکان برخورد با خودروساز وجود نداشت و از سویی به خاطر امضای قرارداد توسط مشتریان و عنوان شدن ” قیمت بر اساس شرایط روز ” هرگونه پیگیری حقوقی از مشتری سلب شده بود.

برای همین است که باید این روزها مشتریان در هنگام ثبت نام خودرو به قراردادها دقت داشته باشند و از سویی کارشناسان و صاحب نظران این صنعت بکوشند تا قراردادهای خودرویی شفاف تر شود».

در واکنش چند روز اخیر یکی از مدیران سازمان بازرسی هم شاهد بودیم که اعلام شد: « در صورتی که مشتریان به قیمت خودروها اعتراض دارند و می گویند که خودروسازان گران فروشی می کنند، با در دست داشتن قراردادهایی با قیمت قطعی به سازمان بازرسی مراجعه کنند تا با این رفتار غیر قانونی برخورد شود. اما اگر در قراردادها معیار قیمت روز درج شده است، عملا امکان بررسی قانونی وجود ندارد و حداقل سازمان بازرسی نمی تواند تخلف مشهودی را در این زمینه مشاهده کند ».

با تمام این حواشی شاهد هستیم که با ارسال دعوتنامه سایپا شاهین G ، رکورد تکمیل وجه در اولین روز کاری در نمایندگی های منتخب سایپا در شهر تهران شکسته می شود و بیش از حد انتظار، حواله داران این سدان جدید با تکمیل وجه سریع به دنبال تحویل گرفتن شاهین هستند.

حتماً ببینید: تست تصادف ECE R95 سایپا شاهین منتشر شد + ویدیو و تصاویر

حتماً ببینید: ویدیوی تست تصادف سایپا شاهین منتشر شد + تصاویر

ایمن ترین خودروی ملی !

با گذر از تمام این حواشی و اتفاق ها که این روزها برای تمام خودروسازان رخ می دهد، بسیاری به دنبال آن هستند تا با ویژگی های سایپا شاهین آشنا شوند. این سدان جدید بر اساس پلتفرم SP100 سایپا طراحی شده که این سازه اولین پلتفرم چندگانه در ایران به حساب می آید. به گفته سایپا و بر اساس ویدیوهای تست تصادف منتشر شده از شاهین، این خودروی جدید در کنار استانداردهای ۸۵گانه، اعتبارنامه های ECE را هم به دست آورده و با گذر از تست های تصادف و عملکرد این استاندارد توانسته تا در جایگاه ایمن ترین خودروی ملی قرار بگیرد.

البته که لقب ” ایمن ترین خودروی ملی ” به خاطر رفتار سایپا در چند وقته اخیر به شاهین رسیده است. زیرا این خودروساز با رویکردی متفاوت در انتشار ویدیوهای تست تصادف محصول جدیدش پیش قدم شد و دو ویدیوی تست تصادف از مراکز آسیایی و اروپایی را منتشر کرد. بدیهی است که در صورت انتشار ویدیوی تست تصادف سایر محصولات داخلی بر اساس اعتبارنامه های جدید ECE، می توان در مورد میزان ایمنی خودروهای مختلف نظر دقیق تری داد.

سایپا شاهین G
موتور سایپا شاهین G

مشخصات فنی و امکانات شاهین G

سایپا شاهین به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر و ۸ سوپاپ مجهز است که ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر تولید می کند. استفاده از یک پیشرانه ۸ سوپاپ در محصول جدید سایپا حواشی زیادی را برای این خودروساز داشته و بسیاری می گویند که استفاده از یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ و مدرن تر، برای شاهین برازنده تر است. با این حال مهندسان سایپا می گویند که این پیشرانه در شرایط تحریم ساخته شده و از سویی تست های فنی و تایید آن در موسسه های اروپایی و کره ای انجام شده است. همچنین به گفته مهندسان این خودرو، پیشرانه شاهین با تمام انتقادها، بیشترین گشتاور را میان رقبای هم قیمت تولید می کند و از سویی حداکثر گشتاور را در دور کمتر از ۱۸۰۰ آی پی ام در اختیار راننده می گذارد.

سایپا شاهین G
کابین سایپا شاهین G

با گذر از این مسئله به جعبه دنده سایپا شاهین G می رسیم که از نوع ۵ سرعته دستی و با کد ۵F18 است. این جعبه دنده اتصال کابلی دارد و با شباهت ساختار ضرایب به جعبه دنده JHQ، می بینیم که در این بخش، مهندسی خوب و قابل قبولی را نسبت به سایر خودروهای دنده ای بازار دارد.

این خودرو به فرمان کمکی برقی مجهز است و از سویی ترمزهای دیسکی در چهار چرخ آن دیده می شود. سامانه ABS، BAS و EBD از جمله امکانات کنترلی این خودرو هستند و سامانه مدیریت خودرو هم از نوع یکپارچه BCM است. نمایشگر لمسی ۷ اینچی، مدیریت خودرو از روی نمایشگر، سنسور باد لاستیک، سنسور نور، استارت دکمه ای، آینه های تاشو برقی، چراغ روشنایی روز، تریم داخلی پارچه، رینگ های ۱۵ اینچی آلومینیومی، سانروف، دوربین و سنسور پارک عقب، کامپیوتر سفر، قابلیت اتصال مستقیم نمایشگر خودرو به تلفن همراه، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سامانه نمایش وضعیت جعبه دنده GSI، سامانه مدیریت رانندگی و مصرف سوخت، تهویه اتوماتیک، بلوتوث و… از جمله امکانات شاهین G است.

در کنار این ویژگی ها، شنیده ها حاکی از آن است که بزودی شاهین دنده ای به امکانات جدیدترین از جمله صندلی و غربیلک فرمان چرم، کروز کنترل، تریم داخل جدید و… مجهز می شود.

گالری تصاویر شاهین G

عکس ها: عرفان حمیدی / علیرضا پاداش

۴.۵ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.