7 میلیون معامله خودرو در سال ؛ بازار قیمت دستوری را نمی فهمد!

 آمار معامله خودرو
آمار معامله خودرو

مدتی است پلیس راهور مسئولیت نقل و انتقال خودروها را دارد و به تازگی، آماری در مورد معاملات خودرو منتشر شده است که نشان می دهد بازار قیمت دستوری را نمی فهمد و مسیر خودش را می رود.

مدیران 777 مدیران 777

عصر دیروز انجمن قطعه سازان همگن با اصحاب رسانه جلسه ای داشتند که طی آن، نکات و برنامه های آینده این انجمن به اصحاب رسانه اعلام گردید. یکی از جالب ترین نکاتی که در این جلسه مطرح شد آماری بود که توسط محمدرضا نجفی منش، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور، در مورد معاملات خودرو اعلام شد. براساس آن چه پلیس اعلام کرده، در سال ۱۴۰۱ حدود ۷ میلیون معامله خودرو در کشور ثبت شده است و از این میان، سهم عرضه خودروسازی ها فقط حدود ۱ میلیون ۳۰۰ هزار خودروست. در ادامه، به تحلیل این آمار جالب می پردازیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

بازار بی توجه به قیمت های دستوری

حدوداً سه سال پیش بود که فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار افزایش پیدا کرد. اعمال تحریم ها از یک طرف باعث مشکلات بسیار در عرضه شد و از طرف دیگر، بالا رفتن نرخ ارز و افزایش نرخ تورم باعث شد همه چیز از جمله خودرو به طرز سرسام آوری گران شود. دولت اما برای کنترل قیمت خودرو مثل همه ادوار سعی کرد با دستوری کردن قیمت ها افسار بازار را در دست گیرد، اما تاکتیک قیمت های دستوری بازار را کنترل کرد؟ در جواب باید گفت اصلاً! آمار ۷ میلیون معامله خودرو در سالی که گذشت نشان می دهد قسمت عمده معاملات خودرو در بستر بازار با قیمت های آزاد شکل گرفته است. این یعنی استناد به قیمت کارخانه توسط دولت‌مردان و مسئولان کاملاً غلط است، چراکه قیمت واقعی در بازار کشف شده است و معاملات براساس آن انجام می گیرد. این آمار همچنین نشان می دهد که قیمت خودرو با فاصله بسیار زیادی نسبت به آن چه در کارخانه است تثبیت شده و بازار بی توجه به قیمت کارخانه به کار خودش ادامه می دهد.

قیمت دستوری و تأثیر آن بر بازار

فاصله زیاد قیمت های دستوری با قیمت های بازار باعث شده است خرید مستقیم خودرو از خودروساز یک آرزوی محال و دست نیافتنی شده باشد. مشتریان در سالی که گذشت شرایط فروش های مختلفی اعم از قرعه کشی، طرح مادران، طرح خودروهای فرسوده و… را تجربه کردند تا با قیمتی پایین تر از بازار خودرو را خریداری کنند. جای تعجب نیست که شما هم اگر بتوانید محصولی را پایین تر از قیمت عرف آن خریداری کنید به هر روشی رو بیاورید. این خرید چه برای استفاده از خودرو و چه برای سرمایه گذاری (با تورم انتظاری) بسیار جذاب است، اما یادتان باشد سود اصلی ناشی از فاصله قیمت بازار و کارخانه را کسانی می برند که رانت خرید خودرو را داشته باشند و یا سرمایه بزرگی را درگیر دلال بازی در این بخش کرده باشند. این یعنی با فاصله گیری قیمت بازار و کارخانه، سود اصلی را کسی می برد که نه تولیدکننده خودروست و نه مصرف کننده!

نظر قطعه ساز و خودروساز چیست؟

قطعه ساز و خودروساز در شرایط فعلی نسبت به آن چه در بازار رخ می دهد ناراضی هستند. آن ها انتظار دارند قیمت های غیردستوری را داشته باشیم و معتقد هستند تنها راه رهایی از وضع فعلی آزادسازی قیمت هاست و این آزادسازی قطعاً افزایش عرضه را رقم می زند تا در نهایت، بازار به تعادل برسد. البته خودروسازان این موضوع را در نظر نمی گیرند که در ایران بازاری انحصاری را داریم و نمی توان قواعد بازار آزاد را برای بازاری در نظر گرفت که سهم زیادی از آن دولتی بوده و بیش تر رفتار آن سیاسی است.

به تازگی، قیمت های جدیدی برای خودروها اعلام شد که با وساطت معاون اول رئیس جمهور تعدیل شده بود. دقت کنید قیمت های جدید هم تعدیل شده بود و هم براساس صورت های مالی خودروساز و قطعه ساز در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ اعلام شد. این یعنی این قیمت ها باز هم براساس شرایط فعلی واقعی نیستند و تعدیل شده هم هستند. پس با ادامه روند فعلی باز هم افزایش قیمت را در بازار و کارخانه خواهیم داشت.

کلاف سردرگم صنعت خودرو

وضعیت بازار و صنعت خودرو مثل کلافی سردرگم است که انگار هیچ کس نمی تواند وضعیت آن را بهبود دهد. بازار در شرایطی است که هم خودروساز ناراضی است و هم مصرف کننده. یادمان باشد شرایط فعلی متأثر از شرایط سیاسی کشور بوده و تا زمانی که راه های ارتباط با دنیا برای کشور باز نشود همین آش و کاسه را در بحث خودرو خواهیم داشت. به نظر می رسد تنها راه برون رفت از این شرایط یک راهکار سیاسی-اقتصادی کاملاً جدید باشد، اما نظر شما مخاطبان اسب بخار چیست؟ به نظر شما صنعت خودرو به روزهای خوب خودش بازمی گردد؟ آیا بازار خودرو دوباره شکلی منطقی و با ثبات پیدا خواهد کرد؟

۳.۴ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.