بن بستی برای افزایش قیمت خودرو وجود ندارد

بن بستی برای افزایش قیمت خودرو وجود ندارد
بن بستی برای افزایش قیمت خودرو وجود ندارد

طی روزهای گذشته قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی تا ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است که با اظهارات مقامات دولت و خودروسازی مبنی بر افزایش عرضه خودرو به بازار همخوانی ندارد؛ البته آمار تولید خودرو طی ماه‌های اخیر روایت مسئولان را تایید نمی کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از تسنیم، این روزها در بازار کالاها و خدمات، کالایی که بیش از همه در  کانون توجهات است و قیمت آن روزانه نوسان می کند، خودرو است، به گونه ای که قیمت انواع خودرو طی روزهای گذشته بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

مدیران 777 مدیران 777

البته طی چند سال اخیر قیمت خودرو به‌طور مداوم افزایش یافته و این رشد قیمت هرگز متوقف نشده است. هر بار هم مدیران دولت و شرکت های خودروساز صحبت های تکراری در مدیریت قیمت ها مطرح کرده اند اما در عمل خبری از ساماندهی اوضاع قیمت در بازار و کارخانه نبوده است.

فعالان بازار خودرو نظرات مختلفی درباره دلایل افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر مطرح کرده اند اما اکثریت عامل اصلی گرانی اخیر خودرو را کمبود تولید عنوان می کنند. این مساله را منوچهر منطقی معاون وزیر صمت نیز تأیید کرده و دلیل افزایش قیمت خودرو را ناکافی بودن میزان تولید خودروهای داخلی عنوان کرده است.

به اعتقاد منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، وقتی در برابر تقاضا، عرضه کم است، به‌طور طبیعی قیمت بالا می‌رود و قیمت عرضه کارخانه با بازار، فاصله معناداری پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه افزایش عرضه یکی از راهکارهای مؤثر برای کاهش قیمت خودرو است، می گوید: «محاسباتی انجام شد تا نشان دهد چقدر خودرو باید عرضه شود تا به انجام قرعه‌کشی نیازی نباشد و براساس نتایج آن محاسبات، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد. این محاسبات نشان داد اگر یک میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه خودرو به بازار ایران عرضه شود به قرعه‌کشی نیازی نخواهد بود. برای تحقق این موضوع  تولید یک میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه خودرو برای امسال هدف‌گذاری شده است تا عرضه و تقاضا به هم نزدیک شود.»

برای بررسی میزان تولید خودرو در ماه های پایانی سال ۱۴۰۰ ، سری به آمار تولید شرکت های خودروساز در بهمن و اسفند سال گذشته زده ایم که نشان می دهد، تولید در این دو ماه نه تنها رشدی نداشته بلکه شاهد کاهش نیز بوده است.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.