علی آبادی 8 صبح فردا در بهارستان

علی آبادی در مجلس
علی آبادی در مجلس

همانطور که پیش بینی می شد عدم رضایت مجلس از روند واردات خودرو باعث شد که برخی نمایندگان وزیرصمت را به مجلس احضار کند. بنا بر نامه ای رشیدی کوچی منتشر کرده است علی آبادی ۸ صبح فردا باید در بهارستان حاضر و پاسخگوی منتقدین باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، هیات رئیسه مجلس طی نامه ای به وزیر صمت عباس علی آبادی گفته است که به منظور پاسخگویی به سوال نماینده مردم مرودشت،ارسنجان و پاسارگاد و تعدادی دیگر از نمایندگان محترم در جلسه علنی روزسه شنبه ۱۲ دی ماه جاری(فردا) باید ۸ صبح در مجلس حضور داشته باشد.

مدیران 777 مدیران 777

البته حدود ۲۰ روز پیش رشیدی کوچی به صراحت اعلام کرد که درباره واردات خودرو اگر از طریق وزارت صمت به نتیجه نرسیم طرح سوال ازرئیس جمهور را مطرح می کنیم.

وی چندی پیش در نشستی خبری درخصوص اینکه چرا تا الان واردات آن طور که باید رخ نداده گفت: این مساله دلایل متعددی دارد.افرادی در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نتوانستند جلوی واردات خودرو را بگیرند. در هیئت دولت هم نتوانستند چون تبدیل به قانون شده بود.

 نماینده مردم ارسنجان، مرودشت و پاسارگاد در مجلس اضافه کرد: اما یک جا توانستند جلوی واردات را بگیرند و روند آن را مختل کنند؛ در ابلاغ قانون.

به گفته رشیدی کوچی آیین نامه واردات خودرو در هیئت دولت به تصویب رسیده است، اما معاون اول رئیس جمهور آن را ابلاغ نمی‌کند. با توجه به این موضوع مشخص می‌شود که مخالفان واردات خودرو چه کسانی هستند. این که چرا ابلاغ نمی کند، این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اگر از طریق وزارت صمت به نتیجه نرسیم ممکن است سؤال از رئیس جمهور را مطرح کنیم.

نماینده مردم ارسنجان، مرودشت و پاسارگاد در خانه ملت با بیان این که برای نخود، لوبیا و چای ارز هست اما برای خودرو نداریم تصریح کرد: کمبود ارز بهانه است. این که می گویند ارز نداریم را قبول ندارم. اعتقادی به کمبود ارز هم ندارم. ارز داریم، این که برای کجا هست مهم است.

وی اضافه کرد: در این که برخی تلاش می کنند واردات خودروهای کارکرده به نتیجه نرسد شکی نیست، اما حتماً این واردات انجام خواهد شد و مجلس پیگیر موضوع خواهد بود.

در عین حال معتقد است که کمبود ارز در بحث واردات و حتی بحث خدمات پس از فروش خودروهای دست دوم نیز بهانه است.

رشیدی کوچی در این خصوص به اسب بخار گفت: مهم ترین مشکلی که عده‌ای در دولت روی آن دست گذاشته اند بحث ارز است؛ خدمات پس از فروش بهانه ای پیش پا افتاده ای است. آن ها می گویند ارز نداریم. البته ارز هم بهانه است، چون در این بحث، منشأ خارجی را گذاشته اند و دولت می تواند از آن استفاده کند، اما این افراد بیش تر قصد دارند بازار خودرو را مدیریت کنند تا قیمت ها کاهش پیدا نکند. با این حال، همچنان به طور جدی پیگیر مسئله واردات خودروهای کارکرده هستیم و کوتاه هم نخواهیم آمد.

احتمال احضار وزیر خارجه به مجلس؟

با این وضعیت به نظر می رسد اگرتکلیف واردات خودروهای کره ای مشخص نشود ،احتمال احضار وزیر خارجه به مجلس نیز وجود خواهد داشت.

اوایل آبان ماه سال جاری،رشیدی کوچی در پستی اینستاگرامی با اشاره به اینکه واردات و ثبت سفارش خودروهای کره ای فعلاً ممنوع است از صفری، معاون حوزه اقتصادی وزارت امور خارجه، درخواست کرد که موضوع را حل و فصل کند.

وی ادامه داد: “خودشان (صفری) هم خوب می دانند چرا از وی این خواهش و خواسته را دارم. اگر هر چه سریع تر این موضوع حل و فصل نشود، به رغم مشغله و درگیرهایی که آقای امیر عبداللهیان دارد، حتماً از ایشان سؤال می پرسیم که چرا معاون اقتصادی ایشان پیگیر این است که واردات خودروهای کره ای انجام نشود. البته اگر هم ایشان می گویند که ما پیگیر نیستیم و موافق هستیم حتماً بیایند به مردم عزیز توضیح بدهند. ایشان که قبلاً سفیر ایران در چین بودند خیلی به خودروهای چینی علاقه‌مند هستند.”

با بنابراین به نظر می رسد این موضوع هم جزپرسش هایی باشد با وزیرصمت مطرح می کنند. البته با گذشت تقریبا دو ماه از این ادعا،وزارت امورخارجه پاسخی نداده است و در عین حال همچنان وضعیت واردات خودروهای کره ای مبهم مانده است.

بانک مرکزی مانع تخصیص ارز

نماینده مردم آبیک،قزوین و البرز که از موافقان واردات و منتقدان روند فعلی به شمار می آید، درباره واردات خودروهای دست دوم معتقد هست که مشکل از سوی بانک مرکزی است.

لطف الله سیاهکلی با اشاره به اینکه برخی معاون اول را مانع ابلاغ قانون واردات خودروهای کارکرده می دانند گفت: مشکل بانک مرکزی است که ارز لازم را تخصیص نمی دهد.

وی همچنین درباره محور پرسش های وزیر صمت گفت : “واردات خودرو تنها پرسشی است که وزیر صمت داریم. ایشان باید پاسخ بدهد که چرا قانون واردات خودرو اجرا نمی شود. “

در این شرایط مشخص نیست که آیا فردا نمایندگان از پاسخ های وزیر صمت قانع خواهند شد یا کار به کارت زرد و تهدید به استیضاح گرفته خواهد شد؟

۵ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.