ماهی گیری دولت از آب گل آلود بازار خودرو

اولین خودروهای وارداتی سایپا در بورس کالا
اولین خودروهای وارداتی سایپا در بورس کالا

قرار است پس از ۵ سال چراغ فروش اولین خودروهای وارداتی در بورس کالا با سایپا روشن شود. در این میان، آینده با توجه به نوع فروش محصول به نظر می رسد شاهد ماهی گیری دولت از آب گل آلود بازار خودرو با قلاب واردات خواهیم بود.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، آغاز عرضه خودروهای وارداتی بسیار جدی شده است، دیر یا زود روند فروش آن ها در بورس کالا کلید خواهد خورد و دری که بی دلیل و منطق در دولت تدبیر و امید بسته شده بود، با بارهای منفی بسیار، دوباره باز خواهد شد، اما این بار نه شکل و شمایل واردات مانند گذشته خواهد بود و نه بازار مانند سال های قبل از ممنوعیت است. نه دیگر انگیزه خریداران و قدرت انتخاب‌شان مانند دوران گذشته است و نه واردکنندگان، شرکت های دور قبل هستند. برخلاف آن سال ها، چشم بازار فقط محصولات چینی با انواع و اقسام برندها و نام های مختلف دیده است، برخلاف آن سال ها، خبری از رونمایی و معرفی محصول پیش از آغاز رسمی فروش نیست. به نظر می رسد برخلاف آن سال ها، نه از تحویل ناب خبری است و نه از خدمات پس از فروش ناب. دیگر فروشندگان مانند آن سال ها مجبور نیستند پیشنهادها و روش های خرید متنوع تدارک ببینند، همین که خودرو وارداتی باشد، کفایت می کند. یعنی وضعیت به گونه ای شده است که خریداران یا به سودای سود و یا به نیت داشتن خودرویی جدید و به‌روز، قرار است در بورس کالا به خط شوند. این تعبیری ساده و آشکار «از مرگ گرفتن و به تب راضی شدن» است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

با این حال، شرایط اقتصادی، نوسان نرخ ارز، تورم، کاهش قدرت پول و ارزش دارایی ها موجب شده است از همین حالا وزارت صمت و واردکنندگان تمام محصولات خود را فروخته شده بدانند. شاید تنها مشکل آن ها عدم ثبات نرخ باشد، البته نه این که این مسئله خللی در کار آن ها ایجاد کند، بلکه مسئله این است که آن ها نمی دانند چه قدر سود به دست خواهند آورد. در این میان اما کمی حواشی و ابهام وجود دارد که بی پاسخ مانده است. برخی از این ابهام ها درخصوص نمایندگی شرکت هاست که با پرسش مخاطبان و خریداران مواجه شده است. برخی دیگر از این پرسش ها به خود خودروها و مسائل کیفی و فنی آن مربوط می شود، بخش دیگری از ابهام ها را زمان تحویل و یا پیش فروش و درستی و غلط تشکیل می دهد.

پیش فروش یا سلف

به روشی که در حال حاضر قرار است خودروها به فروش بروند سلف گفته می شود. در سازوکار بورس کالا به پیش‌فروش‌هایی با موعد سه‌ماهه، سلف عادی و با موعد شش‌ماهه تا یک‌ساله سلف موازی استاندارد گفته می‌شود. این اوراق سلف به بورس کالا ابزار لازم و قانونی را برای پیگیری معاملات را می‌دهد. فروشنده در این شرایط پول کالا را دریافت و اقدام به تهیه آن می‌کند. با‌ این‌حال، بورس کالا از فروشنده نیز تضمین‌هایی دریافت می‌کند. اگر فروشنده موفق نشود طی مدتی که اعلام کرده است خودرو را تحویل دهد دو راه پیش روی خریدار است: یا با فروشنده به توافق می‌رسد و تا تحویل خودرو منتظر می‌ماند، یا می‌تواند از فروشنده شکایت کند و خسارت خود را دریافت کند. خریدار در این شرایط حتی می‌تواند معامله صورت‌گرفته را نیز ابطال کند. قیمتی هم که با آن معامله انجام شده ثابت می‌ماند و فروشنده نمی‌تواند بعداً با ذکر این دلیل که هزینه تأمین کالا بیش تر از آن چه پیش‌بینی می‌شد تمام شده است، قیمت را افزایش دهد.

بازی برد-برد واردات برای دولت

البته به نظر می رسد در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد، چراکه تورم انتظاری و روند افزایشی بازار به گونه ای است که در این شرایط هر دو طرف عرضه به نظر به سودآوری این معامله فکر می کنند. یعنی شرایطی که تصور می کنند این است که خودروهای وارداتی را با هر قیمتی که بخرند، سود کرده اند، اما در این میان، برنده اصلی دولت است، چراکه در فرآیند واردات ۱۵ درصد سود برای واردکننده در نظر گرفته است که شامل تمام موارد اعم از خدمات پس از فروش، گارانتی، توسعه شبکه و سود می شود. بنابراین برای دولت این بازی برد-برد محسوب می شود. در واقع، از همان بدو ورود خودرو به گمرکات کشور، درآمدزایی آغاز می شود. انواع و اقسام مالیات و عوارض بر قیمت اصلی اضافه می شود و پس از طی مسیرهای مختلف و پرداخت های متفاوت با قیمت پایه وارد بورس کالا می شوند. در این جا نیز برنده دولت است، یعنی مابه التفاوت قیمت پایه و قیمت نهایی به خزانه واریز می شود. در این میان، تنها مصرف کنندگان هستند که نام برند را می خرند، یعنی هنوز محصولی در کار نیست و قرار است سه تا ۶ ماه بعد تحویل بگیرند، این که با چه کیفیت و حالتی باشد، مهم نیست. در واقع، این گونه خرید و انتخاب محصول را شرایط تحمیل کرده است. نکته جالب این است که این بار از آب گل آلود بازار خودرو دولت با قلاب واردات حسابی ماهی خواهد گرفت.

۴.۱ امتیاز از ۲۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.