وزیر صمت و بازی با کلمات ؛ قرعه کشی حذف شد؟

حذف قرعه کشی برای خرید خودرو
حذف قرعه کشی برای خرید خودرو

در هفته گذشته سخن‌گوی وزارت صمت از حذف قرعه کشی برای خرید خودرو خبر داد، اما آیا واقعاً قرعه کشی حذف شده است؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

با شرایطی که برای بازار خودرو و قیمت های نجومی آن رقم خورد، به مرور قرعه کشی های فروش خودرو آغاز شد. با شروع فرآیند قرعه کشی ها، انتقادها به وزارت صمت روز به روز بیش تر شد و منتقدان، این نوع روش عرضه را بیش تر شبیه به لاتاری دانستند تا فرآیند خرید خودرو! انتقادها از فرآیند قرعه کشی از یک طرف و قیمت گذاری دستوری از طرف دیگر باعث شد روش عرضه در بورس کالا هم در کنار قرعه کشی استفاده شود. با استقبال خودروسازان از بورس کالا کم کم به نظر می رسید که فرآیند قرعه کشی کنار می رود، اما با جبهه گیری شورای رقابت، عملاً بورس کالا هم (که انتقادهای زیادی به آن وارد بود) به حاشیه رفت و هیچ وقت به تعداد عرضه دلخواه نرسید. اما حالا در آستانه سال جدید، وزارت صمت سرانجام خبر داد قرعه کشی حذف شده است و دیگر خبری از لاتاری خرید خودرو نیست! اما این ادعا تا چه حد درست است؟

مدیران 777 مدیران 777

وزارت صمت و بازی با کلمات

در فروش گسترده جدیدی که وزارت صمت طرح آن را رسانه ای کرد، همه مشتریان با بلوکه کردن مبلغ مورد نظر می توانند ثبت نام کنند و قطعاً به خودروی مورد نظر خود می رسند، اما زمان آن مشخص نیست. این یعنی ممکن است شما خودروی مورد نظر خود را ۳ ماهه تحویل بگیرید، اما این احتمال هم وجود دارد تا دو سال منتظر خودروی خود باشید. اکنون این پرسش پیش می آید که بر چه اساس زمان تحویل خودرو تعیین می شود؟ پاسخ ساده است: از مسیر قرعه کشی! جالب است که وزارت صمت در این طرح فروش اسمی از قرعه کشی نمی آورد، اما اساساً مهم ترین المان خرید یعنی زمان تحویل، به قرعه کشی بستگی دارد. این بازی با کلمات را پیش تر در روش عرضه وارداتی ها هم دیده بودیم. برای خودروهای وارداتی هم واژه اولویت بندی جایگزین قرعه کشی شده بود، اما همه می دانیم که قرعه کشی واژه مناسب تری برای این روش فروش است.

مهم ترین وعده وزیر عملی نشده است!

نخستین بار سال گذشته بود که وزیر صمت وعده حذف قرعه کشی را داد و براساس آن چه سخن‌گوی وزارت صمت می گوید، قرعه کشی پس از گذشت یک سال حذف شده است. جالب این جاست، در همین بازه زمانی که وزارت صمت ادعای حذف قرعه کشی را دارد، ایران خودرو شرایط فروش قرعه کشی چهار محصول را منتشر کرد. از این پارادوکس که بگذریم به این نکته می رسیم که وزارت صمت پس از حدود یک سال از وعده حذف قرعه کشی، واژه اولویت بندی را جایگزین قرعه کشی کرده است و این تعویض نام را در بوق و کرنا می کند. اکنون این پرسش پیش می آید که آیا نمایندگان مجلس قدرت تشخیص این جایگزینی نام را ندارند؟ آیا کمیسیون صنایع و معادن از درک این موضوع عاجز مانده که قرعه کشی حذف نشده است؟

بازار خودروی ما به اندازه ای بی در و پیکر شد که در سال گذشته مردم انواع و اقسام فروش را که در هیچ بازاری در دنیا نمی شد تجربه کرد، تجربه کردند. به نظر می رسد هم در مورد خودروهای وارداتی و هم در مورد این فروش گسترده اخیر، موضوع اصلاً ساماندهی بازار خودرو نیست، بلکه وزارت صمت و اقتصاد به صورت توأمان هدف جذب نقدینگی در حجم بسیار بالا را دنبال می کنند. به نظر نمی رسد این نوع عرضه بتواند بازار را کنترل کند. البته شاید در ماه های آینده شاهد ثبات بازار باشیم، اما دلیل اصلی ثبات فقط می تواند ثبات و یا کاهش نرخ ارز باشد و نه هیچ چیز دیگری. حتا اگر این روش فروش در نهایت بازار را کنترل کند، باز هم باید این نکته را شفاف گفت که قرعه کشی هنوز حذف نشده و با نامی دیگر در حال اجراست.

۲.۶ امتیاز از ۲۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.