با هم پراید 300 میلیونی را دیدیم!

پراید
پراید

این روزها قیمت خودروها آن چنان افزایش یافته است که ارزان ترین و قدیمی ترین پراید هم حدود ۵۰ میلیون آگهی می شود. این درحالی است که حقوق یک کارگر حدود ۶ میلیون است و او می بایست برای خریدن خسته ترین پراید ممکن حدود ۸ ماه به درآمدش دست نزند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

افزایش قیمت خودروها در چند سال اخیر به حدی بوده که بسیاری از خودروهای فرسوده و قدیمی که عمرشان به پایان رسیده و حالا زمان اسقاط‌شان است دوباره ارزشمند شده اند و با قیمت های گزافی معامله می شوند. برای مثال، بسیاری از پرایدهای قدیمی و مدل پایین که تقریباً هیچ جای سالمی در آن ها پیدا نمی شود، این روزها با قیمت های ۵۰ تا ۷۰ میلیون آگهی می شوند و به دلیل ارزان تر بودن‌شان نسبت به دیگر خودروهای بازار، احتمالاً به راحتی هم خرید و فروش می شوند.

اما از طرفی شاید خسته ترین پرایدها هم در مقایسه با دیگر خودروهای بازار قیمت خاصی نداشته باشند و ارزان به نظر بیایند، اما یک کارگر ساده با میانگین حقوق ماهی ۶ میلیون تومان می بایست زمان زیادی را صبر کند تا بتواند یکی از قدیمی ترین پرایدهای موجود در بازار را خریداری کند.

توجه داشته باشید که این امر خیلی خوش‌بینانه در نظر گرفته شد، زیرا هزینه مسکن، خورد و خوراک، پوشاک و … نیز هستند که همگی آن ها می توانند از میزان دریافتی یک کارگر کم کنند و با توجه به قیمت اقلام ذکرشده، صددرصد مبلغی برای پس انداز در انتهای ماه باقی نمی ماند.

پراید
پراید

به این ترتیب، با زیر و رو کردن آگهی ها اگر ارزان ترین پرایدی را که قابل خرید است ۵۰ میلیون تومان فرض کنیم، فردی که حقوق پایه یعنی ۶ میلیون تومان دریافت می کند، می بایست ۸ تا ۹ ماه صبر کند، به حقوقش دست نزند و هیچ خریدی نکند تا در نهایت بتواند ارزان ترین پراید موجود در بازار را خریداری کند. در این لحظه کار تمام نمی شود، زیرا خودرویی که در این بازار با ۵۰ میلیون تومان قابل خرید است حتماً مشکلات فنی و ظاهری زیادی دارد که حداقل نیاز است مشکلات فنی اش برطرف شوند تا تنها بتواند از پس یک سفر کوتاه درون شهری بربیاید.

پراید
پراید

ادامه این روند و رو به بالا بودن بازار خودرو می تواند بیش تر از پیش خودروهای بی کیفیت و غیراستاندارد را از قشر ضعیف جامعه دور کند و آن ها را حتا از داشتن یک پراید دهه هشتادی هم محروم کند. البته از طرفی دیگر می دانیم که قیمت یک پراید صفر با مدل ۹۹ نیز حدود ۳۰۰ میلیون است و این یعنی اگر فردی ماهی ۲۰ میلیون تومان هم درآمد داشته باشد، باید برای این که یک پراید صفر بخرد، حدود ۱۵ ماه هیچ خرجی نکند. به طور کلی می توان گفت، وضعیت موجود بازار خودرو اصلاً جالب نیست و موجب شده است بسیاری از افراد جامعه، بجای این که به راحتی بتوانند یک خودروی اقتصادی خریداری کنند، آرزوی آن را در سر بپرورانند و دائماً برای رسیدن به آن در تلاش باشند. در نهایت هم یک تورم همه رشته های یک نفر برای خرید خودروی مورد نظرش را پنبه کند.

۴.۵ امتیاز از ۱۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.