قطعی برق، بحران جدید تولید خودرو در ارگ جدید

قطعی برق، بحران جدید تولید خودرو در ارگ جدید
قطعی برق، بحران جدید تولید خودرو در ارگ جدید

به نظر می رسد بعد از کرونا و تحریم قرار نیست خودروسازان روی خوش ببینند. در حال حاضر قطعی برق، بحران جدید تولید خودرو در ارگ جدید بم شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی سال های اخیر خودروسازان به خصوص تولیدکنندگان بخش خصوصی با انواع و اقسام مشکلات مواجه شده اند. هر کدام از این مشکلات و چالش ها به شدت مانع از توسعه و پیشرفت آن ها شده است. برخی از این مانند ممنوعیت واردات و تحریم ها سراسری بوده و برخی دیگر منطقه ای است. مانند قطعی برق، مشکلی که هم اکنون گریبانگیر خودروسازان منطقه ارگ جدید بم شده است.

خودروسازان حاضر در این منطقه پس از عبور از گردنه تحریم ها، معوقات، پیامدهای آن و همچنین مصائب حاصل از کرونا در حال بازگشت به مسیر عادی بودند که با الزام در حضور سیستم یکپارچه تولید مواجه شدند. این الزام در حالی آن ها را مکلف و مقید به فروش در سیستم یکپارچه کرده است که بسیاری از آنان در حالت عادی هم فروش مناسبی داشتند و هم برای فروش برخی محصولات تسهیلات قرار داده بودند. آن ها برای فروش بیشتر و کسب سهم مناسب از بازار و همچنین بازگشت سرمایه برای سفارش گذاری مجدد، برنامه های ویژه و خاصی تدارک دیده بودند که راه حل وزارت صمت برای حذف قرعه کشی آن ها را به سمتی کشاند که هم اکنون هم برای فروش محصول با مشکل مواجه شده اند و هم برای تامین سرمایه مورد نیاز برای سفارش گذاری های مجدد با مشکل رو به رو شوند. در واقع تاکید وزارت صمت که بنا به دستور رئیس جمهور باید به مشکل قرعه کشی در سایپا و ایران خودرو می پرداخت، آن ها را درگیر خود کرده است. اما این تنها مشکل آنان نیست. به بیان دیگر آن ها در حالی که خود را آماده و مهیا برای عبور و کنار آمدن با این الزام می کردند، مشکل دیگری به وجود آمده است که در صورت تداوم می تواند تمام اهداف و برنامه ریزی های تولید آنان را مختل کند.

بنابراین گزارش، قطعی برق در منطقه ارگ جدید باعث شده است که نه تنها ساعات کاری تغییر کنند، بلکه موجب شده است که خودروسازان حاضر در این منطقه شیفت های کاری خود را نیز کم کنند. این مشکل باعث شده است که خودروسازان حاضر در ارگ جدید علاوه بر کاهش سیفت، ساعات کاری را نیز تغییر بدهند. یعنی نه تنها آن ها در حال حاضر در یک شیفت کار می کنند، بلکه ساعت کاری از حالت عادی خارج شده است. یعنی تولید خودرو در ارگ جدید به ۴ بامداد تا ۱۱ صبح محدود شده است. البته در این شرایط نیز باز هم آن ها با مشکل دیگری همراه هستند، کاهش ولتاژ. چرا که بیشترین برق مصرفی در کارخانه های تولید خودرو به تولید بدنه مرتبط می شود. یعنی گان جوشکاری بدنه برق بسیار زیادی نیاز دارد و افت ولتاژ باعث خواهد شد که عملا آن ها کاری از پیش نبرد. در واقع این مساله باعث می شود نیروهای کاری که در یک پیک غیر عادی مشغول به کار شده اند، در صورت افت ولتاژ نتوانند به امر تولید پرداخته و در عمل کاری از پیش نخواهد رفت. به بیان ساده هم قطعی برق و هم افت ولتاژ در این منطقه علاوه بر کاهش شیفت کاری، باعث اختلال در همان شیف غیر عادی نیز شده است. در صورت ادامه دار شدن این وضعیت به طور طبیعی و نرمال با کاهش تولید و در نتیجه با عدم تحویل به موقع از سوی این خودروسازان همراه خواهیم شد. ساده تر اینکه خودروسازان حاضر در این منطقه باید تاوان و خسارت هایی را بپردازند که باز هم خودشان در به وجود آوردن آن سهم و تقصیری ندارند. اما بر اساس قانون آن ها موظف هستند که در صورت تاخیر جریمه بپردازند و در صورت افزایش اعتراضات و انتقادها نیز باز هم باید پاسخگوی نهادهای قضایی شوند. به نظر می رسد که دراین میان پیش از آنکه این چرخه معیوب که یکبار به دلیل تحریم ها تکرار شود، وزارت صمت باید به سرعت در پی حل مشکل این خودروسازان باشد. چرا که قطعی برق و افت ولتاژ  به خودروسازان ربطی ندارد. ولی گویا قرار است که در آینده نه چندان دور چوب این بی تدبیری بر تن آنان بنشیند.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

*عکس جنبه تزئینی دارد

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.