پژو 207 بورسی هم سر موعد تحویل داده نشد

پژو 207 بورسی
پژو ۲۰۷ بورسی

پیش تر، خبری در مورد تأخیر در تحویل دنا پلاس های بورسی منتشر کردیم و حالا اطلاعات جدید از مخاطبان اسب بخار نشان می دهد که پژو ۲۰۷های بورسی هم سر موعد تحویل نشده اند.

مدیران 777 مدیران 777

یکی از عرضه های ایران خودرو در بورس کالا مربوط به فروش خودروهای تارا دنده دستی، پژو ۲۰۷ دنده دستی (سقف فلز) و پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف فلز بود، که براساس آن قرار بود خودروهای عرضه شده در بورس کالا تا تاریخ ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ تحویل مشتریان گردد، اما حالا یکی از مشتریان بورس کالا که خریدار پژو ۲۰۷ اتوماتیک از طریق این درگاه بوده است با ارسال مستندات خود از عدم تحویل خودرو در موعد مقرر می گوید. البته این روزها، تأخیر در تحویل خودرو به امری عادی برای دو خودروساز بزرگ کشور ما تبدیل شده است، اما قرار بود عرضه در بورس کالا چنین چالش هایی نداشته باشد و اصلاً به همین دلیل بود که مشتری حاضر می شد برای خودرو مبلغی بسیار بالاتر از قیمت کارخانه پرداخت کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

ایران خودرو و عملکرد ضعیف در عرضه های بورسی

روش عرضه در بورس کالا برای خودروسازان بسیار خوشایند بود، چراکه آن ها می توانستند محصول خود را با قیمتی بالاتر از قیمت دستوری کارخانه بفروشند و اختلاف قیمت بازار و کارخانه را به جای دلال به خود اختصاص دهند. همین باعث شد خودروسازان با تعداد بالا به عرضه های بورسی بیایند و محصولات مختلف را با این روش به‌فروش برسانند. قیمت بالا در این فروش باعث می شد جنس مشتریان بورسی به مصرف کننده واقعی نزدیک تر باشد و احتمال سوداگری و دلال بازی در این نوع عرضه به مراتب پایین تر از دیگر روش های فروش بود. نکته مهم این است که بورس کالا مدعی بود که از خودروسازان ضمانت های سنگین دریافت کرده است تا خودروساز به‌موقع تعهدات خود را انجام دهد و برای دیرکرد جریمه های سنگین در نظر گرفته شد تا مشتری متضرر نشود. این رویکرد بورس کالا به نحوی رسانه ای شد که برای مردم تصوری شکل گرفت که خودروساز، خودروهای بورسی را به احتمال زیاد زودتر از موعد تحویل می دهد و احتمال تأخیر تقریباً صفر است. همین باعث شد مشتریانی که از جنس مصرف کننده واقعی بودند خیلی راحت این روش فروش را انتخاب کنند و روی تحویل خودرو در موعد مقرر حساب باز کرده باشند. اما ایران خودرو بعد از دنا پلاس های بورسی حالا پژو ۲۰۷های بورسی را با تأخیر تحویل می دهد تا نشان دهد آبی های جاده مخصوص در این نوع عرضه هم ناتوان بوده اند و عملاً در این روش فروش شکست خورده اند. این عملکرد باعث عدم اطمینان مردم به بورس کالا هم می شود که البته انگار دیگر خبری از عرضه خودرو در بورس کالا نخواهد بود.

نحوه محاسبه جریمه تأخیر بورسی ها به چه صورت است؟

براساس قراردادهای بورسی و در قسمت تعهدات شرکت ذکر شده است: چنانچه خودرو در موعد مقرر تحویل نگردد، برای مدت تأخیر مطابق قوانین و ضوابط حاکم در بورس کالا خسارتی معادل ۲۵ درصد (بیست و پنج صدم درصد) روزانه به مبلغ پرداختی به بورس (قیمت برنده) تعلق می گیرد. بر این اساس، ایران خودرو و یا هر خودروساز دیگری که در فروش های بورسی تأخیر داشته باشد باید این مبلغ را به صورت روزانه محاسبه و پرداخت کند. البته این جریمه برای مشتریان آن چنان راضی کننده نیست، اما به هرحال، آن ها قرارداد بورسی را با این شرایط امضا کرده اند. این را در نظر داشته باشید که مشتریان خودرو این روزها هزینه های بیش تری را تحت عنوان مابه التفاوت (مالیات، هزینه بیمه و آپشن های اجباری جدید) پرداخت می کنند و برای ۲۰۷ اتوماتیک سقف فلزی این هزینه حدود ۲۷ میلیون تومان شده است. این یعنی مشتری از همه نظر تحت فشار بوده و متحمل هزینه های زیادی شده است و حالا باید با تأخیر در تحویل هم مواجه باشد.

در حال حاضر، هم ایران خودرو و هم سایپا، در انواع فروش تأخیر دارند و این یعنی چالش هایی در تولید وجود دارد. با این روند مشخص نیست وزارت صمت برای عرضه های جدید در سامانه یکپارچه چه برنامه ای دارد. اگر روند به همین شکل باشد قطعاً فروش در سامانه یکپارچه هم مشکل تأخیر خواهد داشت.

۵ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.