دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو ؛ تعیین قیمت ها توسط سازمان حمایت

دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو
دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو

دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مصوب جلسه ۵۴۳ شورای رقابت به وزارت صمت ابلاغ شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از همشهری آنلاین، اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری در جلسه ۵۴۳ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ شورای رقابت انجام و این مصوبه به وزارت صنعت ابلاغ شد.

متن جدید دستورالعمل خودرو به شرح زیر است:

-از مقدمه عبارت «در کارگروه خودرو» حذف می‌گردد.

-بند ۱-۱ ماده ۱ که به شرح «کارگروه خودرو: موضوع مصوبه ۵۳۳ شورای رقابت مورخ ۱۰/۱۰/۱۴۰۱» است، حذف می‌گردد.

-بند ۳-۱ ذیل ماده ۳ به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:«مبنای تنظیم قیمت خودرو، بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود و به وزارت صمت اعلام می‌گردد. وزارت صمت قیمت‌ها را با رعایت مفاد این دستورالعمل به خودروسازان ابلاغ می‌نماید و این قیمت‌ها برای عرضه‌کننده خودرو لازم الاجراست.»

-بند ۳-۲ ذیل ماده ۳ و تبصره آن به شرح ذیل اصلاح می‌گردد: «با هدف نهادینه‌سازی فضای رقابتی برای هر خودرو، بر اساس قیمت حداقل سه خودروی خارجی هم‌رده از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد، قیمتی به‌عنوان قیمت پایه رقابتی توسط وزات صمت استخراج و اعلام می‌شود. وزارت مذکور می‌تواند نسبت به استفاده از ظرفیت نهادهای حرفه‌ای داخلی و حسب مورد، مراجع خارجی معتبر جهت تعیین ملاک‌های مقایسه استفاده نماید.

تبصره- عرضه‌کننده خودرو می‌تواند خودروهای هم‌رده محصولات خود در بازار جهانی را به وزارت صمت پیشنهاد کند.»

-بند ۳-۵ ذیل ماده ۳ به شرح ذیل اصلاح می‌گردد: «چنانچه قیمت محاسبه شده در بند ۳-۱ از منظر رده بندی با موضوع بند ۳-۴ در رده های A تا G انطباق یابد توسط وزارت صمت اعلام می‌گردد.»

-بند ۳-۶ ذیل ماده ۳ به شرح ذیل اصلاح می گردد: «وزارت صمت برچسب رقابت‌پذیری هر خودرو را مطابق با روش فوق الذکر به صورت شفاف اطلاع‌رسانی می‌نماید.»

-بند ۳-۷ ذیل ماده ۳ به شرح ذیل اصلاح می گردد: «در خصوص خودروهای جدید، ضوابط و معیارهای آن توسط وزارت صمت تعریف و مشخص و به سازمان حمایت اعلام می‌شود.»

-تبصره ۱ ماده ۴ حذف می‌گردد.
– بند ۱ و دو تبصره ذیل آن و بند ۲ و بند ۳ ماده ۵ به ترتیب ذیل اصلاح می‌گردند:
۱- تولیدکنندگان خودرو (اعم از تولید داخلی و مونتاژی) موظفند در ابتدای هر سال برنامه تولید را به تفکیک ماه به شورای رقابت و وزارت صمت اعلام نمایند.

تبصره ۱: وزارت صمت میزان تحقق برنامه تولید را به صورت مستمر پایش کرده و در صورت عدم تحقق، راهکارهای پیشنهادی رفع مشکلات و چالش‌های مسیر تحقق برنامه تولید را به شورای رقابت اعلام می‌نماید.

تبصره ۲: سازمان حمایت به طور مستمر وضعیت عرضه و تعهدات تولیدکنندگان خودرو را پایش و گزارش آن را به شورای رقابت ارایه می‌نماید.
۲- به منظور بهبود رقابت‌پذیری و تنظیم عرضه خودرو، شورای رقابت با همکاری وزارت صمت، سالانه میزان و نوع واردات خودرو را به مراجع ذی‌ربط پیشنهاد می‌نماید.
۳- هر گونه تغییر قیمت خودرو ناشی از نصب آپشن یا قطعات که اجباری (و براساس الزامات قانونی) نباشند، پس از تأیید وزارت صمت به سازمان حمایت اعلام و اثر قیمتی آن جهت تأیید و ابلاغ به وزارت صمت اعلام گردد.

-شماره ماده ۷ مصوب جلسه ۶۳۲ به ماده ۶ تغییر می کند و شماره ماده ۶ سابق به شماره ۷ تغییر می‌کند.

-ماده ۸، به شرح ذیل به دستورالعمل اضافه می گردد: «این دستورالعمل در جلسه شماره ۵۴۳ مورخ ۱۱/۱۱/۱۴۰۱ شورای رقابت مصوب و طی جلسات شماره ۵۷۱، ۶۱۴، ۶۳۰ ، ۶۳۲ ، ۶۳۳ شورای رقابت و رأی ۰۲-۱۲۷-ه ت هیئت تجدیدنظر، اصلاح گردید که شامل هشت ماده و۱۰ تبصره می‌باشد.»

متن دستورالعمل جدید بازار خودرو را از اینجا دریافت کنید.

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.