نمایشگاه روایت خدمت ؛ خبردرمانی خودرویی خسته کننده

نمایشگاه روایت خدمت
نمایشگاه روایت خدمت

با توجه به شرایط نابه‌سامان بازار و بلاتکلیفی صنعت خودروسازی، برگزاری نمایشگاه روایت خدمت؛ وعده وفا را می توان بخش دیگری از سریال بی محتوا و تکراری خبردرمانی خودرویی دانست که به شدت خسته کننده شده است.

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی دو سالی که از عمر دولت سیزدهم گذشته است، هنوز هیچ یک از وعده های خودرویی دولت محقق نشده است. همچنان بخش های زیادی از هشت فرمان اسفند ۱۴۰۰ رئیسی بدون توجه مانده و اجرایی نشده است. شاید بتوانند با آمار بازی های تولید، سامانه یکپارچه فروش، افزایش کیفیت و ارزش گذاری دو غول جاده مخصوص نفر اول کابینه را فریب بدهند، اما واقعیت چیز دیگری است.

به بیان ساده، طی دو سال اخیر، همچنان کیفیت به رغم گزارش هایی دور از چشم مردم منتشر می شود، به نقطه مطلوب نرسیده است. هر چند خودروسازان مدعی بالا بردن سطح کیفی خودر‌وهای تولید داخل هستند؛ اما در نگاه اول، عدم استحکام خودر‌وهای تولید داخل و فرو رفتن بدنه آن ها با کوچک ترین فشار به روشنی پوچ بودن این ادعا را ثابت می کند.

طی این مدت قیمت ها نه تنها کاهش پیدا نکرده است، بلکه در مقاطعی به سرعت افزایش هم پیدا کرد. حتا سامانه درمانی و فروش فردایی خودرو هم نتوانست ترمز افزایش قیمت ها را بکشد. در این میان، دولت و حاکمیت اقتصادی باید سپاس‌گزار قیمت بازی شورای رقابت با محصولات مونتاژی و همزمانی سرعت گرفتن حرکت واردات خودر‌وهای دست دوم باشند. از یک سو، انتشار فهرست قیمت خودروهای مونتاژی در اواسط دومین ماه سال و عدم پذیرش و اعتراض خودروسازان و واکنش های مردم و از سوی دیگر، در باغ سبز واردات، تمام تقاضاهای بالقوه را حبس کرد و مانع از بالفعل شدن و در نتیجه، افزایش فشار تقاضا و قیمت ها شد.

در هر حال، حاکمیت اقتصادی تا امروز موفق شده است با این گونه بازی ها و خبردرمانی بازار را در حالت سکون نگه دارد. به بیان دیگر، دولت بنا به دلایل متعدد تاکنون موفق به کنترل بازار به نحو دلخواه نشده است. برای دولت دست یابی و یا ساختن بازاری که در آن خبری از دلالی و رانت و تقاضاهای سفته‌محور نباشد به یک آرزوی دست نیافتنی بدل شده است. در مقابل، به جای شفافیت و هموار کردن مسیری که صنعت خودروسازی کشور را به نقطه امروز رسانده است، سعی می کنند به روش های مختلف مردم را سرگرم کنند و نسبت به آینده امیدوار نگه دارند.

البته امیدواری خوب است، اما به شرطی که مبتنی بر واقعیت و یا فراهم بودن شرایط تحقق آن باشد. در این وضعیت، وزارت صمت از مدت ها پیش، یعنی دوران فاطمی امین، به طرز اعجاب آوری ظرفیت های جدید در خبردرمانی با  واردات خودرو به وجود آورد.

وزارت صمت وی از هر فرصت و ظرفیتی برای آرام نشان دادن اوضاع استفاده می کرد، اما برخلاف آن چه می خواستند بازار مسیر دیگری را طی می کرد. به روایتی، بازار ایران خودرو و سایپا نیست که به دستور مقامات ارشد حرکت کند. راه و رسم خود را دارد. راه و رسمی که مبتنی بر واقعیات اقتصاد و خودروسازی کشور بنا شده است. بعد از فاطمی امین نیز مسیر بازار همان است، اما چشم انتظاری و تشنه نگه داشتن مصرف کنندگان باعث شده است که فعلاً از تحرک و دادوستدهای گرم و فراوان اثری نباشد.

در این شرایط به نظر می رسد نه تنها وزیر صمت جدید، بلکه دولت نیز به جای پرداختن به اصل ماجرا، خبردرمانی و تبلیغ‌بازی را در دستور کار قرار داده اند. نمایشگاه روایت خدمت؛ وعده وفا نیز از همین جنس است، چراکه خودر‌وهای به نمایش درآمده تازگی ندارند و پیش تر برای تولید محتوای مثبت از آن بهره برده اند.

با این حال، همچنان این پرسش مطرح است که آیا واقعاً دولت و وزارت صمت برای برون صنعت خودروسازی کشور از وضعیت فعلی واقعاً برنامه یا راهکاری دارند؟ البته منظور از برنامه فروش در سامانه‌ یکپارچه یا عدم تخصیص ارز به خودروسازان و امثال این ها نیست، منظور راهکاری واقعی، عملی و مبتنی بر حقیقت های امروز صنعت است که قابلیت اجرا و تحقق داشته باشد.

آیا واقعاً برگزاری نمایشگاه با محوریت روایت خدمات و دستاوردهای دو ساله دولت مردمی آیا توهین به ملت تلقی نمی شود؟ آیا قیمت ها کاهش یافته است؟ آیا برای بخش عمده ای از جامعه شرایط خرید و دسترسی به خودرو تغییر کرده و آسان شده است؟ آیا تاکنون بیلبورد درمانی های متعدد اثربخش بوده است؟

البته کسی منکر تلاش و زحمات صورت گرفته نیست، اما با توجه به بی نتیجه و بی اثر بودن به نظر می رسد که یا شیوه ها و راهکارها اشتباه است و یا افراد اشتباه می خواهند مشکل صنعت خودروسازی کشور را حل کنند؟

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.