خدمات پس از فروش خودروهای برقی شهرداری نهایی نشده است

خودروهای برقی شهرداری
خودروهای برقی شهرداری

شهرداری تهران پابه‌پای یازده شرکت دیگر عمل کرده و قرار است ۲۷۵۰۰ دستگاه خودروی برقی وارد کند، اما خدمات پس از فروش خودروهای برقی شهرداری نهایی نشده است و همچنان در حال مذاکره هستند.

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، شهرداری تهران به منظور نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی برنامه های وسیع و گسترده ای را در دستور کار قرار داده است. تمرکز عمده این نهاد روی خودروهای برقی است. شهردار تهران طی دو سفر به چین برای تحقق این خواسته سفارش گذاری های زیادی انجام داده است، که از جمله آن می توان به واردات ۱۰هزار ون و ۲۷۵۰۰ خودروی برقی اشاره کرد. شهردار تهران در حالی برای خرید این خودروها قرارداد منعقد کرد که از یک سو، نحوه خرید خودروهای سواری با ابهام هایی همراه و از سوی دیگر، خرید اتوبوس از چین با گلایه تولید داخلی مواجه شد.

البته زاکانی با اشاره به محرمانه بودن قرارداد خرید سواری از طرف چین توضیحات کافی ارائه نکرد. با این حال، از نظر وی، تولیدکنندگان داخلی نتوانسته اند به موقع تعهدات خود را ایفا کنند. با این حال، اتوبوس سازان داخلی نظر دیگری دارند.

بیش‌تر بخوانید: پاسخ اتوبوس سازان ایران از شیراز به شهردار تهران

اما خدمات پس از فروش خودروهای برقی خارج از بحث و حاشیه های نحوه خرید به عنوان یک دغدغه مطرح است. در همین رابطه، شهردار تهران در پاسخ به این که تأمین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش ۲۷۵۰۰ دستگاه خودروهای برقی‌ای که شهرداری تهران وارد می کند، توضیح داد: «در واقع، ۵۵ هزار تاکسی تعهد خود مجموعه برای نوسازی تاکسی‌هاست. ۲۷۵۰۰ دستگاه از این‌ها را یازده شرکت خودروسازی دارند زحمت می‌کشند، ۲۷۵۰۰ دستگاه از این‌ها را هم خود مجموعه‌های شهرداری انجام می دهد.

مجموعه‌های شهرداری از طریق صندوق ذخیره‌اش ناظر به موضوع خدمات پس از فروش با همکاری شرکت‌های چینی و شرکت‌های خودروسازی داخلی دست به این کار خواهد زد. بنابراین الان در انتخاب آن شرکت در حال تحقیق هستند. نمونه‌ها آمده است. در فاصله‌ رسیدن محموله های اصلی در ماه‌های آینده، آن شرکت‌ها هم انتخاب و این خدمات داده خواهد شد، اما اصل پشتیبانی‌اش برای تضمین تأمین قطعات توسط شرکت چینی است.»

علیرضا زاکانی همچنین درخصوص گلایه اتوبوس سازان داخلی تصریح کرد: «شهرداری تهران دقیقاً ۳۲۵۵ دستگاه اتوبوس داخلی سفارش داد که از عهده  ۵۰۰ دستگاه آن سفارش برنیامدند. این در حالی بود که شهرداری ۳۰۰-۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده بود، اما نتوانستند تأمین کنند، بنابراین این تعداد از سبد سفارش کاسته و به عدد ۲۷۵۵ دستگاه رسیدیم. این عدد شامل قرار داد با خودروسازان مختلف داخلی است، همچنین ۵۰۰ دستگاه آن برقی است.»

وی در خصوص روش پرداخت به تأمین کنندگان داخلی نیز گفت: «با خودروسازان داخلی رویه ما این است که ۲۵ درصد را نقد می‌دهیم در ابتدا، ۲۵ درصد را مِلک می‌دهیم، ۵۰ درصد را تسهیلات می‌دهیم. چون بخش‌هایی از این دیون گذشته بانکی خودمان را که ۲۰ سال انباشت شده بود، داریم با بانک‌ها تسویه می‌کنیم و مابه‌ازای آن ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تسهیلات می‌دهیم. این تسهیلات را در حمل و نقل عمومی آوردیم. تا الان برخی از این شرکت‌ها که هم مِلک‌شان را گرفتند، هم پول نقدشان را گرفتند و هم در حین تحویل اتوبوس، آن تسهیلات‌شان را هم دریافت می‌کنند. این مسیر در سال ۱۴۰۳ ادامه پیدا می‌کند. یک بخشی هم تا مردادماه سال آینده وارد خطوط ما می‌شود و چهره شهر را تغییر خواهد داد. عمده  بخش واردات خارجی‌ نیز تا قبل از دهه فجر وارد خطوط خواهد شد.»

شهردار تهران همچنین در خصوص این که آیا امکان واگذاری تاکسی برقی با تسهیلات بدون کارمزد وجود نداشت نیز گفت: «آن‌که برای خودروهای برقی وجود دارد، عملاً ماده ۱۲ است که می‌آید به ازای صرفه‌جویی انرژی، پول را پرداخت می‌کند و حدود شاید ۴۵ تا ۵۰ درصد پول خودرو هم آن‌جا داده خواهد شد. چون قانون یک امر پیشینی را برای تسهیلات ماده ۱۲در نظر نگرفته بود، بنابراین ما از ماه‌ها قبل دنبال کردیم که این تسهیلات به صورت تسهیلات پیشینی تبدیل شود. تا وقتی هم که آن محقق شود، این تسهیلات  ۶ درصدی  به دوستان عزیز داده می‌شود،  اگر آن منشأ (تسهیلات ماده ۱۲) هم بیاید گره از زندگی رانندگان عزیز باز خواهد کرد و اساساً قیمت‌ها می‌شکند و به نصف تقلیل پیدا می‌کند.»

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.