سیستم تعلیق مک فرسون یا دابل ویشبون؛ کدام بهتر است؟

سیستم تعلیق مک فرسون و دابل ویشبون
سیستم تعلیق مک فرسون و دابل ویشبون

هر کدام از سیستم های تعلیق مک فرسون (MacPherson) و دابل ویشبون (Double Wishbone) ویژگی های مخصوص به خود را دارند که آن ها را از همدیگر متمایز می کند و موجب می شود هر کدام از آن ها در برخی خودروها مناسب باشند و در برخی دیگر نه.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

همه خودروها از بخش های اصلی سیستم تعلیق و فرمان پذیری، پیشرانه و انتقال قدرت، شاسی و بدنه و بخش های برقی و الکترونیکی تشکیل شده اند. همه این بخش ها دارای انواع مختلفی هستند که سازنده یک خودرو با انتخاب گزینه مورد نیاز خود از بین تنوع موجود سعی می کند بهترین محصول را تولید کند. یکی از بخش هایی که دارای تنوع است و باید از میان تنوع موجود یکی را متناسب با نیاز خودرو برگزید، سیستم تعلیق خودروست.

سیستم تعلیق (Suspension System) چیست؟

سیستم تعلیق مولتی لینک
سیستم تعلیق مولتی لینک

سیستم تعلیق همه خودروها از چند بخش مهم فنر، کمک فنر یا دمپر (Shock Absorber) و میله های ارتباطی (Linkages) تشکیل می شود. تمام این بخش ها با هم متصل می شوند و در نهایت، بر حسب نوع خودرو، اتاق یا شاسی را به چرخ ها متصل می کنند.

سیستم تعلیق مک فرسون (MacPherson) چه ویژگی هایی دارد؟

سیستم تعلیق مک فرسون
سیستم تعلیق مک فرسون

این سیستم نسبت به تعلیق دابل ویشبون بسیار ساده تر است و اجزای تشکیل دهنده آن عبارتند از سگ دست (Steering Knuckle)، طبق زیرین (Lower Control Arm)، فنر و کمک فنر یا دمپر (Shock Absorber). این بخش ها به هم متصل می شود و تشکیل یک سیستم تعلیق نسبتاً ساده و ارزان قیمت را می دهند. عملکرد خوب و همچنین ارزان بودن این سیستم تعلیق موجب شد از آن در بسیاری از خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت مانند پراید استفاده شود.

حتماً بخوانید: سیستم زیربندی مک فرسون چه گونه کار می کند؟ + تاریخچه

مزایای سیستم تعلیق مک فرسون (MacPherson)

۱. ارزان بودن طراحی و ساخت

یکی از مزیت های مهم این سیستم ارزان بودن طراحی و ساخت آن است که این ویژگی موجب می شود از سیستم تعلیق مک فرسون (MacPherson) در بسیاری از خودروها استفاده شود. به کارگیری این سیستم تعلیق به حدی گسترده است که ممکن است خودروهای فوق اقتصادی تا خودروهای بسیار گران قیمت از آن بهره ببرند.

۲. سبکی کل مجموعه

به علت به کارگیری قطعات کم تر در این سیستم تعلیق وزن کلی آن پایین می آید و این ویژگی موجب می شود اینرسی بالا مانع از شتاب‌گیری نشود و خودرو بتواند راحت تر شتاب‌گیری کند.

۳. اشغال فضای کم

قطعات به کاررفته در این سیستم تعلیق کم است و این قضیه موجب می شود مجموعه کلی، فضای کم تری را اشغال کند. به همین دلیل، از این سیستم تعلیق بیش تر در جلوی خودروهای دیفرانسیل جلو استفاده می شود تا فضای کافی برای عبور پلوس ها وجود داشته باشد.

معایب سیستم تعلیق مک فرسون (MacPherson)

۱. نیاز به فضای عمودی بیش تر

در این سیستم تعلیق، فنر و کمک فنر به صورت عمودی قرار می گیرند و این قضیه موجب می شود هم به فضای عمودی بیش تری نسبت به دابل ویشبون (Double Wishbone) نیاز باشد و هم برای تغییر در ارتفاع خودرو با محدودیت مواجه شویم.

۲. فرمان پذیری ضعیف تر نسبت به دابل ویشبون

در سیستم مک فرسون، کمک و فنر مستقیماً به اتاق خودرو نصب می شوند، به این علت در پیچ های شدید، زاویه کمبر (Camber) چرخ ها تغییر می کند و در نهایت، میزان چسبندگی تایرها کم می شود. در نتیجه کاهش میزان چسبندگی، فرمان پذیری خودرو نیز افت می کند.

سیستم تعلیق دابل ویشبون (Double Wishbone) یا دوجناغی چه ویژگی هایی دارد؟

سیستم تعلیق دابل ویشبون
سیستم تعلیق دابل ویشبون

تعلیق دابل ویشبون نوع پیشرفته و تکامل یافته مک فرسون است. در این سیستم تعلیق به جای یک طبق ( Contro Arm) یا ویشبون، از دو طبق استفاده می شود که یکی در پایین سگ دست (Steering Knuckle) و دیگری در بالای آن قرار می گیرد و به کارگیری دو طبق موجب می شود بازه جابه‌جایی های این سیستم تعلیق نسبت به مک فرسون بیش تر شود. در کنار طبق های به کاررفته، کمک (دمپر) و فنر نیز به صورت موازی نصب می شوند تا بتوانند جابه‌جایی های عمودی چرخ ها را کنترل کنند.

حتماً بخوانید: نحوه کار سگ دست، علائم خرابی آن و راه های تشخیص خرابی

مزایای سیستم تعلیق دابل ویشبون

۱. سواری نرم تر نسبت به مک فرسون

یکی از مزایای مهم این سیستم این است که امکان راحتی و آسایش بیش تری را برای راننده و سرنشینان فراهم می کند. این اختلاف بیش تر در مسیرهای پر دست انداز مشخص می شود و می توان تفاوت را احساس کرد.

۲. به هم نخوردن میزان فرمان در طولانی مدت

یکی دیگر از مزایای مهم این سیستم این است که زوایای مهم در آن، حتا در صورت عبور از مسیرهای ناهموار، دست‌خوش تغییر نمی شوند و به همین دلیل، تنظیم فرمان آن در فواصل زمانی طولانی تری به هم می ریزد.

حتماً بخوانید: علت به هم خوردن تنظیم فرمان خودرو چیست؟

۳. قابلیت تنظیم زوایای مهم توسط مکانیک

در سیستم تعلیق مک فرسون تنها این قابلیت وجود دارد که بتوان زاویه تو (Toe) را تغییر داد، اما در سیستم تعلیق دابل ویشبون امکان تغییر در هر سه زاویه مهم وجود دارد تا راننده بتواند خودروی خود را مطابق نیاز و خواسته اش دربیاورد.

۴. عدم نیاز به ارتفاع زیاد

از آن جایی که کمک فنر در این سیستم تعلیق به طبق زیرین متصل می شود، بنابراین ارتفاع کلی خودرو نسبت به دیگر سیستم های تعلیق که در آن ها کمک فنر به سگ دست وصل می شود پایین تر می آید.

۵. هندلینگ بهتر

هنگام پیچیدن با خودروهایی که این سیستم تعلیق را دارند، زاویه کمبر منفی ایجاد می شود و به همین دلیل، چسبندگی و هندلینگ خودرو در پیچ ها با این سیستم تعلیق بهتر می شود.

معایب سیستم تعلیق دابل ویشبون

۱. گران بودن

یکی از بزرگ ترین معایب این سیستم گران بودن آن به دلیل بیش تر بودن قطعات به کاررفته در آن است. به همین دلیل است که از این نوع سیستم تعلیق در خودروهای نسبتاً گران قیمت استفاده می شود.

۲. اشغال فضا و وزن بالا

به علت تعداد بالای قطعات به کاررفته در این سیستم تعلیق، هم وزن کلی مجموعه بالا می رود و هم فضای اشغال شده توسط آن بیش تر می شود.

نتیجه گیری

با توجه به ویژگی های گفته شده از هر دو سیستم تعلیق می توان گفت که سیستم تعلیق مک فرسون برای خودروهای اقتصادی و کوچک دیفرانسیل جلو که اغلب آن ها کم مصرف اند بسیار مناسب است، زیرا مک فرسون هم ساده تر است و هم این که هزینه طراحی و تولید پایین تری نیز دارد، از طرفی، عملکرد آن برای چنین خودروهایی مناسب و راضی کننده است.

اما برای خودروهای پرقدرت، آفرودی و لوکس از سیستم تعلیق دوجناغی یا دابل ویشبون استفاده می شود، زیرا این سیستم تعلیق تحت فشار و قدرت بالای این دسته از خودروها دوام می آورند و عملکرد خوبی از خود نشان می دهند.

بنابراین اگر خودروی شما مجهز به سیستم تعلیق مک فرسون است به معنی ضعف خودروی شما نیست، شاید مک فرسون با توجه به کارایی و توان خودروی شما عملکرد خوبی را از خود نشان دهد و از طرفی دیگر، به کارگیری دابل ویشبون برای خودروی شما امکان پذیر نباشد.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

سیستم تعلیق مک فرسون (MacPherson) چه ویژگی هایی دارد؟

این سیستم نسبت به تعلیق دابل ویشبون بسیار ساده تر است و اجزای تشکیل دهنده آن عبارتند از سگ دست (Steering Knuckle)، طبق زیرین (Lower Control Arm)، فنر و کمک فنر یا دمپر (Shock Absorber). این بخش ها به هم متصل می شود و تشکیل یک سیستم تعلیق نسبتاً ساده و ارزان قیمت را می دهند.

سیستم تعلیق دابل ویشبون (Double Wishbone) یا دوجناغی چه ویژگی هایی دارد؟

سیستم تعلیق دابل ویشبون نوع تکامل یافته مک فرسون است. در این سیستم تعلیق به جای یک طبق، از دو طبق استفاده می شود که یکی در پایین سگ دست و دیگری در بالای آن قرار می گیرد و به کارگیری دو طبق موجب می شود بازه جابه‌جایی های این سیستم تعلیق نسبت به مک فرسون بیش تر شود.

در نتیجه کدام سیستم تعلیق بهتر است؟

اگر خودروی شما مجهز به سیستم تعلیق مک فرسون است به معنی ضعف خودروی شما نیست، شاید مک فرسون با توجه به کارایی و توان خودروی شما عملکرد خوبی را از خود نشان دهد و از طرفی دیگر، به کارگیری دابل ویشبون برای خودروی شما امکان پذیر نباشد.

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.