سامانه یکپارچه خودرو ؛ مأمور سر کار گذاشتن مردم

نقدینگی سامانه یکپارچه خودرو
نقدینگی سامانه یکپارچه خودرو

با توجه به اعلام نتایج قرعه کشی یا به تعبیر وارونه اولویت بندی، مشخص شد سامانه یکپارچه مأمور سر کار گذاشتن مردم بوده است، اما جمع آوری نقدینگی تنها هدف این سامانه بوده است؟

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، هر چند در ظاهر سامانه یکپارچه برای کنترل عرضه و مدیریت تقاضا علم شده است، اما به ظاهر اهداف دیگری برای آن تعریف شده که جمع آوری نقدینگی یکی از آنان است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

با توجه به حوادث و اتفاقاتی که در بازار خودرو طی ماه های اخیر رخ داده است نمی توان تمام آن را تصادفی دانست. در واقع، باور به  اتفاقی بودن این اتفاقات بسیار ساده لوحانه است.

هر چند از همان ابتدا هم بسیاری از کارشناسان مانند خودروسازان نسبت به این سامانه دیدگاه مثبتی نداشتند. با این حال، استقبال مردم از این طرح وزارت صمت را برای مرحله دوم بسیار امیدوارتر کرد،‌ اما همان طور که اشاره شد، این سامانه فقط برای سامان دادن به بازارخودرو علم نشده است. بازار خودرو با کاغذ کنترل نمی شود، بلکه عرضه های حجیم و مستمر است که می توان باعث خروج تقاضاهای مصرف از بازار شود.

اما حواث از همان ابتدای سال به گونه ای رقم خودرو که میزان ثبت نام ها درمرحله دوم بیش تر از اولین طرح فروش بود. با این دو طرح فشار تقاضا روی خوردوسازان بیش از پیش شد. البته خودروسازان بزرگ مدعی بودند که تا ۶ ماه تحویل ها انجام خواهد شد، اما به نظر ۶ ماه آنان با مردم متفاوت است. با این حال، سامانه یکپارچه توانسته است تا امروز مأموریت خودرو به درستی انجام بدهد.

آن گونه که به نظر می رسد، این سامانه غیر از جمع کردن نقدینگی و تشدید کردن موج انصراف های خودخواسته،  اصلی ترین وظیفه اش را به درستی ایفا کرده و تا روشن شدن تکلیف ها در باغ سبز را به مردم نشان داده است.

اما چرا همزمان سامانه چند وظیفه را عهده دار شده است؟ همان طور که بارها و بارها بیان شده، باید نقدینگی ها را به سمت خود جذب می کرده است تا بیش از پیش، بازار تحت تأثیر اخبار سیاسی با هجوم سرمایه های سرگردان مواجه نشود.

در این شرایط بدون تردید مسئولان و متولیان از توان و ظرفیت تولید خودرو در کشور بی خبر نبوده اند، اما باید این سرمایه ها را به بهانه های مختلف نگه می داشتند تا به سمت و سوی بازار خودرو و سایر بازارها کوچ نکنند. بنابراین گزاره بلوکه نگه داشتن را فعال کرده اند.

اعلام نتایج دور دوم طرح فروش نشان داد تا چه اندازه ظرفیت ها در پاسخ به تقاضا ها ناتوان هستند. با این حال، آیا قصد خراب کردن تولیدکنندگان پیش مردم بوده است؟

در واقع، تمام این بازی ها برای فریب دادن افکار عمومی بوده است. متولیان و مسئولان مرتبط و حتا افرادی که مستقیم و غیر مستقیم از واردات نو و کارکرده سهم می برند، هنوز به نتیجه نرسیده بودند. بنابراین برای این که بتوانند در خصوص تعرفه واردات و بده بستان ها به توافق برسند نیاز به زمان داشتند.

به بیان دیگر، آن ها به دنبال فرمول یا راهکاری بودند تا بتوانند علاوه بر تضمین فروش و بازارسازی برای خودروهای دست دوم، اهداف درآمدی در لایحه بودجه را نیز محقق کنند. حالا گویا توافق حاصل شده است. همزمان نرخ تعرفه های افزایش یافته ابلاغ و کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده تصویب می شود. پیش از آن به یک‌باره ۴ هزار خودرو پس از چند ماه سرگردانی ترخیص می شوند.

آیا این همزمانی ها نیز اتفاقی است؟ در واقع از همان اول حاکمیت حساب ویژه ای روی واردات خودرو باز کرده بود. به همین دلیل، فعالان سابقه دار را از دور بازی حذف کرد.

برای این کار بهانه مردم پسندی داشتند. به باور آن ها با توجه به ممنوعیت و محدودیت های ایجادشده، احتمال دارد که شرکت ها در حق مردم اجحاف کنند. بنابراین وزارت صمت خود سر رشته کار را در دست گرفت.

اما بر کسی پوشیده نیست که دولت به شدت دنبال جذابیت های درآمدی از محل واردات است. وارداتی که می تواند بخش دیگری از خواسته مخالفان خصوصی سازی را برآورده کند. این خودروهای در هر صورت با توجه به سابقه و اعتمادی و کششی که مردم دارند قطعاً انتخاب و گزینه اول خواهند بود.

بنابراین تولیدکنندگان داخلی غیر از غول های جاده مخصوص، برای رقابت با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهند شد. اما نکته قابل توجه این است که حکمرانی قصد دارند باز هم از اشتباه های و نقش خود در شکل گیری وضعیت امروز شانه خالی کرده و دیگران را قربانی کند. این بار قرعه به نام مونتاژکاران خودرده است. هر چند انتقادهایی به آنان نیز وارد است، اما این بار قرار است با واردات خودروهای دست دوم آن ها را نقره داغ کنند. هر چند در حال حاضر، مردم نسبت به آنان نگاه خوبی ندارند. با این حال، زمان ثابت خواهد کرد که باز هم از این طریق در جیب مردم دست خواهند برد باز هم به بهانه خودرو آن ها را قربانی کرده اند.

۴.۱ امتیاز از ۵۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.