ابهام جنجال آفرین ISQI برای انتخاب بهترین شرکت خدمات پس از فروش خودرو

ابهام رتبه بندی ISQI
ابهام رتبه بندی ISQI

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) براساس قوانین موجود در وزارت صمت، هر ساله شرکت های خدمات پس از فروش خودرو را ارزیابی و رتبه بندی می کند تا مشتریان بتوانند بهترین ها را در این زمینه شناسایی کنند و شرکت هایی هم که از امتیازهای کافی برخوردار نیستند، شرایط خدمات دهی خود را بهبود بخشند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در ارزیابی امسال ISQI، شرکت های منتخب در سه گرید ارزیابی شده اند، اما ISQI این گریدبندی را با عنوان رتبه اعلام کرده است که به همین دلیل چند شرکت در هر رتبه قرار گرفته اند، ابهامی که ممکن است باعث سردرگمی خدمات دهندگان و مشتریان شود.

براساس اعلام ISQI، شرکت های ایران خودرو (ایساکو) و پارس خودرو (سایپا یدک) هر دو در گرید ۳ ستاره قرار گرفته اند، اما براساس ریز امتیازات، ایساکو جایگاه اول و پارس خودرو جایگاه دوم را در رتبه بندی در اختیار دارد.

ابهام رتبه بندی ISQI
ابهام رتبه بندی ISQI

با این وجود، ISQI برای این گروه ۳ ستاره، از کلمه رتبه استفاده کرده است که این مسئله ابهام های زیادی به همراه داشته است و در پی آن شاهدیم که هر دو شرکت در تبلیغات خود، رتبه یک در شرکت های خدمات پس از فروش را ذکر کرده اند، موضوعی که ممکن است مشتریان را با سردرگمی و یا حتا گمان دروغ گویی این شرکت ها همراه کند. اما این شرکت ها گناهی ندارند و به نظر می رسد اعلام کلمه رتبه به جای دسته بندی ۳ ستاره و یا گرید موجب شده است این ابهام ایجاد شود.

دسته بندی های موجود بر این اساس انجام شده است که شرکت های دارای امتیاز بیش تر از ۸۵ در رتبه یک قرار می گیرند، شرکت های دارای امتیاز ۷۰ تا ۸۵ دارای رتبه ۲ هستند و سایر شرکت ها نیز در رتبه ۳ قرار می گیرند، این در حالی است که شرکت های دارای امتیاز زیر ۵۵ مردود می شوند.

ابهام رتبه بندی ISQI
ابهام رتبه بندی ISQI

در این بین، شرکت ایساکو توانسته است با توجه به مدل ارزیابی مصوب، که در ادامه مشاهده می کنید، امتیاز ۸۶.۷ را کسب کند که از سایر شرکت ها بیش تر است و پارس خودرو (سایپا یدک) نیز با امتیاز ۸۵.۲ در جایگاه دوم قرار گرفته است. با این وجود، اعلام این دو شرکت با عنوان رتبه یک موجب شده است ابهام هایی در خصوص رده بندی ایجاد شود.

ابهام رتبه بندی ISQI
ابهام رتبه بندی ISQI

در این راستا، مدیران ایساکو از این موضوع گله دارند که برای هر صدم از این امتیازها باید تلاش هایی گسترده صورت گیرد که با این نوع رتبه بندی و عدم اعلام جایگاه های اصلی شرکت ها براساس امتیاز، این زحمات دیده نمی شوند و مشتری نمی تواند تشخیص دهد که کدام شرکت خدمات بهتری ارائه می کند.

بر این اساس می توان دریافت که با وجود تلاش های همه شرکت های خدمات پس از فروش برای ارائه خدمات بهتر، ISQI با یک سهل انگاری و اعلام دسته بندی با عنوان رتبه، به سادگی این ابهام را ایجاد کرده است و به جای این که رقابت را در شرکت های خدمات پس از فروش به سوی سالم شدن و ارائه خدمات بهتر پیش ببرد، راه را برای رقابت ناسالم باز کرده و انگیزه تلاش در این عرصه را از بین برده است.

از این رو، به نظر می رسد ISQI با یک ساختار ساده می تواند رتبه های اصلی شرکت ها را براساس امتیاز و جایگاه‌شان از اول تا آخر اعلام کند و برای دسته بندی های سه تا یک ستاره نیز از عبارت های دیگری مانند گرید A ،B و C استفاده کند، چراکه در این صورت، ابهام های ایجادشده رفع خواهند شد و شرکت ها نیز می توانند با علم به آگاهی مردم از امتیازها، نهایت تلاش خود را برای بهبود نتایج ارزیابی ها به کار گیرند.

۴ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.