رونمایی های جدید ایران خودرو در دهه فجر

فرشاد مقیمی
رونمایی محصولات جدید ایران خودرو

مدیر عامل ایران خودرو در مراسم رونمایی از نخستین موتور ملی گفت: «ایران خودرو در نظر دارد در دهه فجر تولید صنعتی گیربکس ۶ سرعته را با حضور وزیر صمت رونمایی کند.»

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»، فرشاد مقیمی در این مراسم که با حضور وزیر صمت، معاونان وزارت صمت نیارکی و معمارنژاد، برخی نمایندگان مجلس، علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیرعامل مرکز تحقیقات سایپا، دبیر انجمن خودروسازان و برخی قطعه سازان برگزار شد، با اشاره به این که ۲۵۰ قطعه در موتور ۳ سیلندر ملی ایران خودرو استفاده شده است که تنها ۸ قطعه آن وارداتی است و بقیه به دست مهندسان داخلی ساخته شده است، افزود: «قصد داریم در ساخت این موتور ملی، از داخلی سازی صددرصدی استفاده کنیم. شاخص‌های مهمی داریم که مهم ترین آن استفاده از مهندسان داخلی است.»
وی ادامه داد: «این خانواده موتور با در نظر گرفتن مشترک سازی بالا هر چهار نیاز اصلی صنعت خودرو را بر روی تمامی خودروها، خصوصاً بر روی پلتفرم‌های ایران‌خودرو، مرتفع می‌سازد. با اتخاذ این راهبرد، حداکثر بهره برداری از ظرفیت‌های نصب شده خطوط ماشین‌کاری و هم‌بندی و زنجیره تأمین صورت خواهد پذیرفت.»
به گفته مدیرعامل ایران خودرو: « امروز این موتور هم‌بندی می‌شود و استارت می‌خورد؛ تفاهم نامه‌ای امروز با وزارت نفت امضا خواهیم کرد تا در بازه زمانی ۲۰ روزه به قرارداد برسد و از ماده ۱۲، کار داخلی سازی به سرانجام برسد، البته به سرمایه ثابت و در گردش نیاز داریم.»
مقیمی در مراسم رونمایی موتور ایران خودرو افزود: «باید فناوری را توسعه داد؛ نیاز به تجهیزات و ماشین آلات نو داریم. با قطعه سازان قرارداد‌های جدیدی خواهیم داشت تا بتوانیم با قدرت بیش تری کار را پیش ببریم.»
وی گفت: «موتور سه استوانه جدید ایران خودرو، قابلیت استاندارد یورو ۶ را دارد و توان این موتور ۷۲ تا ۱۵۰ اسب بخار است و گشتاور آن ۹۸ تا ۲۴۰ نیوتن متر است. ایران خودرو سعی کرده تاکنون همه وظایف خود در خصوص این قانون رعایت کند و اقداماتی در این باره را به ثمر رسانده است از جمله این عملکرد اجرای فاز ۲ استاندارد مصرف سوخت ۴۲۴۱ در همه محصولات این شرکت، داخلی سازی موتور تی یو ۳، تولید موتور کم مصرف ای اف ۷ است و توانسته ایم مصرف سوخت را تا سه و نیم لیتر کاهش دهیم. همچنین در دهه فجر موتور ای اف ۷ بهینه جدید را رونمایی خواهیم کرد که توانسته یک لیتر مصرف سوخت را بهینه سازد.»
مدیر عامل ایران خودرو گفت: « فعالیت‌هایی انجام شده و به تولید انبوه این خودرو خواهیم رسید. راه بزرگ تری در پیش داریم که در تلاش برای رسیدن به آن اهداف هستیم.»
مقیمی افزود: «بحث هوای پاک را داریم که امروز ۲۹ دی، روز ملی هوای پاک است، این الزام را داریم که در رابطه با هوای پاک و جلوگیری از آلودگی، کار‌هایی را انجام دهیم. در آلودگی هوا هم منابع طبیعی و هم منابع دست ساز انسان دخیل هستند.»
مدیرعامل ایران خودرو گفت: «آن چیزی که قانون تکلیف کرده، معاینه فنی و از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر است و ما به عنوان مجری باید به آن‌ها عمل کنیم. ایران خودرو در خصوص بحث کاهش مصرف سوخت، ارتقای سطح آلایندگی به اروپا، بهبود عملکرد طبق نیاز مشتری جهت تقویت رقابت پذیری عملیاتی مثبت انجام داده است.»
وی ادامه داد: «با مطالعه و مراجعه به ادبیات خودروسازی روز دنیا، برای پاسخگویی به نیاز‌های فوق که اهداف کلیدی هر خودروساز است، سناریوی راهبردی در خودروساز‌ها سیاست گذاری شده است. ایران خودرو امروز در حوزه مصرف سوخت، توسعه پلتفرم و… نقشه راه را مصوب کرده است.»
مقیمی گفت: «اتخاذ راهبردی طراحی و توسعه موتور‌های کم حجم و پرقدرت، سه استوانه، با استفاده از فناوری‌هایی مانند تزریق مستقیم سوخت و تجهیز شده به انواع دیگر فناوری‌های روز، هر سه سیاست راهبردی ذکرشده را پشتیبانی می‌کنیم.»
وی گفت: «در دستور کار داریم که از فرمان برقی استفاده کنیم، فرمان برقی به موتور فشار کم تری می‌آورد و باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود. با توجه به اقدامات انجام شده، در دستور کار داریم که تارا برقی را به بازار عرضه کنیم.»

مقیمی با بیان این که خودروی تارا را با نام و نشان ایران خودرو به زودی به تولید انبوه خواهیم رساند، از راه اندازی خط تولید گیربکس ۶ سرعته در روزهای آینده خبر داد و گفت: «استفاده از این گیربکس کاهش دو تا دو و نیم درصدی در مصرف سوخت خودرو را به دنبال خواهد داشت؛ رانا پلاس نخستین محصولی خواهد بود که به این گیربکس مجهز می شود.»

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.