افت سهام ایران خودرو برای کرسی مدیریتی جدید؟

افت سهام ایران خودرو
افت سهام ایران خودرو

همزمانی افت سهام آبی پوشان جاده مخصوص با انتشار دو نامه از مدیرعامل این شرکت مبنی بر کمبود ارز و زیان ده بودن، به تلاش برای کرسی مدیریتی جدید در ایران خودرو تعبیر شده است؛ آیا این موضوع می تواند صحت داشته باشد؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پس از انتشار دو نامه از مدیرعامل ایران خودرو با موضوعات توقف تولید به دلیل کمبود ارز و درخواست افزایش سقف اعتباری در شورای پول واعتبار و همزمان شدن افت سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار به برخی شائبه ها و شایعات دامن زده است.

توقف تولید و زیان‌ده بودن

 این دو نامه بین روزهای ۸ و ۹ خرداد ماه به سرعت در فضای مجازی وایرال شد. البته غیر از فعالان بورسی و سهام‌داران ایران خودرو کسی چندان توجهی به این موضوع نکرده بود. با این حال، همزمانی تاریخ نامه اول با افت سهام و انتشار فهرست قیمت خودروهای مونتاژی، سمت و سوی دیگری به گمانه زنی ها داده است. عمده نکاتی در نامه اول که ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ منتشر شده به شرح زیر است:

ایران خودرو، تولید را به دلیل نبود ارز متوقف می کند؛ چالش تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ جدی و احتمال تأخیر در تحویل خودروها به مشتریان بدیهی‌ است؛ برنامه‌ریزی تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو با این شرایط امکان پذیر نیست؛ امکان جبران عقب‌ماندگی تولید تا پایان سال وجود نخواهد داشت؛ با روند فعلی برآورد می‌شود در پایان سال بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو از تعهدات مربوط به سال جاری تحویل داده نشود که می‌تواند بحران اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

در نامه دوم هم مدیرعامل ایران خودرو با توجه به افزایش هزینه‌ها، از زیان‌ده شدن تولید در این شرکت خبر داده و خواستار افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومانی سقف تسهیلات ریالی این شرکت شده است.

افت ۸۳ تومانی سهام ایران خودرو

برخی همزمانی افت سهام و نامه نگاری را تعمدی می دانند، چراکه بررسی دادوستد سهام ایران خودرو در یک ماه گذشته (۲۰ روزکاری تا ۱۷ خرداد) نشان می دهد که ۱۴ روز سهام این شرکت با ریزش ارزش بین ۲ تا ۵ درصد نسبت به روزهای قبل همراه شده است. طی مدت یادشده ۸۳۵ ریال از ارزش سهام این شرکت کاسته شده است و از ۴۴۱۷ ریال در ۱۶ اردیبهشت به ۳۵۸۲ ریال در ۱۷ خرداد رسیده است.

شایعاتی که از بورس منتقل شد

به باور برخی، این گمانه زنی ها به آخرین تغییر و تحولات در هیئت مدیره ایران خودرو مرتبط می شود، جایی که، پس از برگزاری مجمع آبی پوشان، دو شرکت پویانمایان رستا و تدبیر سرمایه آراد (متعلق به قطعه سازی کروز) هر کدام با ۱۳.۲ درصد، دو صندلی هیئت مدیره ایران خودرو را گرفتند. کسب دو صندلی در هیئت مدیره ایران خودرو توسط یک قطعه ساز، حواشی زیادی مبنی بر افزایش قدرت کروز در ایران خودرو تا توان تحمیل قطعه و حتا تغییر مدیرعامل به وجود آورد.

کروز حق رأی ندارد

با این حال، کروز به رغم تصاحب دو کرسی مدیریتی شرکت ایران خودرو، طبق قانون تجارت با توجه به نوع فعالیت اقتصادی شرکت مادر، نمایندگان آن اجازه رأی دهی ندارند. به بیان ساده تر، کروز به رغم در اختیار داشتن دو کرسی مدیریتی، نمی تواند در مواردی که منجر به انتخاب قطعات مورد نیاز ایران خودرو و هر آن چه در تصمیم‌گیری ذی‌نفع باشد، رأی بدهد.

متهم به کروزی بودن

مدیرعامل سابق ایران خودرو نیز در واکنش به حواشی مربوط به احتمال واگذاری سهام خودروسازان به قطعه‌سازها و همچنین اختصاص دو صندلی به نمایندگان شرکت قطعه‌سازی کروز در هیئت‌مدیره ایران خودرو گفت: «به اعتقاد من، باید تکلیف سهام‌داری در ایران خودرو مشخص شود؛ در‌ حال حاضر، یکی-دو قطعه‌ساز سهام‌دار ایران خودرو هستند و بقیه آن ها سهمی ندارند، بنابراین بهتر است کنسرسیومی مشترک از زنجیره قطعه‌سازی و بانک برای خرید سهام خودروسازان تشکیل شود.»

مهدی خطیبی افزود: «من و اعضای هیئت‌مدیره وظیفه قانونی و شرعی‌مان حرکت در راستای منافع سهام‌داران است، اما در‌ حال حاضر، در دوگانگی رفتاری قرار گرفته‌ایم، چون اگر بخواهیم طبق قانون عمل کنیم، به کروزی بودن متهم می‌شویم و اگر هم دست روی دست بگذاریم، با قانون و اخلاق درگیر هستیم.

گمانه زنی یا واقعیت؟

برخی این افت را نشانه ای از خیز جدید برای کسب کرسی دیگر در هیئت مدیره ایران خودرو تعبیر کرده اند، چراکه بسیاری از سهام‌داران در زمان افت برای جلوگیری از زیان بیش تر فروشنده می شوند. در مقابل، برخی نیز اقدام به جمع آوری سهام می کنند. این جمع آوری از منظر برخی تعبیر دیگری دارد. تعبیراتی که گویا جهت‌گیری‌اش به کسب صندلی در هیئت مدیره ایران خودرو کشیده می شود. این که تا چه حد این تعابیر و تحلیل ها درست باشد مشخص نیست. در غیاب شفافیت و پیچیده بودن مناسبات در خودروسازی یا باید منتظر اخبار غیررسمی و جدید بود یا باید در انتظار زمان ماند.

۳.۵ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.