خودروسازان دولتی خطاب به شورای رقابت: ما هم دلمان افزایش قیمت می خواهد

IKCO & Saipa request for increasing Price

پس از تجدید نظر شورای رقابت در قیمت خودروهای مونتاژی، خودروسازان دولتی هم درخواست بازنگری در قیمت گذاری محصولاتشان را پیاپی به این سازمان فرا قوه ای ارسال می کنند و به بیانی دیگر، دلشان افزایش قیمت می خواهد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در چند وقت اخیر به همه مان اثبات شد که شورای رقابت نمی تواند اقتدار لازم و کافی در برابر خودروسازان، چه دولتی و چه خصوصی را داشته باشد و تا به اینجای کار فقط توانسته تا حدودی از خواسته های نابجای این شرکت ها کم کند و کمی از قیمت مد نظر آن ها برای فروش خودروهایشان بکاهد.

مدیران 777 مدیران 777

از این رو و با توجه به قیمت گذاری جدید شورا برای خودروهای مونتاژی، دو خودروساز دولتی یعنی ایران خودرو، سایپا و زیر گروه هایشان نیز در چند وقت اخیر دائماً از شورای رقابت خواستند تا در قیمت گذاری محصولات تولید داخل هم تجدید نظر کند و قیمت خودروهای داخلی را هم نسبت به چیزی که هست افزایش دهد.

بیشتر بخوانید : عقب نشینی شورای رقابت؛ قیمت خودروهای مونتاژی – تیر ماه ۱۴۰۲

علت درخواست خودروسازان دولتی برای گران تر فروختن محصولاتشان چیست ؟

درخواست های پیاپی خودروسازان داخلی برای افزایش قیمت به دو دلیل اصلی است که دومین دلیل موجب شده تا در این راستا عزمشان را بیشتر جزم کنند و به طور جدی پیگیر این قضیه باشند.

۱- در نظر گرفته نشدن صورت های مالی امسال :

یکی از مهم ترین دلایل درخواست افزایش قیمت خودروسازان دولتی این است صورت های مالی جدید برایشان در نظر گرفته نشده است و آن ها در حال فروش محصولاتشان با صورت های مالی سال قبل هستند و این برایشان ضرر به همراه دارد.

۲- اختلاف قیمت زیاد میان تولیدات داخل و چینی های مونتاژی :

دلیل دوم و اصلی ای که موجب شده از چند روز پیش تا حالا به پافشاری خودروسازان داخلی افزوده شود و جدی تر پیگیر این قضیه شوند، این است که می گویند چرا محصولات تولید داخل باید اختلاف زیادی با ارزان ترین چینی ها داشته باشند. برای مثال ایران خودرو می گوید که چرا قیمت تمام شده دنا پلاس توربو اتوماتیک باید حدود ۲۲۰ میلیون کمتر از ارزان ترین چینی یعنی جک J4، تمام شود در حالی که به گفته خودشان دنا پلاس اتوماتیک هم از لحاظ آپشنی و هم از لحاظ فنی نسبت به جک J4 جدید بهتر است.

بیشتر بخوانید :
قیمت شورای رقابت محصولات کرمان موتور اعلام شد
قیمت جدید محصولات ایران خودرو – تیر ۱۴۰۲

لازم به ذکر است جدا از حسادت خودروسازان دولتی به خصوصی ها، حتی خودروسازان خصوصی نسبت بهم هم چشم و هم چشمی دارند و برخی از آن ها اعتراض دارند که چرا برای محصولات هم رده شان قیمت های متفاوتی توسط شورا در نظر گرفته شده.  

آیا خودروسازان دولتی موفق به مجاب کردن شورای رقابت برای افزایش قیمت می شوند؟

امید است که چنین افزایش قیمتی مجدداً رخ ندهد اما با توجه به اتفاقاتی که اخیراً افتاده و افزایش قیمت هایی که برخلاف میل مردم به وقوع پیوسته است، به احتمال زیاد شورای رقابت دوباره طبق عادتش، عقب نشینی کند و در مقابل درخواست های مکرر خودروسازان دولتی سر تعظیم فرود بیاورد.

به این ترتیب احتمالاً در آینده ای نزدیک دوباره شاهد عهد شکنی شورای رقابت باشیم و محصولات داخلی یک افزایش قیمت دیگر را تجربه کنند.

سوالات متداول

علت درخواست خودروسازان دولتی برای گران تر فروختن محصولاتشان چیست ؟

۱- در نظر گرفته نشدن صورت های مالی امسال ۲- اختلاف قیمت زیاد میان تولیدات داخل و چینی های مونتاژی

آیا خودروسازان دولتی موفق به مجاب کردن شورای رقابت برای افزایش قیمت می شوند ؟

با توجه به اتفاقاتی که اخیراً افتاده، به احتمال زیاد شورای رقابت دوباره عقب نشینی کند و در مقابل درخواست های مکرر خودروسازان دولتی سر تعظیم فرود بیاورد. به این ترتیب احتمالاً در آینده ای نزدیک محصولات داخلی یک افزایش قیمت دیگر را تجربه کنند.

۳.۵ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.