بی توجهی دولت رئیسی نسبت به حواله داران بخش خصوصی

حواله داران معوق بخش خصوصی
حواله داران معوق بخش خصوصی

در حالی که به نظر می رسید با روی کار آمدن دولت سیزدهم با توجه به سبقه قضایی رئیس جمهور و شعارهای عدالت محور یکی از موضوعاتی که پیگیری شود بحث مطالبات معوق مردم از خودرو سازان باشد، اما خلاف تصور، بی توجهی دولت رئیسی نسبت به حواله داران بخش خصوصی تنها عایدی آن ها بوده است.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، دولت سیزدهم نشان داده است که به شدت نسبت به موضوع خودروسازی حساسیت دارد. این مسئله از یک سو، به تحریم ها و بی اثر نشان دادن و نمایش قدرت اقتصادی – صنعتی ایران مرتبط می شود و از سوی دیگر، دولت با استفاده از اهرم مدیریتی در خودروسازی تلاش می کند میزان رضایت داخلی را افزایش دهد. در این میان، شاید آن ها توانسته باشند به رغم پرداخت هزینه هایی بالاتر ویترین صنعت ایران را پررنگ و لعاب نشان بدهند، اما در داخل کشور این مسئله چندان صادق نیست و تمام ارکان درگیر در این صنعت ناراضی هستند. این مسئله باعث شده است غیر از شخص وزیر صمت، عالی ترین مقام اجرایی کشور نیز به شخصه در این موضوع ورود و دستوراتی نیز برای بهبود امور صادر کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

با این حال، به نظر می رسد به رغم تمام سعی و تلاشی که دولت برای کیفی سازی و افزایش میزان  تولید به منظور افزایش رضایت عمومی انجام می دهد، یک بخش مهم از جامعه به شدت دیده نمی شوند. به بیان ساده، دولت در این جا نیز نشان داده است که خلاف آن چه می گوید، نگاه چندان جدی‌ای به بخش خصوصی ندارد. این مهم را می توان در تفاوت نگاه به خودروسازان شبه دولتی و بخش خصوصی به وضوح مشاهده کرد. در واقع، دولت رئیسی خلاف آن چه تصور می شد، در این مقوله عدالت را رعایت نکرده است. به بیان ساده، تحریم مستقیم صنعت خودروسازی کشور در حالی ماه های آخر ۴ سالگی خود را پشت سر می گذارد که همچنان تکلیف حواله دران معوق بخش خصوصی مشخص نشده است.

از سوی دیگر، تاکنون و طی مدت زمانی که از عمر دولت سیزدهم می گذرد کوچک ترین نشانه ای دال بر پیگیری حقوق ضایع شده این بخش از مردم دیده نشده است. این در حالی است که وزیر صمت و حتا شخص رئیس جمهور به شدت پیگیر مسائل و برنامه های دو خودروساز بزرگ کشور هستند. به بیان ساده، در خصوص تولیدکنندگان خودرو رفتار دوگانه ای در پیش گرفته اند. این مسئله در مورد حواله دارانی که در انتظار تعیین تکلیف خود هستند نیز صدق می کند.

حواله دارانی که نه تنها تاکنون موفق به دریافت حق و حقوق خود نشده اند، بلکه با تعطیلی کارخانه ها و برخی موارد با بی تفاوتی تولیدکنندگان نیز مواجه شده اند. در واقع، آن چه به طور قطع می توان اعلام کرد این است که دولت سیزدهم به رغم تمام تلاشی که برای برقراری عدالت در سطوح مختلف جامعه صورت می دهد، اصلاً هیچ برنامه و نظری در خصوص ایفای حق مطالبات مردم از بخش خصوصی ندارد. این در حالی است که آن ها هیچ نقشی در به وجود آمدن این شرایط نداشته و پیرو مسائل سیاست خارجی دچار چنین وضعیتی شده اند. در این شرایط، یکی از شرکت هایی که چراغ دفترش کمابیش روشن مانده است گه‌گداری با اعلام آغاز به تسویه مطالبات و ارائه راه حل هایی که بیش تر به نفع خودش است، مشتریان را امیدوار می کند. این شرکت با ارائه راه حل هایی مانند تبدیل حواله به خودرویی دیگر، تبدیل حواله برای تحویل خودرو از شرکتی دیگر و یا حتا به‌روزرسانی مبلغ پرداخت شده سعی می کند تا حدی فضا را آرام کند و آب از دست رفته را به جوی برگرداند، اما تمام کارهایش تاکنون نیمه کار مانده و بیش تر باعث آزار مشتریان شده است. برخی شرکت های دیگر نیز که عملاً به دستور مقامات قضایی تعطیل شده و مشتریان آن ها به طور کل ناامید و سرگردان مانده اند.

در حال حاضر شرکت هایی نظیر آذویکو، کارمانیا، ریگان خودرو و شهر خودرو همچنان مشتریان خود را در بلاتکلیفی و سردرگمی نگه داشته اند. از یک سو، مشتریان آن ها نمی دانند با حواله هایی که دارند چه باید بکنند و از سوی دیگر، این شرکت ها پاسخ درست و درمانی به این مشتریان نمی دهند. هر چند طی مدتی که از تحریم ها گذشته است احکامی علیه این شرکت ها صادر شده، اما برای صاحبان حواله های معوق هیچ اتفاقی نیافتاده است. در این شرایط به نظر می رسد دولت سیزدهم باید به این مشتریان اهمیت بیش تر دهد و برای آن ها نیز وقت گذارد و دلسوزی کند، چراکه تعداد آن ها تقریباً برابر با میزان معوقات یکی از خودروسازان شبه دولتی است. به بیان واضح و روشن، رئیس جمهور رئیسی و وزیر دولت صمت تنها متولی خودروسازان شبه دولتی نیستند و وظیفه ذاتی آن ها عمل به عدالت و رفتار یکسان میان تمام اقشار جامعه است. اگر مشتریان خودروسازان بزرگ شبه دولتی مهم هستند، مشتریانی که حواله های معوق خودروسازان بخش خصوصی را دارند نیز مهم هستند، چراکه وزارت صمت برای تمام مردم ایران است و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور تمام ایرانیان. بنابراین احقاق حق این بخش از جامعه که بیش تر آن ها جزء دهک های پایین جامعه هستند نیز باید مثل شبه دولتی ها برایش مهم باشد و حق آن ها را استیفا کند.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.