کاهش ارزبری هر خودرو به ۱۵۰۰ یورو

کاهش ارزبری خودروهای تولیدی
کاهش ارزبری خودروهای تولیدی

سال گذشته برخی خودروسازها رشد تولید داشته اند اما زیان آنها هم بالا رفته و این مساله نشان دهنده این است که افزایش تولید خودرو در ایران با وجود این میزان تورم اصلا به صلاح نیست و حذف قیمت گذاری دستوری می تواند گامی در مسیر افزایش تولید باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از موج، چند هفته ای است که موضوع اصلاح قیمت خودرو به شدت مورد توجه مقامات دولتی و نمایندگان مجلس قرار گرفته و این مساله را گامی در جهت کاهش زیان انباشته خودروسازان عنوان کرده اند، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه کاهش اختلاف قیمت خودروها در بازار آزاد و کارخانه به حذف رانت کمک می کند، گفت: وقتی در قیمت یک محصول رانت ایجاد می شود، بدین معنی است که کالا در بازار با کمبود یا اختلاف قیمت آن با بازار آزاد همراه شده است.

محمدرضا نجفی منش با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید ۲ میلیون خودرو در کشور وجود دارد، افزود: قیمت گذاری دستوری و افزایش هزینه تامین مواد اولیه مشکلاتی را برای صنعت خودروی کشور به وجود آورده است.

او با تاکید بر اینکه وقتی خودروسازها با تولید بیشتر وارد زیان می شوند تولیدی صورت نخواهند داد، اظهار کرد: سال گذشته برخی خودروسازها رشد تولید داشته‌اند اما زیان آنها هم بالا رفته و این مساله نشان دهنده این است که افزایش تولید خودرو در ایران با وجود این میزان تورم اصلا به صلاح نیست و حذف قیمت گذاری دستوری می تواند گامی در مسیر افزایش تولید باشد.

میزان ارزبری خودروهای تولیدی

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به اینکه توافق برجام می تواند به همکاری بین المللی قطعه سازان ایرانی و خارجی کمک کند، تصریح کرد: قطعه سازان  ایرانی قابلیت این را دارند که محصولات خود را در بازارهای  خارجی عرضه کنند. از طرف دیگر با توجه به اینکه خیلی از قطعات وارداتی در سال های گذشته  بومی سازی شده اند، میزان ارزبری خودروهای تولیدی کاهش یافته است. برای نمونه خودرویی که قبلا به صورت CKD واردات می شد ۷ تا ۸ هزار یورو ارزبری داشت و هم اکنون با تولید داخلی ارز بری این دسته از خودروها به حدود ۱۵۰۰ یورو کاهش یافته است.

او با بیان اینکه در شرایط کنونی ۵۰۰ یورو از ارز بری هر خودرو برای قطعات برق و الکترونیک آن است، گفت: در شرایط کنونی حدود یک سوم از این میزان یورو برای مواد اولیه و یک سوم دیگر برای تامین سایر قطعات خودرو است.

کاهش ارز بری هر خودرو  به ۱۵۰۰ یورو

نجفی منش با تاکید بر اینکه واردات کامل خودرو بین ۱۰ تا ۱۵ هزار یورو ارزبری دارد، اظهار کرد: هم اکنون ارز بری هر خودرو ۱۵۰۰ یورو است و مابقی آن می تواند به شکل ارزش افزوده در کشور باقی بماند.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره مشکلاتی که هم اکنون برای تامین واردات مواد اولیه خودرو وجود دارد گفت: زمانبر بودند تخصیص ارز در بخش تولید مشکلات اساسی را به وجود آورده است.

او با اشاره به اینکه حذف قیمت گذاری دستوری باید به گونه ای باشد که بازار آزاد و کارخانه به قیمت یکسان برسند، گفت: اگر این سیاست گذاری اصلاح شود صنعت خودروی ایران در مسیر رشد قرار خواهد گرفت.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.