تیموری: تحویل چانگان از این هفته آغاز خواهد شد

عرضه چانگان
عرضه چانگان

به گفته مدیر عامل سایپا عرضه چانگان از این هفته آغاز خواهد شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، محمد علی تیموری در حاشیه بازدید از هجدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران سال ۱۴۰۲ در پاسخ به پرسش اسب بخار در خصوص این که بالاخره خودروهای وارداتی سایپا چه زمانی به دست ثبت نام کنندگان خواهد رسید گفت: «تحویل چانگان از این هفته آغاز خواهد شد.»

وی همچنین درباره قیمت نهایی این خودروها تأکید کرد: «قیمت همانی خواهد بود که شورای رقابت تعیین کرده است.»

براساس گفته های مدیرعامل سایپا اگر اتفاق غیرمترقبه ای رخ ندهد، به نظر می رسد سرانجام بعد از ۵ سال اولین خودروهای وارداتی تحویل ثبت نام کنندگان خواهد شد. هر چند آمار روشنی از میزان متقاضیان چانگان در اولین مرحله پیش فروش سامانه ای خودروهای وارداتی در اسفند ماه گذشته منتشر نشده است، اما به نظر می رسد در پارت نخست، ۱۱۳۳ دستگاه چانگان، که به تازگی موفق به اخذ مجوزهای استاندارد شده اند، به مشتریان تحویل خواهد شد.

بر این اساس، سرانجام پس از ۶ ماه چشم انتظاری، ثبت نام کنندگانی که ۵۰۰ میلیون تومان دارایی خود را بلوکه کرده بودند می توانند به تحویل خودروهای خود امیدوار شوند. چانگان تحویلی cs35 در دو تیپ عرضه خواهد شد. تیپ ۲ با قیمت یک میلیارد و دویست و نود یک میلیون و تیپ ۳ با قیمت یک میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون تومان به دست مصرف کنندگان خواهد رسید.

البته این خودروها نیز همانند سایر برندهای وارداتی از اسفندماه سال ثبت نام شده بودند که بنا به دلایل مختلف عرضه آن ها آغاز نشده بود. با این حال، اولین گام برای عرضه این خودروها که به اخذ مجوز سازمان ملی استاندارد منوط شده بود، سرانجام دو هفته پیش و پس از بازدید سرزده مهدی اسلام پناه از کمرگ آپرین، محل نگهداری چانگان های وارداتی سایپا، این سازمان موافقت خود را اعلام کرد. این خودروها  به‌علت عدم تطابق تولید در پارکینگ گمرک دپو شده بودند، که با دستور رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و اخذ تعهد قانونی واردکننده برابر اظهاریه انطباق ترخیص شدند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان این که مجوز واردات به واردکننده داده شده است، افزود: «خودروها پس از ورود و اظهار ترخیص و انتظار قیمت‌گذاری شورای رقابت وارد بازار و شبکه توزیع می‌شوند. ضمن این که، خودروهای وارداتی باید قابلیت پاس کردن استانداردهای قانونی ابلاغی و مدنظر را داشته باشند.»

به گفته معاون رئیس جمهور: «اگر واردکنندگان از مبدأ تأییدیه و تعهد اصالت همراه با تأیید نوع خودرو را داشته باشند، با اخذ تعهد قانونی واردکننده و یا روش‌های جایگزین، از جمله برای خودروهای برند، ترخیص انجام می‌شود.»

اسلام‌پناه همچنین در خلال بازدید از محل نگهداری خودروهای وارداتی سایپا اعلام کرد: «عدم ترخیص خودرو فقط مربوط به نظامات استاندارد و گمرک نیست و بعضاً سایر عوامل نیز تعلل می‌کنند.»

با این تفاسیر به نظر می رسد حداقل در خصوص این خودروها مراحل لازم طی و مجوزهای مورد نیاز نیز اخذ شده اند. بنابراین همان طور که مشخص است، پس از ۵ سال اولین خودروی صفرکیلومتری که وارد بازار خواهد شد، یک محصول چینی است که توانسته زودتر از سایرین مقدمات عرضه را فراهم کند.

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.