چینی ها برای خرید خودروسازان ایرانی اقدام می کنند؟

چینی ها برای خرید خودروسازان ایرانی اقدام می کنند؟
چینی ها برای خرید خودروسازان ایرانی اقدام می کنند؟

برخی اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که همیشه خودروسازان چینی سعی داشته اند تا کارخانه تولیدی مخصوص خود را در ایران تاسیس کنند و به جای مونتاژ محصولاتشان به واسطه خودروسازان ایرانی، به صورت مستقل سهام دار کارخانه خودروسازی ایرانی باشند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در حال حاضر تنها نشان چری است که در مجموعه مدیران خودرو سهام دار مستقیم بوده و همین سیاست سبب شده است تا چری بیشترین سهم بازار خودروسازان خصوصی را در ایران داشته باشد و از سویی می بینیم که در کارخانه مدیران خودرو، تنها محصولات خانواده چری مونتاژ می شود.

در چند سال گذشته نشان های چینی سعی کرده اند تا سیاستی شبیه چری را در ایران پیاده سازی کنند و برای همین بارها برای خرید خودروسازان داخلی و یا خرید بخشی از کارخانه های آن ها در ایران، با مسئولان وارد مذاکره شده اند. این برنامه چینی ها در شرایط تحریم ها ادامه داشته و هنوز هم می بینیم که با آغاز بحث واگذاری ایران خودرو و سایپا، برخی خودروسازان چینی تمایل دارند تا کارخانه هایی مانند سایپا کاشان، ایران خودرو خراسان، سایپا تهران، پارس خودرو و… را خریداری کنند و در کنار یک شریک تجاری ایرانی، به عنوان سهام دار یک واحد تولیدی در خاورمیانه شناخته شوند.

حال با نزدیک شدن به موعد مقرر برای واگذاری ایران خودرو و سایپا، برخی منابع آگاه می گویند که زیر شاخه گروه های خودروساز چینی مانند گروه دانگ فنگ، مذاکرات اولیه ای برای خرید بخشی از کارخانه های سایپا آغاز کرده اند و تمایل دارند تا با همکاری یک شریک ایرانی، بخشی از محصولاتشان را به صورت متمرکز در یکی از خودروساز تولید کنند.

البته که هنوز نتیجه ای از این مذاکرات اعلام نشده و برخی احتمال می دهند که این اتفاق رخ ندهد. زیرا واگذاری خودروسازان کشور در مسیری دیگر قرار دارد و بعید است که چینی ها در بدنه سهام داری خودروسازی ایران قوی تر شوند.

غزال شیخ زاده

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.