وقتی خودرویی قدیمی و ناامن محبوب دل ها می شود

وقتی خودرویی قدیمی و ناامن محبوب دل ها می شود
شاید بتوان با ترسیم نموداری از نگاه جامعه به پراید، به نوعی وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران را در طول ۲۰ سال گذشته، ارزیابی و تحلیل کرد.

مدیران 777 مدیران 777

سال های ابتدایی دهه ۷۰، روزگاری که از این دستاورد فنی مهندسی بازار مشترک، به عنوان خودرویی جذاب در کنار پژو ۴۰۵ یاد می شد تا سال های میانی دهه ۸۰ که بسیاری افراد داشتن پراید را کسر شان می دانستند و حالا که بار دیگر می توان از این ارابه سفید به عنوان تنها گزینه اقتصادی موجود تبدیل شده، فراز و فرود های بسیاری بر این سرزمین گذشته است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش دیجیاتو،سال گذشته بود که مدیران سایپا از وعده حذف پراید از سبد محصولات خود خبر دادند، اما حالا ماه هاست که خبری در این خصوص به گوش نمی رسد. سازمان استاندارد همچنان در تلاش است تا با اجرای استانداردهای موسوم به ۸۵ گانه، کلک خودروهای قدیمی حاضر در خطوط تولید خودروسازان را بکند، اما با توجه به وضع اقتصادی فعلی بعید است که این تلاش ها کارساز شود.
وقتی خودرویی قدیمی و ناامن محبوب دل ها می شود
از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت ها، هزینه نگهداری از خودروها روز به روز افزایش می یابد و به گفته علیرضا نیک آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو شاهد افزایش بین ۴۵ تا ۵۰ درصدی قیمت قطعات یدکی خودروهای داخلی در بازار هستیم که البته این رقم در خصوص خودروهای وارداتی و مونتاژی به حدود ۱۵۰ درصد هم می رسد.

کمبود قطعات یدکی اصلی نیز که مدت هاست به معضل خریداران بدل شده حالا به مرحله ای رسیده است که جز قطعات چینی، نمی توان محصول دیگری را در بازار یافت. کاهش تیراژ خودرو سازان و افزایش روز به روز قیمت خودروهای مونتاژی و قطع تولید بسیاری از مدل های غیر چینی نیز از سوی دیگر باعث شده است تا عملا انتخابی به جز خودروهای قدیمی ایرانی برای مشتریان باقی نماند.
وقتی خودرویی قدیمی و ناامن محبوب دل ها می شود
در میان معدود انتخاب های موجود، افزایش قیمت پژو ۲۰۶ به بیش از ۴۰ میلیون، هزینه بالا و استهلاک قابل توجه پژو ۴۰۵ و خانواده سمند در برابر قیمت ارزان قطعات یدکی پراید، باعث می شود که بسیاری مشتریان خواسته و ناخواسته به فکر جایگزینی خودروهای پر هزینه خود با پراید بیافتند. شاید در این راستا تنها آلترناتیو، خودروهایی نظیر تیبا باشند که البته در طی دوران حضور خود در بازار نتوانسته از حیث هزینه های نگهداری محبوبیت پراید را بدست آورد.
وقتی خودرویی قدیمی و ناامن محبوب دل ها می شود
بنابراین به نظر می رسد که فارغ از موضوع امنیت جانی که شاید این روزها محل چندانی از اعراب نداشته باشد، مشتریان ناچارند که بار دیگر نشستن پشت فرمان پراید را به فال نیک بگیرند. اینگونه است که این محصول باستانی و نا امن صنعت خودروسازی کشور می تواند به دیدن سال ۱۴۰۰ و فراتر از آن نیز خوشبین باشد. به خصوص آنکه ظاهرا این روزها قیمت پراید صندوق دار در بازار به حدود ۳۰ میلیون تومان رسیده است. رقمی که شاید حتی برای مدیران سایپا هم غیر قابل تصور باشد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.