نگاهی به تاریخچه لوگوی ب ام و به بهانه معرفی لوگوی جدید این برند

تاریخچه لوگوی ب ام و

کمپانی «ب ام و» با معرفی کانسپت تمام الکتریکی “i4” از لوگوی جدید برند خود هم پرده برداشت. در این مقاله نگاهی به این لوگو و تغییرات آن در تاریخ می پردازیم.

مدیران 777 مدیران 777

مهندسی دقیق آلمانی و طراحی های بی همتا اولین نکاتی است که با شنیدن نام این برند در ذهن ما نقش می بندد. البته یکی از مهم ترین نکات در مورد نام و ماندگاری یک برند طراحی لوگوی آن است که باعث می شود طرح کلی لوگو در ذهن مردم تا همیشه باقی بماند و ب ام و هم با طراحی زیبای لوگو در تمام سال های تولیدش از این نکته به خوبی استفاده کرده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

پرسشی که همیشه در ذهن علاقه مندان به خودرو بوده این است که آیا لوگوی ب ام و نماد و طرحی از پروانه هواپیماست یا خیر.

باید در شبکه های مجازی و مقالات مختلف خوانده باشید که کمپانی ب ام و در ابتدا تولید موتورهای هواپیما را انجام می داده و طرح لوگوی این برند هم مربوط به همین تاریخچه تولید هواپیماست. اما با نگاهی به تاریخچه لوگوی این برند می فهمیم که این استدلال درست نیست و در واقع طراحی این لوگو براساس معیارهای دیگری انجام شده است.

ب ام و مخفف کلمه Bavarian Motor Works است، نامی که در سال ۱۹۱۷، در زمان جنگ جهانی اول، روی این کارخانه گذاشته شد. در واقع نام کارخانه “Rapp Motorenwerke” بود که به ب ام و تغییر کرد. کارخانه ای که در مونیخ و در مرکز ایالت باواریا قرار داشت. در سال ۱۹۱۷ برای ثبت یک برند در آلمان نیازی به ثبت لوگو نبود، به همین دلیل آگهی های این کارخانه در آن زمان بدون هرگونه لوگو و نشان چاپ می شد. در واقع مهم تر از لوگو برای کمپانی ب ام و برنامه های این کارخانه برای محصولاتش بود. سندهای تاریخی از این کارخانه نشان می دهد کارخانه ب ام و از همان ابتدا برای تولید موتورهای خودرو، ماشین های کشاورزی و قایق ها برنامه داشته است.

تاریخچه لوگوی ب ام و

در آغاز کار، لوگوی این کمپانی اصلاً مثل امروز مورد بحث نبود چراکه برند ب ام و مشتریان نهایی نداشت. یعنی در آن زمان کارخانه های دیگر محصولات ب ام و را برای تولید محصولات خود می خریدند و مردم ب ام و را نمی شناختند. با نگاهی به تاریخ متوجه می شویم اولین تولیدات ب ام و موتورهای هواپیماهای جنگی برای ارتش آلمان بوده است.

تاریخچه لوگوی ب ام و

اولین لوگوی ب ام و خط مشکی حاشیه لوگوی Rapp Motorenwerke را حفظ کرده است و شبیه به لوگوی امروزی این برند است، با این تفاوت که حاشیه ها خطوطی طلایی رنگ هم دارند. اما مبنای اصلی در طراحی لوگوی ب ام و در واقع رنگ های ایالت باواریاست؛ رنگ های آبی و سفید که به صورت بر عکس در کنار هم قرار گرفته اند. دلیل این قرارگیری برعکس رنگ ها هم قوانین آن زمان آلمان بود. طبق قوانین آن زمان استفاده از نمادهای حاکمیت در طراحی لوگو ممنوع بود که باعث شد این لوگو به شکل امروزی درآید.

اما دلیل این که همه اعتقاد دارند لوگوی ب ام و با الهام از پروانه هواپیما طراحی شده چیست؟

تاریخچه لوگوی ب ام و

سال ها پس از طراحی لوگوی ب ام و، یک بنر تبلیغاتی از این کمپانی چاپ شد که در آن لوگوی ب ام و در پروانه هواپیما جاگذاری شده بود. این تبلیغ در سال هایی منتشر شد که جهان درگیر بحران اقتصادی بزرگی بود و ب ام و در تلاش بود با طراحی موتورهای جدید هواپیما به حیات صنعتی خود ادامه دهد. این تبلیغ به قدری موفق بود که اکنون پس از سال ها همه تصور می کنند لوگوی ب ام و براساس پروانه هواپیما طراحی شده است که در واقع این طور نیست.

تاریخچه لوگوی ب ام و

اما ب ام و برای مقابله با این تفسیر غلط سال ها تلاشی نمی کند چراکه این تفسیر آن قدرها هم غلط نیست و ب ام و در ابتدای کار خود با تولید موتور هواپیما در صنعت مطرح شد و این داستان غیرواقعی در مورد لوگوی ب ام و به صورت غیرمستقیم باعث شده این برند بیش تر در ذهن ها بماند و ماندگار تر شود. جالب است بدانید اولین بار که لوگوی ب ام و در خیابان ها دیده شد به سال ۱۹۲۳ برمی گردد که اولین موتورسیکلت تولیدی این برند در خیابان های آلمان به حرکت درآمد و حالا در سراسر جهان لوگوی این برند را روی خودروهای جذاب، موتورسیکلت های دوست داشتنی و بسیاری از اکسسوری ها می بینیم.

تاریخچه لوگوی ب ام و

اگر به سیر تحولات لوگوی ب ام و در طول تاریخ دقت کنیم متوجه می شویم که این لوگو برخلاف دیگر برندها خیلی کم تغییر کرده است. اساسی ترین تغییر در سال ۱۹۹۷ روی این لوگو انجام شد که به شکل لوگوی قبلی طرحی سه بعدی تر و برجسته تر می داد. در آن سال ها تمام برندها به طراحی لوگوهای برجسته روی آوردند و انگار در آن سال ها این نوع طراحی پرطرف دار بوده است.

تاریخچه لوگوی ب ام و

ب ام و امسال با رونمایی از کانسپت سدان i4 از لوگوی جدید خود هم پرده برداشت. لوگویی که به صورت تخت طراحی شده و دیگر خبری از حاشیه مشکی رنگ در آن نیست. بعد از دیدن طراحی جدید لوگوی کیا و حالا این تغییر در لوگوی ب ام و، بعید نیست دیگر خودروسازان هم لوگوی خود را به این سبک طراحی کنند.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.