نکاتی جالب در مورد پژو که شاید ندانید

نکات جالب پژو

«پژو» نشانی آشنا برای ما ایرانیان است، چراکه تاریخ خودروسازی ما با این برند گره خورده و ما در این مقاله به نکاتی در مورد این کمپانی می پردازیم که شاید برای شما جالب باشد.

مدیران 777 مدیران 777

اکثر ما پژو را با مدل هایی مثل ۴۰۵ یا ۲۰۶ می شناسیم، اما این کمپانی سبد گسترده تری را در بازار جهانی دارد که ما از راندن بهترین های این برند محروم هستیم. این که چرا و چگونه نبض بازار ایران در دست پژو است و چگونه انحصار این برند در ایران شکل گرفته بحث دیگری است، ما در این مقاله به بیان نکات تاریخی و مهم این نشان می پردازیم تا ببینیم دومین تولیدکننده بزرگ اروپا چگونه به جایگاه کنونی خود رسیده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

حتماً بخوانید : نکاتی جالب در مورد لامبورگینی که شاید ندانید

خودروسازی که در ابتدا قهوه ساب تولید می کرد

نکات جالب پژو

خانواده پژو سابقه بسیاری در صنعت دارند. در قرن ۱۵ میلادی آن ها به آهنگری مشغول بودند و در اواخر قرن ۱۸ به ساخت وسایل مرتبط با قهوه، مثل قهوه ساب، روی آوردند. از نظر قدمت در صنایع، پژو قدیمی ترین کارخانه اروپاست که بعدها وارد صنعت خودرو شد. در سال ۱۸۱۰، برادران «پیِر» آسیاب قدیمی پدر خود را به کارگاه ریخته گری تغییر دادند و ملزومات آسیاب قهوه، نمک و فلفل را تولید می کردند. پس از گذشت سال ها، با تولید دوچرخه آن ها اولین وسایل نقلیه با برند پژو را به بازار آوردند، که تصویر آن را در زیر می بینید.

نکات جالب پژو

اولین خودروی پژو سه چرخ داشت

 اولین اتومبیل پژو در سال ۱۸۸۹ تنها با چهار نمونه ساخته شد. موتور بخار، سنگین بود و حجم زیادی را اشغال می‌کرد و مدت زمان زیادی برای گرم شدن لازم داشت. در سال ۱۸۹۰ استفاده از موتور بخار ممنوع شد و پیشنهاد شد که در اتومبیل‌ها از موتورهای سوختی که توسط «پانهارد» و تحت لیسانس «دایملر» ساخته شده بود استفاده شود.

نکات جالب پژو

البته از این خودروی سه چرخ تنها ۴ دستگاه تولید شد که بعد از آن پژو به دنبال تولید خودروهای بنزینی رفت و مدل موفق زیر را تولید کرد که در سال ۱۹۰۰ به مجموع تولید سالانه ۵۰۰ دستگاه رسید.

نکات جالب پژو

تولید تجهیزات نظامی در جنگ جهانی اول

هنگامی که یک کشور درگیر جنگ می شود تمامی صنایع این کشور تغییر رویکرد داده و هدف مشترکی را دنبال می کنند. در زمان وقوع جنگ جهانی اول، پژو در فرانسه به دیگر صنایع این کشور ملحق شد و تولید تجهیزات نظامی را در دستور کار خود قرار داد. با شروع جنگ، پژو تولید موتورسیکلت‌های M 500 را افزایش داد. این مدل سرعت بسیار بالایی داشت و نقش مهمی در انتقال اطلاعات جنگی بین نیروها بازی می‌کرد. تا آن زمان، ارزش موتورسیکلت به‌عنوان یک وسیله نقلیه نظامی از سوی کشورها نادیده گرفته می شد.

نکات جالب پژو

در جنگ جهانی اول، آلمان برتری محسوسی را در تجهیزات نظامی نسبت سایر کشورها داشت، همین باعث شد در کمپانی پژو پلتفرم های خوبی در این زمینه برای تولید نفربرها تولید شود. در زمان جنگ، ارتش فرانسه بخش بزرگی از موفقیت های خود را مدیون پژو بود و موفقیت آن ها باعث شد پس از جنگ هم برخی کشورها این تجهیزات را به پژو سفارش دهند.

پژو اولین خودروی برقی خود را در سال ۱۹۴۱ ساخت

نکات جالب پژو

در سال ۱۹۴۱ کمپانی پژو اولین خودروی برقی خود را معرفی کرد. این خودرو که “VLV” نام داشت با وزن ۳۴۸ کیلوگرم و خروجی پیشرانه برقی ۱٫۳ تا ۳٫۵ اسب بخار، نهایت سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت را داشت و در آن زمان به دلیل رفع محدودیت های تأمین سوخت ساخته شده بود. تولید این خودرو مصادف با جنگ جهانی دوم شد، پس پژو ساخت VLV را از دستور کار خارج کرد و پس از جنگ جهانی دوم مدل ۲۰۳ را به بازار معرفی کرد. پژو ۲۰۳ مدل موفقی از پژو بود که در آن سال ها رکوردهای جدیدی در فروش را ثبت کرد.

کسب عنوان های جهانی متعدد توسط پژو

نکات جالب پژو

پژو بارها جایزه خودروی سال اروپا را به دست آورده است. نخستین بار مدل موفق ۵۰۴ بود که این جایزه را در سال ۱۹۶۹ به دست آورد و بعد از آن مدل نام آشنای ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ این عنوان را کسب کرد. همچنین پژو بارها جایگاه دوم و سوم را بین بهترین های سال اروپا داشته و از این نظر از برترین های قاره سبز به شمار می آید. در سال ۲۰۰۹ پژو ۳۰۸ جایزه بهترین خودروی سال اروپا را برد، همچنین برند پژو بارها در کشورهای اروپایی دیگر، مثل ایتالیا و اسپانیا، به عنوان خودروی سال آن کشورها نیز انتخاب شده است.

حتماً بخوانید : نکاتی جالب در مورد آئودی که شاید ندانید

دهه ۱۹۷۰: خرید سهام سیتروئن و کرایسلر اروپا

نکات جالب پژو

سوددهی پژو تا اوایل دهه ۷۰ میلادی، این خودروساز را به شرکتی ثروتمند تبدیل کرد. در این زمان، «سیتروئن» با کاهش فروش مواجه شد و درنهایت، ۳۰ درصد از سهام خود را به پژو واگذار کرد. سال ۱۹۷۵ مشکلات مالی سیتروئن افزایش یافت و درنهایت با کمک دولت فرانسه، پژو توانست بخش عمده سهام سیتروئن را در اختیار بگیرد. گروه خودروسازی “PSA،  مخفف Peugeot Société Anonyme ، حاصل ادغام شرکت‌های پژو و سیتروئن در سال ۱۹۷۶ ثبت شد. سال ۱۹۷۶ پژو به سراغ «کرایسلر» رفت که درگیر مشکلات اقتصادی بود. پس از اتمام مذاکرات، شاخه اروپایی کرایسلر آمریکا، که با برندهای «سیمکا» در فرانسه و «روتس» (Rootes) در انگلیس فعالیت می‌کرد، به پژو واگذار شد.

در این مقاله سعی کردیم نکاتی ناگفته را از پژو بیان کنیم؛ برندی که سال هاست در چرخه صنعت خودروسازی ما حضور دارد و حتا ریشه های خودروهای ملی ما در پلتفرم های این نشان دیده می شود. پژو بارها در بحران های اقتصادی به سمت ورشکستگی کامل رفته است، اما حمایت کامل دولت فرانسه همیشه ناجی این نشان بوده و هست.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.