نکاتی جالب در مورد آئودی که شاید ندانید

نکات جالب آئودی

وقتی صحبت از خودروهای لوکس و باکیفیت می شود، همیشه «آئودی» در فهرست است و یکی از قطب های سه گانه صنعت خودروی آلمان در کنار «بنز» و «ب ام و»، آئودی است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

چهار حلقه جادویی در نشان این کمپانی سمبلی است که تمام خودرودوستان با آن آشنا هستند. اما در مورد هر برند موفق نکاتی وجود دارد که شاید علاقه مندان به آن نمی دانند و ما در این مقاله به بیان و بررسی نکاتی جالب در مورد آئودی می پردازیم.

داستان چهار حلقه جادویی

نکات جالب آئودی

در سال ۱۹۳۲ چهار کمپانی مستقل با هم اتحادی به نام “AutoUnion” را تشکیل دادند که بعدها نام آن به آئودی امروزی تغییر کرد. این کمپانی ها آئودی، “Horch”، “DKW” و “Wanderer” نام داشتند که چهار حلقه آئودی را تشکیل می دادند و هنوز هم پس از سال ها شکل کلی این نشان حفظ شده و آئودی یکی از جذاب ترین نشان های خودرویی را دارد. ایده این اتحاد فکر مؤسس آئودی، «آگوست هورش»، بود که بر این اساس هرکدام از این چهار کمپانی متخصص ساخت سگمنت خاصی از خودرو بودند و با هم بودن آن ها به این معنی بود که آئودی قادر خواهد بود برای هر سلیقه و کلاسی خودرو تولید کند. در تصویر زیر هم می توانید روند تحولات نشان آئودی را در تاریخ این خودروساز ببینید.

نکات جالب آئودی

معنی آئودی چیست؟

برای توضیح این نکته باید نگاهی عمیق تر به تاریخچه این کمپانی داشته باشیم. همان طور که گفته شد یکی از چهار کمپانی تشکیل دهنده اتحاد آئودی کمپانی هورش بود که مؤسس آن آگوست هورش نام داشت. در واقع ایده اصلی و مهره مؤثر در تشکیل این اتحاد همین آقای هورش بود. هورش در رشته مهندسی تحصیل کرده بود و پیش از تأسیس کمپانی خودش، به مدت سه سال در کمپانی بنز مشغول به کار بود و پس از آن کمپانی هورش را تأسیس کرد.

نکات جالب آئودی

هورش در زبان آلمانی به معنای «بشنو» یا «شنیدن» است و جالب این که آئودی در زبان لاتین هم به همین معناست. نام آئودی توسط یکی از دوستان خانوادگی آگوست هورش پیشنهاد شد و بسیار مورد پسند وی قرار گرفت و حالا این نشان پرقدرت را با این نشان می شناسیم. نکته جالب دیگر این است که قرار بود نام این کمپانی هورش باشد و قوانین حاکم در آن زمان باعث شد تا سرانجام نام آئودی انتخاب شود.

مرگ آئودی پس از جنگ جهانی دوم

همچون بسیاری از کمپانی های خودروساز در زمان جنگ جهانی دوم، آئودی هم تمرکز تولید خود را بر تولید تجهیزات و ماشین‌آلات نظامی قرار داد. پس از جنگ جهانی دوم دارایی های این کمپانی توسط اتحاد جماهیر شوروی گرفته شد و به آلمان شرقی واگذار شد. عملاً فعالیت اتحاد آئودی متوقف شده بود و به نظر نمی رسید باز هم نام این کمپانی در صنعت خودروسازی شنیده شود، اما با پیشرفت مجدد صنعت در آلمان اتحاد آئودی فعالیت خود را دوباره آغاز کرد و «دایملر – بنز» در آن زمان سهام این شرکت را خریداری کرد تا فعالیت این کمپانی زیر نظر بنز ادامه پیدا کند. در ادامه هم ابرقدرتی به نام گروه «فولکس واگن» مالکیت این نشان را از آنِ خود کرد.

تاریخ سازی آئودی در مسابقات رالی

نکات جالب آئودی

همه چیز برای آئودی در مسابقات رالی درست و به موقع اتفاق افتاد. درست زمانی که آئودی سیستم کواترو و یا همان چهارچرخ محرک را روی خودروهای پرفورمنس خود تست می کرد و خودروهای اسپرت آئودی به خوبی با این سیستم قدرت می گرفتند، قوانین رالی تغییر کرد و خودروهای تمام چرخ محرک هم می توانستند در این مسابقات شرکت کنند. این باعث شد در آن سال ها آئودی عملکردی بی نظیر را در مسابقات نشان دهد و قهرمانی های بسیاری را در تاریخ این مسابقات به خود اختصاص دهد.

آئودی و قدمت تست ایمنی محصولاتش

نکات جالب آئودی

وقتی نام آئودی را می شنوید بی شک خودروهای اسپرت و سریع این خودرو در ذهن شما می آیند. وقتی بحث سرعت و عملکرد مطرح می شود نکته ای به نام ایمنی مهم ترین بحث در ساخت خودروست. آئودی از جمله خودروسازان اروپایی است که در بحث ایمنی سرآمد بوده و هست. بسیاری از محصولات جدید این کمپانی پنج ستاره ایمنی دارند و این نشان می دهد کمپانی آئودی در بحث ایمنی سبقه زیادی دارد. آئودی از جمله اولین خودروسازانی بود که محصولات خود را مورد تست ایمنی قرار داد و حدود ۷۰ سال پیش برای اولین بار تست های ایمنی پیشرفته را برای محصولاتش انجام داد. بر این اساس آئودی اولین خودروسازی است که تست های ایمنی را برای محصولاتش آغاز نمود.

نکات جالب دیگری در مورد آئودی

نکات جالب آئودی

در مطالب گفته شده سعی شد نکاتی برجسته در مورد آئودی مطرح شود که کم تر به آن پرداخته شده بود، اما نکات جالب و جذاب دیگری نیز از این خودروساز وجود دارد. برای مثال، شباهت لوگوی آئودی و المپیک همیشه مورد بحث بوده و حتا سازمان جهانی المپیک یک بار از این کمپانی شکایت هم کرد که با توجه به این که لوگوی آئودی قدیمی تر بود این شکایت به جایی نرسید. نکته دیگر این که خودروهای پرفورمنس آئودی با نشان RS با همکاری پورشه برای اولین بار تولید شد و حالا از محبوب ترین های این خودروساز به شمار می رود.

آئودی اولین خودروساز آلمانی بود که خودروهای فرمان چپ را طراحی کرد و به فروش رساند. همچنین آئودی خیلی زودتر از دیگر آلمانی ها، در سال ۱۹۹۷، اولین خودروهای هیبرید خودر را معرفی کرد که البته تعداد بسیار کمی از آن تولید و عرضه شد.

نکات بسیاری در مورد خودروسازان معروف وجود دارد که ما نمی دانیم و دانستن آن ها خالی از لطف نیست، چراکه این خودروسازان، که حالا به عنوان بزرگ های این صنعت شناخته می شوند، روزگاری نوپا بوده اند و فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده اند و دانستن این نکات به ما کمک می کند تا بدانیم هیچ برند موفقی بدون تاریخ غنی و پیشینه ای طلایی به وجود نمی آید.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.