دایملر و مرسدس بنز شریک تجاری ایران خودرو شدند + متن قرارداد

دایملر و مرسدس بنز شریک تجاری ایران خودرو شدند + متن قرارداد
به گزارش پایگاه خبری “اسب بخار” در تاریخ یکم آوریل ۲۰۱۹، شرکت ایران خودرو طی قراردادی با گروه دامیلر و کمپانی مرسدس بنز شریک تجاری شد. “دیتر زتچه” که مدیرعامل این گروه برتر خودروسازی آلمان به حساب می آید، خود برای امضا قرارداد به پای میز مذاکره آمد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

این مراسم که صبح امروز در سالن همایش های ایران خودرو برگزار شد، دستاوردهای زیادی را برای طرفین به دنبال داشت و این دو خودروساز ایرانی و آلمانی توانستند تا بعد از سال ها دوباره همکاری خود را از سر بگیرند. دیتر زتچه پس از امضا قرارداد به مدیر عامل ایران خودرو گفت: « ما به دنبال نمادی فراتر از میباخ و AMG برای محصولاتمان بودیم و حال خوشحالیم که می توانید از اعتبار IKCO برای معرفی محصولات برتر خود استفاده کنیم ».
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در نشست خبری این رویداد مهم گفت: « از ماه ها پیش درخواست های زیادی از مرسدس بنز برای همکاری داشتیم و حال به این نتیجه رسیدیم که این خودروساز آلمانی گناه دارد و باید کمکش کنیم ».
زتچه در پاسخ به سوال خبرنگار اسب بخار در مورد برنامه های جدید مرسدس بنز و دایملر گفت: « مهم ترین اتفاق این است که دیگر ما در خودروسازی خود برنامه ای نداریم و دیگر فقط بچه ها دور هم جمع خواهند بود. اما طبق قراردادی که با ایران خودرو بسته ایم، قرار است تا این شرکت پلتفرم آریسان را به ما بدهد. زیرا ما مدت ها به دنبال یک وانت تاشو از وسط بودیم و متاسفانه مهندسانمان نتوانستند به این فناوری دست پیدا کنند. همچنین پیرو قراردادی که در خصوص مشاوره فروش و بازاریابی با ایران خودرو داریم، تصمیم بر این گرفته شده است که فروش های یک روزه، یک هفته ای و ۴۰ روزه محصولات مرسدس بنز متوقف شود و خودروهایمان را دیگر برای تحویل در سال ۲۰۲۳ ثبت نام کنیم. از سویی مشتریانی که کلاس های S، E، C، B و A بنز را برای تحویل در هفته های جاری خریداری کرده اند، نمی توانند در موعد مقرر به خودروهایشان برسند و حداقل باید ۱ سال صبر کنند. لازم به ذکر است که قیمت قطعی درج شده در قرارداد مشتریان بنز دیگر فاقد اعتبار بوده و با نرخ روز بهای خودرو محاسبه می شود. زیرا نمی توان ارزش ریال ایران را در زمان تحویل پیش بینی کرد و ما هم به پول رایج ایران وابسته هستیم! »
مدیر عامل مرسدس بنز در ادامه افزود: « به شدت دنبال آن بودیم که فرمول تبدیل رینگ آلیاژی و اسپرت را به رینگ فولادی و قالپاق پیدا کنیم. حال با این قرارداد می توانیم مطمئن باشیم که ایران خودرو در این راه ما را همراهی خواهد کرد. از این پس هم تمام محصولات مرسدس بنز در نسخه هاچبک به بازار عرضه می شوند. زیرا ما به اندازه ایران خودرو توان طراحی صندوق عقب را نداریم و بحث صندوق دار کردن خودروهای هاچبکمان را به این شرکت معظم می سپاریم. متاسفانه تا به امروز گاهی مهندسان ما با طرح های خود باعث شده اند که نسخه های سدان محصولاتمان ارزانتر از نمونه های هاچبک شوند و قطعا این ضعف ما بوده است! برای همین از ایران خودرو خواسته ایم، همان گونه که ۲۰۷i را صندوق دار کرد و قیمتش را به نزدیک دو برابر نمونه عادی رساند، محصولات بنز را هم به همین سبک طراحی و ارزش گذاری کند ».
دیتر زتچه در بحث مسائل فنی گفت: « در حال حاضر با ایران خودرو به سمت ارتقای قوای فنی محصولاتمان رفته ایم. البته که نتیجه این همکاری ماه ها زمان می برد. با این حال پیش بینی می کنیم که در ابتدای ۲۰۲۰ تمام محصولات مرسدس بنز به پیشرانه به روز EF7 مجهز شوند. با توجه به عملکرد ضعیف ZF هم، دیگر قرار نیست که این گیربکس ساز ضعیف برایمان سامانه انتقال قدرت طراحی کند و ایران خودرو نیز مسئولیت این کار را بر عهده گرفته است. با توجه به خطرات و استهلاک هایی که باتری های لیتیومی برای خودروهای هیبریدی و محیط زیست دارند، از این پس محصولات هیبرید و یا همان دوگانه سوز مرسدس بنز با مخازن گاز سمند و ۴۰۵ به بازار عرضه می شوند ».
دایملر و مرسدس بنز شریک تجاری ایران خودرو شدند + متن قرارداد
زتچه در پاسخ به سوال « چرا به سراغ سایپا نرفتید؟ » گفت: « آن طور که به ما خبر داده بودند، ب ام و پیش دستی کرده بود و قراردادی محرمانه را با سایپا امضا نموده بود. از سویی نیاز گروه دایملر را ایران خودرو می تواند مرتفع سازد و سایپا در زمینه های دیگر تخصص دارد. آن طور که بنده خبر دارم، قرار است ب ام و تبلت کنترل ردیف عقب ب ام و سری ۷ را از تمام نسخه ها حذف کند و سایپا به او مشاوره می دهد که چگونه این کار را بدون سر و صدا انجام دهد. همچنین گویا نادر فقیه زاده ( طراح ب ام و ) با خبر دار شدن از همکاری سایپا و ب ام و، از سمت خود استعفا داده و به محل نامشخصی گریخته است. انگار به فقیه زاده گفته بودند که سایپا طراحی های تو را سطح پایین می داند و می خواهد تا تو را از این شرکت اخراج کند! ».
مدیرعامل دایملر و مرسدس بنز در خصوص احتمال تحریم خودروسازی آلمان از جانب ترامپ گفت: « آن قدر همکاری با ایران خودرو سود آور است که دیگر بازار آمریکا برایمان مهم نیست. ترامپ باید این نکته بداند که حتی نمی تواند هسته خرمای من را بخورد (زتچه در حین پاسخ به این سوال در حال صرف چای و خرما بود) ».
رویکرد رسانه های اروپایی در مورد شراکت ایران خودرو و مرسدس بنز به طور کل مثبت بوده و بر اساس تصویر منتشر شده در حین امضا قرارداد، خبرنگاران آلمانی می گویند: « این برای اولین بار است که به خاطر شوق و ذوق زیاد، زاویه میان سبیل های آقای زتچه از ۱۵۵ درجه به ۱۸۰ درجه رسیده است ».
با اعلام خبر همکاری ایران خودرو و دایملر، برخی مقامات مسئول از مدیران ایران خودرو خواستند تا ضمانت کافی از دیتر زتچه برای این قرارداد دریافت شود و مانند رنو، پژو، سیتروئن و…، روزی مرسدس بنز به هر دلیل ساده ای نتواند قرارداد خود را با ایران خودرو به راحتی باطل کند. حال منابع غیر رسمی می گویند که ضمانت دایملر و مرسدس بنز برای این قرارداد، تار موی سیبیل دیتر زتچه بوده و الان متخصصان DNA، در حال بررسی تار موی زتچه هستند که خدایی ناکرده از جای دیگری، این مو را به عنوان ضمانت نَکَنده باشد!

پایگاه خبری اسب بخار
حسین دلاور
(دروغ ۱ آوریل یا همان دروغ ۱۳)

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.