خرید دامای X7، یک انتخاب پر ریسک و وسوسه انگیز

خرید دامای X7، یک انتخاب پر ریسک و وسوسه انگیز
در سال های نه چندان دور، هنگامی که عده ای خودروهای چینی می خریدند، عده ای دیگر شروع به تمسخر و تحقیر آن ها می کردند و این تصمیم آن ها را نابخردانه می دانستند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اما دفتر روزگار به گونه ای ورق خورد که اکنون بسیاری از مردم کشورمان، آرزوی سوار شدن بر خودروهای چینی را در سر می پرورانند! به تدریج با افزایش کیفیت محصولات چینی و روی آوردن چینی ها به ساخت کراس اوورها و مینی کراس اوورها، خریداران ایرانی بیش از پیش جذب این چهار چرخ های پر آپشن شدند. البته انفعال خودروسازان وطنی و انحصار بازار داخلی هم در محبوب شدن هر چه بیش تر چینی ها بی تأثیر نبود. سرانجام با افزایش قیمت نجومی خودروهای کره ای و ژاپنی، محصولات کشور چین به انتخاب اصلی قشر متوسط رو به بالای جامعه تبدیل شدند و اکنون کم تر کسی را می توان یافت که حتا برای یک بار هم به خرید خودروی چینی فکر نکرده باشد!

برادران زوتی و شرکا!
خرید دامای X7، یک انتخاب پر ریسک و وسوسه انگیز
برند “زوتی” (زوتای) که بیش تر ما آن را با خودروی Z300 یا همان تاکسی های زرد رنگ آریو می شناسیم، از شریک های تجاری جدید “سایپا” به حساب می آید. هرچند همکاری سایپا و زوتی در قالب پروژه آریو تا امروز چندان پر فروغ نبوده است، اما زوتی برنامه حضور خود در ایران را به قرارداد با سایپا محدود نکرده است. در حقیقت زوتی دارای زیر مجموعه های بسیار است که امروز هر یک با شرکت های ایرانی مختلف همکاری می کنند.
شرکت “ریگان خودرو” که وابسته به مجموعه “کرمان موتور” است، وظیفه تولید کراس اوور کوپا T210 را بر عهده دارد. این خودرو که در ایران بیش تر با همان نام “کوپا” شناخته می شود، در حقیقت نسخه لوکس زوتی T600 به حساب می آید که بر پایه نسل قبل فولکس واگن تیگوان ساخته شده و در طراحی آن از آئودی Q5 الهام گرفته شده است. ناگفته نماند که شرکت سایپا هم در نظر دارد زوتی T600 را به زودی به خط تولید خود آورد. اما برادر خوانده این محصول، خودرو دامای (دامی) X5 است. دامای هم زیر مجموعه دیگری از زوتی است که همچون کوپا، محصولات لوکس تر و باکیفیت تری نسبت به خودروهای با نشان زوتی می سازد.
خرید دامای X7، یک انتخاب پر ریسک و وسوسه انگیز
اما دامای X7، بزرگ ترین محصول کنونی کمپانی زوتی و پرچم دار شاسی بلندهای این شرکت است. شرکت “یاران خودروی اروند” سال ۹۶ در نظر داشت این خودرو را در کنار دامای X5 به بازار کشورمان بیاورد اما توقف ناگهانی واردات خودرو، ادامه فعالیت این شرکت را در هاله ای از ابهام قرار می دهد. اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا یاران خودرو موفق به راه اندازی خط تولید CKD خودروهای دامای می شود یا این که امتیاز تولید این خودروها به چنگ خودروساز دیگری می افتد. هر چند ممکن است هیچ یک از این دو اتفاق رخ ندهد و پرونده دامای برای همیشه در ایران بسته شود.
اما در آشفته بازار امروز، با توجه به پلاک شدن تعداد محدودی دامای X7، نگاهی می اندازیم به توانایی های این کراس اوور لوکس شرقی تا ببینیم خرید این خودرو در شرایط کنونی کار درستی است یا نه؟!

طراحی ظاهری

بسیاری در برخورد اول با دامای X7، شروع به تعریف و تمجید از طراحی آن می کنند و به نظر بسیاری از ایرانی ها، خودروهایی همچون X7، زیبا و با کلاس به حساب می آیند. در جذابیت ظاهری این خودرو و پختگی استایل آن حرفی نداریم! اما شاید بد نباشد بدانید که این زیبایی و تناسب از کجا سرچشمه می گیرد!
خرید دامای X7، یک انتخاب پر ریسک و وسوسه انگیز


شرکت آلمانی “فولکس واگن” در سال ۲۰۱۳ و در جریان نمایشگاه خودروی شانگهای، از یک مفهومی با نام CrossBlue Coupe Concept رونمایی کرد. این خودرو یک کراس اوور دیزلی پلاگین هیبرید بود که از نظر اندازه، مابین تیگوان و توارگ قرار می گرفت. با مشاهده تصویرهای این مفهومی شاید دیگر فهمیده باشید ماجرا از چه قرار است! در حقیقت طراحان شرکت زوتی بدون هیچ زحمتی، اقدام به نسخه برداری از طرح CrossBlue Coupe کرده اند! شاید این پدیده در نوع خود منحصر به فرد باشد، این که یک خودروی مفهومی که هنوز توسط خود کمپانی سازنده اش به تولید انبوه نرسیده است، در آن سوی دنیا توسط یک شرکت چینی روی خط تولید می رود! طراحان زوتی حتا به رنگ آبی فیروزه ای مفهومی فولکس هم رحم نکردند و نمونه های اولیه دامای X7 را درست با همان رنگ، برای گرفتن عکس های تبلیغاتی استفاده کردند!
خرید دامای X7، یک انتخاب پر ریسک و وسوسه انگیز
با این حال طرح پیشانی دامای اندکی با مفهومی آلمانی فاصله گرفته است و توانسته رخ جذابی برای آن پدید آورد. طراحی خطوط کناری و چراغ های عقب هم با الگو برداری ۱۰۰ درصدی از نسخه آلمانی، از تناسب و زیبایی کامل برخوردار هستند.
اما با قدم گذاشتن به درون کابین X7، بار دیگر آثار الگو برداری چینی ها خودنمایی می کند. طرح کلی داشبورد و دریچه های تهویه، با بیش ترین شباهت به CrossBlue Coupe طراحی شده است. حتا غربیلک فرمان هم تنها در قسمت لوگوی دامای با فولکس تفاوت دارد. دامای X7 های وارد شده توسط یاران خودرو، در دو تریم داخلی روشن و تیره موجود است. تزیینات مشکی پیانویی و نورپردازی کابین به رنگ آبی از نقاط قوت فضای داخلی دامای به حساب می آیند. نمایش گر بزرگ مرکزی و نمایش گر دیجیتالی پشت آمپر نیز جلوه مدرنی به کابین X7 بخشیده اند.
استفاده از پلاستیک های نرم طرح چرم دوزی شده در داشبورد و رودری ها، در مقایسه با پلاستیک های خشک مورد استفاده در دیگر خودروهای چینی، یک گام رو به جلو است. اما به جرئت، جذاب ترین قسمت کابین این شاسی بلند را باید اهرم تعویض دنده دایره ای آن دانست که به تقلید از خودروهای جگوار و لندروور، با روشن شدن خودرو بالا می آید!

ویژگی های فنی
خرید دامای X7، یک انتخاب پر ریسک و وسوسه انگیز
دامای X7 از یک موتور ۴ سیلندر خطی ۲٫۰ لیتری استفاده می کند. این پیشرانه که از ساخته های میتسوبیشی است، با کمک توربوشارژر توانایی تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت را دارد. در حالی که گشتاور آن نیز به ۲۵۰ نیوتن متر می رسد. دامای X7 از سیستم دو دیفرانسیل بی بهره است اما در عوض با استفاده از فرمان برقی، برای رانندگی های شهری بسیار نرم و راحت به نظر می رسد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو بنا به آن چه در کاتالوگ آن آمده، ۹٫۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. زوتی از یک جعبه دنده ۶ دنده اتوماتیک با قابلیت شیفت ترونیک، برای انتقال قدرت در این خودرو استفاده کرده است. جعبه دنده شیفت ترونیک در حقیقت تفاوت خاصی با جعبه دنده های تیپ ترونیک ندارد، بلکه داستان به جایی بر می گردد که خودروسازان مختلف برای سیستم های انتقال قدرت خود از نام های متفاوتی استفاده می کنند. شیفت ترونیک نامی است که شرکت “هیوندای” روی جعبه دنده های تیپ ترونیک خود گذاشته و در واقع زوتی دامای X7 نیز از جعبه دنده ساخت هیوندای بهره می برد.
دامای X7 ظرفیت پنج سرنشین را دارد و از باک سوخت ۶۰ لیتری برخوردار است. فضای صندوق عقب آن هم به ۱۵۰۰ لیتر می رسد که عددی قابل توجه است. دامای X7 با رینگ های ۱۹٫۰ اینچی عرضه می شود که با ظاهر تنومند آن هماهنگی دارند.

سلطان آپشن
خرید دامای X7، یک انتخاب پر ریسک و وسوسه انگیز
امکانات رفاهی دامای در سطح بسیار بالایی قرار دارد که این خودرو را در برابر رقیب های کره ای خود قرار می دهد. فهرست بلند بالای امکانات X7 به شرح زیر است:
کنترل فشار باد تایرها، ترمز هوشمند خودکار، سیستم کمک حرکت در سر بالایی، ترمز پارک الکترونیکی خودکار، سیستم استارت/ استاپ خودکار، سیستم پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، قابلیت انتخاب حالت رانندگی اسپرت، سیستم کنترل هوشمند (CANBUS)، چراغ بدرقه، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، سنسور پارک جلو و عقب و کناری، دوربین عقب با خطوط راهنما، رادار نقاط کور، سیستم ورود بدون کلید، آینه های کناری تاشوی برقی مجهز به گرم کن، روکش صندلی چرم، امکان بالا رفتن از شیب تا ۴۲ درصد، گرم کن صندلی های جلو، تنظیم برقی صندلی های جلو، صندلی راننده با ۳ حافظه، صندلی های عقب تاشو مجهز به ISOFIX، فرمان چرمی طرح D با تنظیم ارتفاع، سیستم چند رسانه ای مجهز به نمایش گر ۱۰٫۰ اینچی، ۸ بلندگو و ۱ ساب ووفر، دستیار صوتی، مسیر یاب با قابلیت پشتیبانی نقشه های ایران، سنسور باران، سیستم ضد سرقت، کروز کنترل، کیسه هوای راننده و سرنشین، کناری و پرده ای، پاور ویندوز، قفل الکترونیکی صندوق عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع در صندوق، سیستم تصفیه هوای داخلی خودرو، سان روف پاناروما الکتریکی، باربند سقفی، سیستم وکیوم درها، سیستم تهویه مطبوع دو منطقه ای با کانال هوای سرنشینان عقب، نورپردازی قابل تنظیم کابین و چراغ LED برای رکاب خودرو.

دامای X7 بخریم یا نه؟
خرید دامای X7، یک انتخاب پر ریسک و وسوسه انگیز
دامای برندی نو ظهور در ایران است. با وجود شباهت آشکار به مفهومی فولکس، همچنان بسیاری از مردم از کپی بودن این خودرو اطلاع ندارند. حتا بسیاری نمی دانند این خودرو و آریو Z300، هر دو توسط یک برند ساخته می شوند! شرکت یاران خودروی اروند نیز اکنون در سکوت رسانه ای به سر می برد. فعالیت این شرکت در هاله ای از ابهام است، بنابراین نمی توان درباره آینده خودروهای دامای فروخته شده در ایران، اظهار نظر قطعی کرد.


دامای X7 و ریگان کوپا T210، درست یا غلط، اکنون وارد حوزه رقابت خودروهای لوکس شده اند. هر چند قیمت گذاری های نجومی دلالان روی این خودروها به تدریج شکسته می شود، اما در نهایت باید این خودروها را یک سر و گردن بالاتر از شاسی بلندهای چینی حاضر در خیابان تلقی کرد. اکنون با توجه به این که قیمت دامای X7 به بازه کم تر از ۴۰۰ میلیون تومان افت کرده است، اگر اتفاق خاصی در شرایط اقتصادی کشور رخ ندهد، بی شک کاهش قیمت این خودرو در روزهای آینده استمرار پیدا می کند. اما با در نظر گرفتن محدوده قیمتی کنونی این خودرو، می توان گفت شما با خرید دامای X7، نه تنها یکی از پر آپشن ترین خودروهای چینی، بلکه یکی از مجهزترین خودروهای ایران را سوار می شوید. تنها نقاط ضعف دامای در این بخش، عدم وجود سیستم چهار چرخ محرک و نداشتن ردیف سوم صندلی ها است. هر چند ایمنی این محصول نیز تا امروز توسط هیچ نهادی مورد آزمایش قرار نگرفته است.
از سویی دیگر ظاهر خاص و غیر تکراری X7، سرهای بسیاری را در خیابان به سوی شما می چرخاند! اما نقطه سیاه خرید دامای در ایران، بحث خدمات پس از فروش آن است. تعداد اندک دامای های وارد شده به خیابان ها و نامشخص بودن روند فعالیت نمایندگی رسمی این شرکت در ایران، می تواند دامای X7 را به انتخابی پر خطر در بازار تبدیل سازد. از سویی شاید آن چه خریدار دامای را بیش از هر چیز مأیوس می کند، ملیت چینی این خودرو باشد که با وجود تمام صحبت های گفته شده در مقدمه این نوشتار، هنوز هم درصد زیادی از مردم خرید یک نیسان ایکس تریل یا هیوندای سانتافه کارکرده را با قیمت ۴۰۰ میلیونی، به دامای با امکانات بیش تر و ظاهر جدیدتر ترجیح می دهند. در حقیقت بهای کنونی خودروهایی همچون دامای و کوپا، هنوز هم برای بیش تر خریداران قابل هضم نیست و شاید اگر این خودروها با همان قیمت ۲۰۰ میلیونی که قرار بود به دست مشتری ها برسند به بازار می آمدند، امروز سرنوشت متفاوتی در ایران داشتند.
سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.