تولید محصولات برلیانس با شرکای جدید در ایران

برلیانس H3

به گفته منابع آگاه، نمایندگان چینی گروه «برلیانس» از چند ماه گذشته مذاکراتی را با خودروسازان داخلی داشته اند و سعی دارند تا محصولات این نشان چینی را در ایران تولید کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ کمپانی برلیانس که به صورت مستقل یک دفتر اداری را در تهران به کارهایش اختصاص داده است، از سال گذشته برای ادامه فعالیت در بازار ایران برنامه ریزی و مذاکراتی را انجام داده است. این نشان چینی در دوران تحریم اولیه پا به بازار ایران گذاشت و گروه سایپا و شرکت پارس خودرو متولی مونتاژ خودروهای برلیانس در ایران بودند. حضور برلیانس در ایران باعث شد تا سهم بازار صادراتی این خودروساز چینی افزایش پیدا کند. پارس خودرو تنها در سال ۱۳۹۶، بیش از ۴۵ هزار دستگاه از خانواده H200 و H300 برلیانس را تولید کرده و همین مسئله نشان می دهد که تا چه میزان بازار ایران برای این نشان تجاری جذاب بوده است.

اما آغاز تحریم های جدید از مرداد ۱۳۹۷ باعث شده تا چینی ها هم فعالیت خود با خودروسازان ایرانی به مرور کاهش دهند. اصلی ترین دلیلی که در دوران تحریم های جدید، حتی چینی ها هم نتوانستند تا مانند گذشته فعالیت کنند، تحریم مستقیم صنعت خودروی ایران بود. این محدودیت باعث شد تا از مرداد ۹۷ خودروسازان ایرانی زیر نظر منابع اطلاعاتی آمریکا باشند و هر بار راه های فرار از تحریم تنگ تر و سختتر شود. با وجود اینکه چینی ها سعی داشتند تا در دوران تحریم روند فعالیت خود را مانند تحریم های اولیه حفظ کنند، اما شاهد بودیم که در دفعات مختلف با اخطارهای دولت آمریکا مواجه شدند و در برخی موارد نیز محموله قطعات منفصله خودروهایشان در چین و یا روی کشتی ها توقیف شد.

این حد از محدودیت و شدت تحریم ها، حضور چینی ها را در سال ۱۳۹۷ کم رنگ کرد و در سال ۱۳۹۸ شاهد بودیم که بسیاری از برندهای چینی با توقف فعالیت در خطوط تولید ایرانی مواجه شدند. با این حال منابع آگاه می گویند که خودروسازان چینی به هیچ وجه تمایل به عدم حضور در بازار ایران را ندارند و می خواهند تا با روش های جایگزین فروش واسطه ای محصولاتشان در ایران را داشته باشند. اما به خاطر حساسیت های موجود در بحث فعالیت با خودروسازان بزرگی چون ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان های چینی سعی دارند تا شرکت های خصوصی را جایگزین خودروسازان به اصطلاح دولتی کنند.

در این بین می بینیم که برلیانس هم مانند سایر برندهای چینی می خواهد تا دوباره در بازار ایران حضور داشته باشد. این خودروساز چینی که بخش قابل توجهی از قطعات منفصله خانواده H200 و H300 را به پارس خودرو تحویل نداده و تعهدات معوق بسیاری دارد، حال به دنبال آن است که خودروسازان خصوصی را به جمع شرکای ایرانی خود اضافه کند و در قالب قراردادهای واسطه ای، قطعات SKD محصولات جدیدش را برای تولید به ایران بفرستد. فعلا هم در گام نخست، گروه برلیانس توانسته تا یکی از نشان های زیر مجموعه خود را راهی بازار ایران کند. SWM جز نشان های تجاری صنعت خودروی چین است که در بحث مالکیت و شراکت، گروه برلیانس را به عنوان سرگروه تشکیلات خود دارد. در حال حاضر SWM G01 در خط تولید سیف خودرو انجام می شود و به گفته مدیران این شرکت داخلی، قرار است تا به زودی مونتاژ SWM G01 F هم در خط تولید سیف خودرو آغاز گردد.

از سویی برلیانس جلسات مختلفی را با خودروسازان خصوصی ایرانی ترتیب داده و کراس اوور و سدان های جدیدی را برای تولید در کشور پیشنهاد داده است. به گفته یک منبع آگاه، گویا تولید سدان جدید برلیانس در مراحل عقد قرارداد با یکی از خودروسازان بخش خصوصی به سر می برد و احتمالا در سال جاری سدان جدید این خودروساز چینی با نشان تجاری جایگزین به بازار می آید. به گفته یک منبع آگاه دیگر در شرکت سایپا، نمایندگان برلیانس به این خودروساز هم پیشنهاد ادامه فعالیت و همکاری را در قالب قراردادهای جدید داده اند. اما به خاطر اینکه برلیانس به دنبال شرکای تجاری جدید در ایران است، اختلاف هایی میان سایپا و این نشان چینی به وجود آمده و فعلا دو طرف به دنبال حل مشکلات حقوقی هستند.

با توجه به اطلاعات موجود، در صورت بازگشت واسطه ای برلیانس به پارس خودرو، امکان آن وجود نخواهد داشت تا برلیانس خانواده H200 و H300 با تیراژ گذشته در این خودروسازی تولید شوند و روند ادامه داری را فرایند مونتاژ داشته باشند. زیرا با اجباری شدن استانداردهای ۸۵گانه و فرا رسیدن زمان تمدید مجوز تولید برلیانس H200 و H300، این خودروهای چینی به خاطر ساختار قدیمی و غیر قابل تغییر نمی توانند تا با قوانین جدید تطبیق داشته باشند. برای همین سایپا هم به دنبال آن است تا در صورت قطعی شدن ادامه همکاری با برلیانس، محصولات جدید این کمپانی خارجی در پارس خودرو تولید شوند.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.