اندروید اتو و اپل کارپلی از الکل هم برای رانندگی خطرناک ترند!

اندروید اتو

تکنولوژی با سرعتی باور نکردنی درحال نفوذ به صنعت خودروسازی است. تکنولوژی افزون بر ایمنی بیش تر، رفاه بالاتر را هم برای سرنشینان خودروهای جدید به ارمغان می آورد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

آپشن های جدیدی همچون رادار تشخیص نقطه کور، رادار پیشگیری از برخورد با عابر پیاده، کروزکنترل هوشمند و هزاران مورد دیگر، خودروها را بیش از پیش ایمن کرده اند. اما برخی از تکنولوژی ها و آپشن های جدید در کابین خودروها، همان قدر که جذاب و کاربردی هستند، می توانند خطر آفرین هم باشند.

مطالعه جدیدی از مؤسسه “IAM RoadSmart”، سازمانی انگلیسی که از سال ۱۹۵۶ به منظور بررسی تخصصی ایمنی تردد با وسایل نقلیه تأسیس شده است، ثابت می کند که استفاده از سیستم های اندروید اتو و اپل کارپلی در پشت فرمان، از رانندگی در حالت مستی هم می تواند خطرناک تر باشد!

این ادعای بزرگ و مهمی است، اما طبق پژوهش مؤسسه نام برده، استفاده از این دو سیستم بر روی نمایشگرهای لمسی موجود در خودروها، زمان واکنش نشان دادن راننده به اتفاقات حین رانندگی را طولانی می کند، حتا طولانی تر از زمان واکنش یک راننده مصرف کننده الکل، راننده ای که پشت فرمان پیامک می دهد و راننده ای که با تلفن صحبت می کند! بررسی های IAM نشان می دهند که راننده ها هنگام کار کردن با اندروید اتو و اپل کارپلی، گاه تا ۱۶ ثانیه چشم های خود را از جاده بر می دارند! یعنی فرض کنید که اگر راننده کاربر این سیستم ها با سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت درحال رانندگی باشد، ۵۰۰ متر مسافت را با چشمان بسته گذرانده است!

مطالعات نشان می دهند که میزان واکنش نشان دادن راننده هایی که مشروبات الکلی مصرف کرده اند، در حدود ۱۲ درصد کاهش می یابد. مصرف کنندگان مواد مخدر هم در صورت نشستن پشت فرمان، ۲۱ درصد کم تر از یک راننده عادی واکنش نشان می دهند. بد نیست بدانید که تایپ کردن و پیام دادن پشت فرمان، تا ۳۵ درصد از هوشیاری راننده می کاهد. برقراری تماس با در دست گرفتن تلفن همراه، کاهش ۴۶ درصدی حواس راننده را به دنبال دارد و اما در نهایت، استفاده از سیستم های اندروید اتو و اپل کارپلی، طبق جدیدترین تحقیقات پژوهشگران، ۵۳ تا ۵۷ درصد از توان واکنش نشان دادن شما را در پشت فرمان درگیر می کند!

البته اگر سامانه های تشخیص صدا و فرمان های صوتی در سیستم های نام برده فعال باشند، میزان حواس پرتی راننده به ۳۰ تا ۳۶ درصد کاهش می یابد. در کمال تعجب، جالب است بدانید که توجه کردن به سنسورهای تشخیص دهنده و رادار حرکت بین خطوط هم حواس پرتی راننده را شدت می بخشند! بررسی ها همچنین مشخص کرده اند که اغلب رانندگان در محاسبه زمان چشم برداشتن خود از جاده دچار خطا هستند و معمولاً ۵ ثانیه کم تر از آن چه تصور می کنند، نگاه خود را از جاده می دزدند! پژوهش جدید IAM نشان داد که ورود تکنولوژی به صنعت خودروسازی شاید رفاه بیش تر را به همراه داشته باشد، اما لزوماً ایمنی بیش تر را فراهم نمی آورد!

سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.